Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haen yksin avioeroa

Vierailija
30.06.2009 |

niin miten tieto asiasta menee miehelleni ja mitä hänen täytyy tehdä että harkinta-aika lähtee käyntiin?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan sitä toisen allekirjoitusta odotetaan??Siis siitä että on saanut tiedon avioeron hakemisesta?!Voiko olla että menee 4kk??

Vierailija
2/29 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin 2 vuotta sitten.

Laitoin postitse netistä printtaamani 1. vaiheen hakemuksen Vantaan käräjäoikeuteen.

Mies sai kirjeen kotiin, mutta ei reagoinut asiaan mitenkään.

6 kk harkinnan jälkeen laitoin jälleen yksin 2. vaiheen hakemuksen samaan paikkaan.

siitä meni n. 3 kk kun se oli käsitelty ja ero tuli yksipuolisena.

mieheni ei missään vaiheessa ottanut yhteyttä mihinkään suuntaan.

Lasku tuli minulle molemmista hakemuksista ja maksoin ne itse.

Eli

a) ei tarvitse molempien nimeä mihinkään

b) voidaan kansliapäätöksenä tuomita eroon jos toisesta ei kuulu mitään

c) Vantaalla kestää n. 3 kk viimeinen päätös tulla

Jos mies sitten haluaa sanoa asiaan jotain, niin hän on siihen oikeutettu. Mutta ero tulee silti. Halusi tai ei. Häntä kuullaan, mutta kun Suomessa ketään ei voi aviossa pakottaa olemaan, niin kuulemisen jälkeen jos toinen osapuoli edelleen eron haluaa, se annetaan.

Nämä ovat siis ihan kansliapäätöksiä nykyään. Ei mene viralliseen tuomioistuimeen, ellei toista "kuulla" sitten menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimoNSA haki yksin siis eroa

Vierailija
4/29 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimoNSA haki yksin siis eroa

Jos sai 2. vaiheen päätöksestä tiedon, ilmeisesti postin välityksellä, niin olisi siitä tieto pitänyt 1. vaiheessakin tulla.

Toisaalta... Itella toimitti minulle pakettikortit 2 paketista 1,5 kk myöhässä! Jos ystäväni ei olisi minulle laittanut sms:nä seurantanumeroita joilla hakea paketit, olisi ne lähetetty takaisin.

Että voi olla postinkannossakin vikaa...

Vierailija
5/29 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli harkinta-aika lähtee kulkemaan nopeammin, samoin lopullinen eroprosessi. Mutta aina sen eron saa, allekirjoitti toinen osapuoli tai ei.

Vierailija
6/29 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli muistaakseni 72 euroa ja toka olisko ollut hieman yli 40 euroa.

Vierailija
7/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa siitä kun ottaa vastaan ( ainakin ennen näin)

Vierailija
8/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos epäilet ettei mene postitse perille, toimittaa haastemies tiedon perille saakka ja ottaa mieheltä allekirjoituksen, että on saanut tiedon.

Harkinta-aika taitaa siis käynnistyä tuosta tiedoksisaantihetkestä.

Vierailija
9/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopullisen tuomion saaminen harkinta-ajan jälkeen, kun paperit on lähetetty jo 3kk sitten?

Vierailija
10/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, että hän saa asiasta tiedon kotiin (tavallisesti postitse).

Vierailija
11/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen täällä mutta oleskelee muualla. On muutenkin vähän vastarannan kiiski mutta ei kai pysty paljon viivyttämään harkinta-ajan alkamista?

Vierailija
12/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten jos miehesi ei harkinta-ajan päätyttyä suostu allekirjoittamaan eropapereita niin joudut käsittääkseni viemään asian oikeuteen ja hakemaan eroa sitä kautta.

Vierailija
13/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten jos miehesi ei harkinta-ajan päätyttyä suostu allekirjoittamaan eropapereita niin joudut käsittääkseni viemään asian oikeuteen ja hakemaan eroa sitä kautta.

Vierailija
14/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta varmistetaan se, että toinenkin osapuoli on saanut asian tiedoksi. Minua haki juuri haastemies kun olin mökillä lomailemassa ja otti nimen paperiin. Tiesin kyllä, että ex on hakenut eroa, joten yllätys se ei ollut.

Lopullista tuomiota voi hakea kumpi vaan harkinta-ajan päätyttyä. Mulle siitä tuli vain paperi, että minut on tuomittu avioeroon.

Vierailija
15/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen, että harkinta-aika alkaisi eikä siihen että ero astuisi voimaan.

Jos molemmat allekirjoittavat 1. ja 2. vaiheen hakemukset, hakijat ovat yhteisvastuullisia. Toisin sanoen jos toinen jättää maksamatta ko. maksun, sitä peritään sitten toiselta. Näin kävi minulle 1. vaiheen hakemuksessa, kun mies jätti laskun maksamatta. Toiseen vaiheeseen en suostunut nimeäni laittamaan, mutta ei se mihinkään vaikuttanut. Sain lopulta kirjeen kotiin, että meidät on tuomittu avioeroon.

siihen tarvitaan kyllä molempien allekirjoitus jotta ero astuu voimaan. Joten jos miehesi ei harkinta-ajan päätyttyä suostu allekirjoittamaan eropapereita niin joudut käsittääkseni viemään asian oikeuteen ja hakemaan eroa sitä kautta.

Vierailija
16/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen osapuoli ei palauta tiedoksi saamaansa kirjettä allekirjoitettuna sovittuun päivämäärään mennessä, tulee haastemies ovelle sitä hakemaan. Jos ei vielä sittenkään onnistu, tarvitaan oikeuden käsittely.

Vierailija
18/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma oli silti sillä selvä. Sain tiedoksi kotiin, että haluanko vastata jotain tähän toisen vaiheen hakemukseen. En palauttanut papereita, koska ei ollut mitään sanottavaa. Ero astui silti voimaan ihan normaalisti.

Jos toinen osapuoli ei palauta tiedoksi saamaansa kirjettä allekirjoitettuna sovittuun päivämäärään mennessä, tulee haastemies ovelle sitä hakemaan. Jos ei vielä sittenkään onnistu, tarvitaan oikeuden käsittely.

Vierailija
19/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain eron hakemuksen ensimmäisellä hakemuksella. Mutta se ensimmäinen täytyy ainakin molempien osapuolien allekirjoittaa.

Vierailija
20/29 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain toinen puolisoista hakee avioeroa, käräjäoikeus lähettää hakemuksen toiselle puolisolle tiedoksi. Käräjäoikeus pyytää, että hän ilmoittaa määräajassa, mitä mieltä hän on toisen puolison hakemuksesta. Tuomiona on kuitenkin avioero, vaikka toinen puoliso vastustaisi sitä. Lisää tietoa avioerosta saat Oikeusministeriön sivuilta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän