Nukkuuko lapset pitkään vasta kouluiässä?
Vitsi, loma ja 3- ja 5,5-vuotiaat muksut. Ja ne ei koskaan nuku pitkään, viimeistä seiskalta on joka aamu ylösnousu. Mietin tuossa lasten nukkumista ja alkaako se aamu-uni kiinnostaa vasta sitten niitä, kun on kouluun menon aika, jolloin tulee aamut jolloin on pakko nousta? Vai pysyykö tuollainen aamuvirkeys, jos on vauvasta saakka ollut?
Kommentit (12)
Toinen pystyssä joka aamu 6:45, toinen heräilee pikkuhiljaa ysiltä, jos saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Samaan aikaan menevät nukkumaan.
Nuorin on nyt 6-vuotias ja nukkuu puoleen päivään, jos ei ole mitään syytä herättää aikaisemmin.
Kaikki nukkuvat vielä nyt 8.40. Yleensä heräilevät 8-10 välillä.
Vauva-aikana heräsivät toki jo aiemmin.
Itse olen aamuvirkku, joten mulla on aina pari tuntia omaa aikaa näin aamuisin :)
Ja lapset menevät meilä nukkumaan 22 aikaan, hyvin tarkasti.
Äitini herää aina kukonpierun aikaan. Toki aikuisella tulee omat rytminsä työn vuoksi, mutta ei vapaallakaan ikinä nuku pitkään, viimeistään kuudelta nousee ylös. Joskus käyn lasten kanssa siellä, olemme yötä ja kun mummo nousee viideltä, tarkoittaa sitä, että kaikki nousee. Varmaan kaikki naapuritkin, jotka kerrostalossa asuvat seinien takana. Muori kun laittaa radion täysille, pyykikone alkaa heti laulaa, kolistelee ovilla ja keittiössä. Joskus mutisen unenpöpperössä, että ei sitä noin tarvitse sunnuntaina mesota, jos muut vielä nukkuu. "täällä kuule ollaan normaalitahdissa eikä maata koko päivää"
Äitini on myös sellainen ollut, jos esikoiseni on vauvana kylässä ollessamme herännyt vaikka viideltä syömään, äiti siis leväytti heti kaikki valot päälle ja tuli kiellosta huolimatta puhumaan ja koluamaan ja sanoi minulle aina, että kun vauva herää aamulla niin kyllä se pitää heti nousta ylös. Voitte kuvitella nykyään, kun puuro kiehuu jo kuudelta, että vieraillaanko kovin usein. Niin ja siis itselläni on jäänyt sellainen luulo, että kun lapsi herää aikaisin, on heti pakko nousta ylös. Muuten olen huono äiti ja vanhempi.
murrosikään kun hän alkaa nukkua aamulla pitkään.
Meillä suurin aamuvirkkuus (siis ennen kuutta herääminen) hävisi 4-vuotiailta.
"Aikaisin herääminen" on kovin suhteellista. Siis pitkään nukkuminen tarkoittaa jollekulle heräämistä klo 7 jollekin klo 9, jollekin klo 12 ja jollekin klo 14. Minä sanon nukkuneeni tosi pitkään jos olen nukkunut kahdeksaan. Olen elämäni aikana (lapsuus mukaan lukien) nukkunut vain joitakin kertoja yli yhdeksään. En mitenkään voisi kuvitellakaan nukkuvani puolille päivin vaikka olisin mennyt kuinka myöhään nukkumaan. Mieheni on mielestäni kamalan aamu-uninen kun herää vapaapäivinä klo 9 kun muu perhe on noussut seitsemältä.
En todellakaan ole mikään aamuihminen joten pitää mennä aikaisin nukkumaan. Olen aina viimeistään 23 itse nukkumassa. Kyllä sitä sitten jaksaa nousta.
Itse kukutaan kaiken yötä ja sitten nuristaan kun lapset herää normaaliin aikaan.
Aikasemmin heräis joskus 7-8 välillä, avas telkan tai alakoi leikkiä ja joskus 9 maissa tuli kysemään heräisinkö antamaan aamupalaa?
2-luokalle menevä ja eskarin aloittava heräävät lähes poikkeuksetta joka aamu 06-07 välillä.
Tosin nukkuvat päiväuntakin 1-1½h, yöunille käyvät klo19.30-20.
Ei haittaa minua/meitä, onpahan päivälläkin pikkubreikki tohinasta ja kun ei yöuniinkaan vaikuta=nukahtavat helposti illalla.
En ole ikinä ymmärtänyt enkä tule ymmärtämäänkään vanhempia jotka jotenkin haluaisivat rajoittaa lapsen unta, riittävä uni on yksi suurimpia osatekijöitä sille että lapsi voi hyvin ja menestyy esim koulussa *sorry paatos asiasi vierestä mutta alalla kun olen niin nähnyt jo liikaa silkasta univajeesta=ylivilkkaudesta yms kärsiviä lapsia*.
-Äitix2-
Tosin ennen sitäkin nukkuivat 7.30 paikkeille mutta nyt nukkuvat vaikka kymmeneneen jos ei tartte herätä.
Ja mikä hasssua riippumatta monelta menevät nukkumaan.
3- ja 7-vuotiaat nukkuvat pitkään loma-ajoilla. Menevät silti iltaisin samaan aikaan nukkumaan kuin hoitoaamuinakin eli 20-21 aikaan (tähän asti lasten on tarvinnut herätä noin kahdeksalta hoitoon lähtöä varten, asia muuttuu nyt, kun esikoinen aloittaa koulun). Päivähoidossa he nukkuvat päiväunet, lomilla päiväunia ei nukuta. Lomilla lapset ovat kolme kuukautta vuodessa ammattini vuoksi.
Loman alussa menee muutama päivä, että hoitorytmiherääminen loppuu. Tämän jälkeen lapset heräävät kello 10-11 välillä. Liikumme ja puuhailememme lomilla paljon enemmän kuin työarkena, vaikka lapset ovat maksimissaan seitsemän tuntia päivässä hoidossa ja iltoihin jää reilusti aikaa työpäivinäkin. Etenkin kesälomalla vietämme päivästä kuudesta kymmeneen tuntiin ulkoillessa puistoissa tai kotipihalla, jos on hyvä ilma. Huonon ilmankin sattuessa ainakin kolme tuntia. Luulen, että runsas ulkoilu, liikkuminen ja kiireetön ilmapiiri vaikuttavat myöhempään heräämiseen.
Molemmat lapset ovat ennen päivähoitoelämänsä alkamista nukkuneet aamuisin pitkään (vauvana toki valvoneet ja heräilleet yöaikaan). Myöhäiseen heräämiseen voi vaikuttaa myös se, että talo on aivan hiljainen tyttöjen heräämiseen asti, koska me vanhemmatkin heräämme vasta lasten heräämiseen.
Nukkunut yöt aina tosi hyvin, menee nukkumaan 20-21 mutta heräilee aikaisin.
Pitkään heräsi 5.30-6, nyt nukkuu useimmiten peräti seitsemään saakka. Isänsä on samanlainen "early bird".
Kyllähän se on ihan tutkittu juttu, että aamuvirkkuus on ihmisen geeneissä kulkeva ominaisuus. Itse olen aamu-uninen, eli ilmeisesti aamuvirkkugeeni jyrää aamu-unisen.
kahdeksaan, jos ei joudu herättämään. Parhaimpina aamuina nukuvat kymmeneen. En muista että meillä olisi koskaan jouduttu lasten takia heräämään ennen seitsemää. Vanhin on 6-vuotias.