Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mistä voi johtua että eteläsuomessa epiduraaliprosentti jopa 70% kun

Vierailija
28.06.2009 |

taas pohjanmaalla vain n 20-25%?? tämän kuulin siis synnytyslääkäriltä joten tietoa on. Itse ollut töissä pohjanmaalla ja siellä käytetään enemmän PCBpuudutusta joka on todella hyvä puudutus ilman että mennä ronkimaan selkäydinkanavaan. Eikö lääkärit osaa sitä laittaa tai ovatko synnyttäjät eteläsuomessa jotenkin fiksoituneet epiduraalin saamiseen? Toimenpidesynnytysten osuushan kasvaa mitä enemmän epiduraaleja laitetaan ja tämäkin on totta kun vertailee eteläsuomea ja pohjanmaata. Mistä voi johtua? Keskustelua tästä ajattelin saada aikaan, ei moittimista ja haukkumista missä synnytellään "paremmin", tyytyväisyysprosenteista ei ole näyttöä vielä ja sitähän tarvittaisiin siihen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kuulu siihen naisluokkaan joka uskoo että kipu ja kärsimys jalostaa.

Vierailija
2/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etelä-suomen suurissa sairaaloissa on helpommin anestesialääköri saatavilla ajoissa?

ja pohjanmaalla kahdeksatta lastaan synnyttävän naisen paikat on väljät kun liukumäki, ei siinä mitään ehdi laittaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin Helsingissä eikä minulle edes kerrottu että laitettaisiin epiduraali. Kätilö sanoi että "mä haen lääkärin" ja sitten rupesivat puuhaamaan epiduraalia.

Minulla ei ollut mitään sitä vastaan kun olin niin hirveän kipeä etten pystynyt liikkumaan mihinkään suuntaan, mutta epiduraali tuli kyllä yllätyksenä.

Vierailija
4/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi Pohjanmaalla asuu paljon lestadiolaisia eli monisynnyttäjiä, joille ei ehditä laittaa epiduraalia.

Vierailija
5/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kätilönä pohjanmaalla joka ON aika suuri alue. Kokkola, Seinäjoki ja Vaasa esim eri yksikköä - Kokkolassa niitä lestoja paljon kylläkin. Mutta ei tarkoita että edes joka kuukausi tapaisi kuutos- tai seiskparaa. Älkää nyt liiotelko. Täällä on anestesialääkäri saatavilla aina 24t vrk:sta että siitä se ei ole kiinni. Naiset osaavat varmasti vaatia ympäri suomea yhtä hyvin, mutta täälläpäin moni ottaa se PCB, varsinkin uudelleensynnyttäjä. Harvoin uusari kysyy tai toivoo epiduraalia. Mistä se sit johtuu - ?. Taitava lääkäri joka osaa laittaa PCBn on kullan arvoinen, siitä saa heti apua ja auttaa todella hyvin eikä vaikuta millään lailla ponnistamiseen. Meillä kävi kerran yksi lääkäri helsingistä joka ihmetteli kuinka naiset täällä synnyttää "noin vain" (he) ilman edta ja katsoi pitkään mua kun pyysin puudutusta synnyttäjälleni, hieman kyseenalaisti asiaa mutta puudutti - apua saatiin - ja kahden tunnin kuluttua lapsi oli maailmassa. Ehkä on liian rutiinia eteläsuomessa jos ei edes keskustella asiasta? en tiedä. Me ollaan ainakin erittäin tyytyväisiä kohdunkaulanpuudutuksiin, ja meillä on myös alhainen imukuppi%.

Vierailija
6/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain epiduraalin. Kerran pyysin ja hyvin ehdittiin laittaa. Ekaa kyllä synnytin eikä ollut erityisen liukkaat paikat :)

"etelä-suomen suurissa sairaaloissa on helpommin anestesialääköri saatavilla ajoissa? ja pohjanmaalla kahdeksatta lastaan synnyttävän naisen paikat on väljät kun liukumäki, ei siinä mitään ehdi laittaa...

"

Vierailija
7/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

serkulleni meni spinaalitilaan liikaa lääkettä kun piti epiduraalitilaan sitä laittaa ja tämä melkein lamautti hengityksen. Huuu.... Moni ei varmasti tiedä mihin oikeesti mennään pistämään, on nimittäin aika arka alue ja jos pikkaisen menee vinoon....urk. Mieluummin kärvistelen, mutta onneksi PCB auttanut mua.

Vierailija
8/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että epiduraali vaatii anestesialääkärin, jota ei kaikissa sairaaloissa ole 24 h paikalla. Esim. minun eteläsuomalaisessa synnytyssairaalassa on mahdollisuus saada epiduraali 24 h, mutta jossain muualla (varmaan pohjanmaalla myös sitten) anestesialääkäri ei ole öisin paikalla, eli jos synnytät yöllä, et saa epiduraalia

Vierailija
9/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat anestesialekurit paikalla 24h vrk:ssa ja epiduraalin saa JOS TOIVOO niin. t kätilö pohjanmaalta.

Vierailija
10/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa epiduraalin, olisko niitä sitten etelässä jotenkin suhteessa enemmän kaikista synnyttäjistä? E-suomessa varmaan asuu enemmän ihmisiä kuin pohjanmaalla, vai asuuko?

Vierailija
11/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asenteet vaikuttaa tosi paljon! Itse en olisi halunnut epiduraalia mutta OYSissa se laitetaan melkein rutiinisti kaikille ensisynnyttäjille. Kyselin vaihtoehdoista mutta minulle ei annettu muuta. Kunhan minut vaan saatiin selälleen ja kaikkiin piuhoihin. Vieläkin vi..ttaa. Ja kuten arvata saattaa synnytyshän sitten hidastui ym. Sitten toinen synnytys Oulaskankaalla olikin jo mukavaa ;) Minua kuunneltiin!

Vierailija
12/17 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain toisessa synnytyksessä eikä auttanut yhtään.

En huomannut sen vaikuttavan millään tavalla.

Onneksi kolmannessa sain epiduraalin ja kipu oli siedettävä.

Vierailija
13/17 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilen, että johtuu asenteista. Pohjoisemmassa on sellaiset asenteet, että ainahan ne akat ovat synnyttäneet ilman puudutuksia, ja kyllähän se pitää kipu kestää, se vaan jalostaa. Kärjistetysti, joo, mutta tuohon suuntaan. Etelä-Suomessa ajatellaan enemmän naistakin.

Sama keisarinleikkauksissa, joistakin sairaaloista kuulee kauhujuttuja, miten pitkitetään ja pitkitetään leikkaukseen menoa, vaikka olisi miten selvää, että ei se synny, tai raskausmyrkytysarvot tosi korkealla. Esim. Joensuusta olen kuullut tällaista.

Itse asun Lapissa, tässä ei nyt siis kirjoita mikään pohjoisen asukkaita mollaava eteläsuomalainen.

Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja oli tosi hyvä, ammattitaitoinen laittaja, vei kivun, hyvin meni synnytys, ja jäi hyvät muistot. Jäi toisestakin, en ehtinyt saada mitään lievityksiä, mutta eteni alusta alkaen paljon nopeammin kuin eka (jossa epid.ei hidastanut, oli aika pitkä jo ennen sitä). Eli jos kysytään, kuka haluaa epid, niin minä. En pidä siitä asenteesta, että kuka nyt lievityksiä tarvitsee, eihän se tuska nyt monta tuntia kestä. Joku voi tarvita ja siihen hänellä on kipuja ja kestokykyä vähättelemättä oikeus.

Vaatiminenkin varmasti voi synnyttäjällä mennä överiksi, aina ei voi antaa lievitystä, esim. jos etenee tosi vauhdilla, ja se pitäisi ymmärtää.

Vierailija
14/17 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON oikeesti hyvä. Olen 3 synnyttänyt ja joka kerta saanut PCB, vaatii toki että on kokenut lekuri joka sen laittaa.

Vierailija
15/17 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleensynnyttäjänä sitä halusin kokeilla, mutta epiduraaliin päädyttiin. Eivät todellakaan ole mielestäni yhtä tehokkaita kivun hoitomuotoja. Enkä ole ainoa joka on tätä mieltä, ystäväpiirissä suurimmalla osalla sama kokemus.

t. TAYSissa 2 kertaa synnyttänyt

Vierailija
16/17 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettiin PCB mutta sen vaikutus oli aika olematon. Epiduraalin sitten vielä halusin ja sain, ja vasta epiduraali sai minut rentoutumaan niin että synnytys etenikin sitten vauhdilla.

Vierailija
17/17 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan