Miten usein 3-vuotias yökylään isovanhemmille?
3-vuotias tyttäreni on ollut pari kertaa vanhempieni luona yökylässä yksin (eka kerta huhtikuussa) ja kinuaa sinne taas vaikka oli vasta viime viikolla siellä. Molemmilla kerroilla olen vienyt hänet sinne alkuillasta ja mennyt aamulla yhdeksän tienoilla hakemaan, tosin kotiin ollaan lähdetty vasta iltapäivällä. Nyt mietinkin, että kuinka usein edes kehtaan tarjota tytärtäni yökylään. Jokaisen on kuitenkin omat lapsensa huolehdittava ja varsinkin äitini viettää paljon aikaa tyttäreni kanssa. Hän esim. hakee lähes viikottain tyttöä ulos leikkimään kun tulee töistä kotiin (asumme melko lähekkäin) tai vahtii häntä silloin tällöin (ehkä kerran kuussa) muutaman tunnin kerrallaan jos vaan töiltään ehtii. Olenko nyt hirvittävä vanhempieni hyväksikäyttäjä kun kuvittelen, että seuraavan kerran tyttö pääsee yökylään elokuussa vanhempieni lomien aikana? Tyttäreni on luonteeltaan melkoisen vilkas ja kekseliäs touhuissaan, joten vahtimista riittää. Itsekin olen välillä varsin väsynyt, saati päälle viisikymppiset vanhempani, joilla on fyysisesti raskaat työt.
Kommentit (12)
Oma 3-vuotiaani ei ole ollut yökylässä mutta jos asia olisi ajankohtainen niin voisin ajatella vieväni tytön mummolaan yökylään 1xkuussa.
Soitat äidillesi ja kysyt, että kuinka usein hän jaksaa tai haluaa ottaa tyttöä yökylään ja toimitte sitten sen mukaan.
Jos kysyn niin hän sanoo, että vaikka joka viikko jos tyttö haluaa. Ja jos kysyn joskus voisiko tulla niin ei kehtaa kieltääkään.
tottakai haluavat tytön sinne, ja aika ilkeää hakea aamuysiltä pois, mitä siinä ehtii tehdä?? Joka toinen viikonloppu vaikka, jos molemmat niin haluavat! (ja vanhemmat tietysti myös..)
jos kerta tyttö ja isovanhemmat haluaa.
Jos kyseessä on sun omat vanhemmat, niin kai voit kertoa tilanteen suoraan. Sanot siis, että et halua sellaista tilannetta, että hoitavat lasta vaikka eivät jaksaisi. Voit sanoa myöskin, että haluat heidän sanovan välillä ei. Sillä lailla tiedät, että he kieltäytyvät mikäli aika ei sovi.
2-3 viikon välein yhden yön, vien ap, haen seuraavana päivänä päiväunien jälkeen. Haluaisi kahdeksi yöksi (mummi siis), mutten anna vielä:-)
Eli kerta kuussa tulee yleensä enimmillään per isovanhemmat.Mutta jos molemmin puolin sopii niin miksi ei useamminkin kävisi.
tottakai haluavat tytön sinne, ja aika ilkeää hakea aamuysiltä pois, mitä siinä ehtii tehdä?? Joka toinen viikonloppu vaikka, jos molemmat niin haluavat! (ja vanhemmat tietysti myös..)
Tyttö ekalla kerralla itse soitti aamuysiltä mummon avustuksella, että tule äiti tänne ja toisella kerralla menin pikkuveljen kanssa neuvolasta suoraan sinne muttei lähdetty heti kotiin.
vaan siitä, kuinka paljon voit "rasittaa" isovanhempia lapsen hoidolla. Ja tosiaan, vastauksen tiedätte vain te. Puhukaa suoraan.
Luulen, että sekä isovanhemmilla että tytöllä on kivempaa yökyläillä kun isovanhemmat ovat lomalla ja voivat omistautua hänelle.
Meidän 3-vuotias ei ole vielä ollut yksin isovanhempien luona yökylässä (asuvat n. 70 km:n päässä), mutta sisarustensa kanssa kyllä ehkä kolme kertaa.
itse ajattelen ainakin niin että jos he pyytävät niin siitä vaan, itse en tuputa, eikä 3-4 kertaa vuodessa yökyläily todellakaan ole hyväksikäyttöä :)
Jos ei suoraan siltikään sano miten usein onnistuu niin ehkä jatketaan kerran parissa kuukaudessa tai harvemmin tahdilla. Tuputtamaan en ala, mutta tyttäreni aina kyselee milloin voi tulla taas yökylään kun siellä kyläillään. Eka kerta oli tytön päähänpisto ja kysyttiin sopisiko ja toisella kertaa mummo ehdotti kun piti osan kesälomastaan, että haluaisiko. (Tosin jo huhtikuussa puhuttiin, että sitten kun mummolla on kesäloma niin pääsee yökylään ja kun loma alkoi niin tyttö höpötti sitä yökyläänsä kaiken aikaa.)
ap
Soitat äidillesi ja kysyt, että kuinka usein hän jaksaa tai haluaa ottaa tyttöä yökylään ja toimitte sitten sen mukaan.