Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
vaatteiden kokomerkinnät
03.07.2009 |
Onko niissä mitään järkeä?
Olen tähän asti ollut ihan medium 38-kokoinen. Kun raskausmaha kasvoi ostin H&M.ltä mammafarkut kokoa 42! Muutama kuukausi tämän jälkeen, siis loppuraskaudessa ostin samasta H&M liikkeestä verkkarit kokoa 36.
Muutenkin tuntuu että ennen ostin aina M-kokoisia paitoja, nyt se on S-L samastakin kaupasta ostettuna.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
H&M on muuten aika hankala varsinkin noitten kanssa. Itse olen kokoa 42-44, Englannissa 14-16 (asuin siis siellä vähän aikaa). H&M:n merkinnät on väärin noiden kokojen suhteen; siellä koko 46 on merkattu Englannin kooksi 16. Muualla jos näitä kokoja vertailee tai on molemmat merkinnät, niin se 46 kuuluisi olla 18.
Vaikka joistain vaatteista otan siellä koon 46, niin jotkut 42-kokoisetkin mahtuvat, vaikka sen pitäisi olla liian pieni. Riippuu tietty paljon vaatteestakin ja materiaaleista. Useinhan verkkarit on niin paljon löysemmät kuin farkut, että pienempi koko saattaa olla sopivampi joka tapauksessa. Itsekin muuten ostin H&M:ltä äitiyshousut kokoa 48, vaikken ole kasvanut mistään muualta kuin mahan kohdalta, painoakin tullut vain reilu kilo ja rv 25+4. Mulle mahtuu kuiteskin esim. VeroModan caprit, jotka on kokoa 42 ja tulee mahan alle. Oikeastaan valuvat ilman vyötä. Ja VeroModassa ja Onlyssa noi vaatteet ei kyllä ole mitenkään isoja yleensä kokomerkintään nähden.
Paidoissahan vasta vielä enemmän onkin ongelmia. Housuissa nyt yleensä mulle on hyvä se 42-44 tai L-XL. Mutta paidoissa sitten mennäänkin S-XL. Ostin raskauden alkuvaiheessa S-kokoisen muotoonommellun, tosin trikoopaidan, jota sitten melkein eniten olenkin käyttänyt, kun on niin hyvänmallinen ja joustaa mahan kohdalta, eikä purista mistään! Siinä on vielä rinnan alla leikkaus ja ne mulle yleensä tuottaa hirveitä ongelmia, kun ne on usein tehty lyhyelle ja pienirintaiselle ihmiselle. Itse olen 172cm ja 85D(Vaikka nyt kyllä jo alkaa vanhat rintsikat puristaa), eli ei mitenkään epätavallista luulisi olevan kokoiselleni ihmiselle . Siis usein L-XL:kin saattaa olla epäsopiva paita, kun leikkaus menee ihan miten sattuu. Ja kauluspaidoista on lähes mahdoton saada sopiva tyköistuva! Jos on rintojen kohdalla tarpeeksi tilaa, on muualta aivan roikkuva.
Ja ei oo toi mainitsemani muuten ainoa sopiva S-koon paita, joka mulla on. Eivätkä todellakaan näytä pieniltä/purista.
Mutta tosiaan: ne H&M:n 42-koon äippäfarkut vastaa siis oikeasti kokoa 40.
Ja taas mä jaarittelen! :D