Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpä järkytyin äsken kaupassa

Vierailija
25.06.2009 |

Siellä oli myymälävaras, ikää noin 8v!! Oli tunkenut jotain kaakaojuomia taskuihin ja myyjä tietysti huomasi ja sai kiinni. Siis miten ihmeessä noin nuori voi saada tuollaista edes päähänsä???

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastelu voi olla myös käytöshäiriö kun lapsi joutuu kokemaan asioita, joita ei pysty käsittelemään. Esimerkiksi vanhempien välistä väkivaltaa tai muuta järkyttävää ja turvattomuutta.

Syytä vain harvoin lähdetään hakemaan kotioloista. Usein nämä luurangot pysyvät visusti piilossa perheen kokeman häpeän vuoksi, ja perhe vaikuttaa olevan ok ulospäin.

Vierailija
2/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsukaisesta ei kuitenkaa tule mummonpotkijaa ja pankkirosvo-ryöstömurhaajaa, vaikka 8-vuotiaana kaakaojuomaa näpisteleekin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsi voi kokeilla rajoja tuollakin tavoin. Ihan normaalin perheen lapsikin voi jäädä näpistelystä kiinni. Minäkin alle kouluikäisenä pöllin karkkia ja äiti passitti pyytämään kaupan tädiltä anteeksi. Veljeni pölli vähän jo isompana jotain arvokkaampaa työkalua, jäi kiinni ja asia selvitettiin. Tänä päivänä molemmat ihan perheellisiä kunnon kansalaisia. Lapsi voi kokeilla rajoja muutenkin kuin kiukuttelemalla. Onhan niitä 12-vuotiaita narkkareitakin, joten vähän hei suhteellisuudentajua!

Tiukka saa olla, muttei turhan naivi ja mustavalkoinen.

Vierailija
4/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei...

ap

Vierailija
5/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tarkoita välttämättä että kotona hakataan äitiä vasaralla.

Vierailija
6/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

iästä riippumatta. varasteluun syitä voi olla useita joten mene ja tiedä.

Vierailija
7/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näpistin pienenä (7-8v) sellaista karkki-purkkaa kerran.. Miksikö? Koska mun teki mieli maistaa sitä ja tiesin ettei äitini sitä mulle ostaisi, tai ainakin niin epäilin ettei ostaisi. Ihan niin yksinkertainen voi olla lapsen syy. Ei mitään ihmeempää rajojen kokeilua, tahdoin vaan maistaa sitä purkkaa.

Jälkeenpäin häpesin tekoani paljon, mutta en jäänyt kiinni enkä kellekään tunnustanut. Sen jälkeen en ole varastanut, ihan kunnon kansalainen olen.

Vierailija
8/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai varastaminen on väärin ja siihen pitää puuttua. Samalla voi yrittää ymmärtää asiaa ilmiönä. Syitä voi olla monia, esimerkiksi jännityksen halu, kaveriporukan painostus, rajojen kokeileminen tai vakavampi häiriökäyttäytyminen, joka johtuu esim. kotioloista tai oppimisvaikeuksista ja näkyy kyllä sitten useammassakin tilanteessa. Kun itse olin ala-asteella, yhtenä syksynä tikkareiden, purkan yms. pienen varastamisesta tuli muoti-ilmiö ja siihen sortuivat monet erilaiset lapset. Tärkeää oli, että siihen puututtiin sekä koulussa että kotona.

Vierailija
9/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, mutta luulisin, että hyvin hyvin moni lapsi pihistää. Ja on hyvä, että heidät saadaan tässä puuhassa kiinni, sillä siihen se pihistely jää. Syitä on varmaan yhtä monta kuin näpistelijääkin, kellä se, että "kaikki muutkin", kellä, että kaverilla on rahaa kaakaojuomaan, vaan minullapa ei, kun vanhemmilla ei ole rahaa/eivät halua antaa viikkorahaa tms, kellä se, että näpistely on "jännittävää" ja kenellä, koska taustalla on vakavampi syy.

Totta kai järkytyit, sillä yleensä tällaiset tapahtumat herättävät ajatuksen: entäs, jos minun lapseni olisi tuossa tilanteessa? Tai sitten alitajuisesti muistui mieleesi se kerta, jolloin pihistit paperikaupasta tuoksukumin tai kaverisi synttäreillä kynän... ehket edes muista koko tapahtumaa mutta alitajunta sai sinut muistamamaan ja järkytyksesi oli itse asiassa sama häpeän tunne, joka sinulla oli silloin lapsena.

Vierailija
10/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sattuuhan tätä

Vierailija
11/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka toki aikuisen tehtävä on tiukasti puuttua ja opettaa lapselle elämää. Mutta tuon ikäisen moraali on vielä kehittymässä, ja tosiaan mieleen voi tulla tuollaistakin. Teidänkin lapsillenne.

Vierailija
12/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin tiimarissa oli paljon kaikkea kivaa, ja se lähti sieltä helposti mukaan.

Ihan sellaista kokeilunhalua ja jännitystä elämään se oli.

Ei ollut kotona mitään ongelmia ja koulussakin meni ihan hyvin.

Vierailija
13/13 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on arkipäivää nykyisin valitettavasti.

okei... ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä