Kertokaa mulle miksi synnytyksen täytyy olla niin kivuliasta!
Kommentit (14)
Puhun nyt luonnollisesta synnytyksestä, en epiduraalista. Miksi luonto on suunnitellut homman niin huonosti? Moni kuoleekin.
v-mäisen kiuvuliasta oli ja ihan rehellisesti sanon, että yksi oli tarpeeksi. Sattui niin saat...sti. Ei ollut mulle mikään IHANA kokemus, joka unohtuu kun saat lapsen syliin. Ei todellakaan. Olen siis yhden äippä ja ihana ainokainen jo 15 vuotta.
Puhun nyt luonnollisesta synnytyksestä, en epiduraalista. Miksi luonto on suunnitellut homman niin huonosti? Moni kuoleekin.
voisin sanoa, että itikanpurema sattuu enemmän, kun synnytys
v-mäisen kiuvuliasta oli ja ihan rehellisesti sanon, että yksi oli tarpeeksi. Sattui niin saat...sti. Ei ollut mulle mikään IHANA kokemus, joka unohtuu kun saat lapsen syliin. Ei todellakaan. Olen siis yhden äippä ja ihana ainokainen jo 15 vuotta.
niin paljasta nyt sitten mikä oli kivuttomuutesi salaisuus?
Ehkä se tosiaan liittyy siihen kun ihmislapsi on niin avuton ekat vuotensa. Synnytyksen kamaluus vähentää lapsimäärää?
Jos ei olisi nykylääketiedettä, synnytyksiin kuolisi n. 15-20 % naisista.
Miehen rangaistus oli, että saa otsa hiessä hankkia perheelle leivän...
niin paljasta nyt sitten mikä oli kivuttomuutesi salaisuus?
juuri rangaistus Eevalle.
Ihmisen pää on niin suuri. Ihmisen älykkyys vissiin vaatii ison pään ja ihmisen älykkyys vaan lisää niitä vaikeita synnytyksiä, kun hankalissakin synnytyksissä jäädään eloon sukua jatkamaan. Eli muodot jatkuvat.
Komppaan miltei täysin. En todellakaan käsitä, millaisella mielellä varustettu nainen unohtaa sen kaiken kivun ja tuskan heti, kun nyytti lasketaan syliin. Tahdon myös sellaisen mielen!
Mutta sitten kun ajatteli, millainen nyytti sieltä tuli niin ehdottomasti oli sen kaiken arvoista. Vaikka pelko jäi niin tekisin saman vaikka tuplana uudestaan, jos yhtä ihanan lahjan saisin kotiini sen jälkeen viedä :) ...ei siis ole unohtunut kivut vieläkään, mutta en osaa ajatella, ettei olisi kannattanut kärsiä.
Miksi ihmisen synnytys sitten on niin kivuliasta? No ensinnäkin ihmisen jälkeläisen pää on suhteettoman suuri ja aiheuttaa suurimman osan komplikaatioista. Muille elukoilla jälkeläiset ovat sopusuhtaisempia ja kertakaikkiaan "paremmin suunniteltuja" synnyttäjän synnytyskavavaa ajatellen.
Mutta ei se synnytys aina niin kovin helppoa elukoillakaan ole. Sen verran monta varsaa ja vasikkaa on tullut maailmaan kiskottua, että kaikki harhauskomukset synnytyksen helppoudesta ovat karisseet :)
Lisäksi toki ihminen synnyttää aivan väärin. Mikä ihmeen eläin yrittäisi synnyttää luonnottomassa asennossa, jossa synnytyskanava ei pääse joustamaan maksimaalisesti? Ei mikään muu kuin ihminen. Muut eläimet liikkuvat juuri niin kauan kunnes ponnistavat jälkeläisensä ulos. Ihminen makuutetaan jo hyvissä ajoin paikoilleen. Muut eläimet lisäksi nousevat ylös nopeasti, jälkeläinen luiskahtaa loppumatkan ihan vain painovoiman avulla.
Ihminen on huonosti suunniteltu ja sitä vielä lisätään sillä, että ihminen laitetaan luonnottomaan asentoon.
eniten kohdun supistumiskyky ja kohdunsuun "tiukkuus" sekä hermotiheys, nämä vaihtelevat paljon yksilöstä toiseen.
Joillain kohdunsuu aukeaa lähes ilman supistuksia (mikä voi tietysti olla varsin huonokin asia).
Kakkonen on ehkä niitä onnekkaista, joilla kohdunsuu on varsin tunnoton ja helposti avautuva.
Kyllä minä olen liikkunut kaikissa synnytyksissäni ja niin ymmärtääkseni useimmat tekevät epiduraaliin tai ponnistusvaiheeseen asti.
Ja epiduraalia tuskin kukaan pyytää jos kivut ovat ihan siedettäviä.
Muut eläimet liikkuvat juuri niin kauan kunnes ponnistavat jälkeläisensä ulos. Ihminen makuutetaan jo hyvissä ajoin paikoilleen. Muut eläimet lisäksi nousevat ylös nopeasti, jälkeläinen luiskahtaa loppumatkan ihan vain painovoiman avulla. Ihminen on huonosti suunniteltu ja sitä vielä lisätään sillä, että ihminen laitetaan luonnottomaan asentoon.
Mun mummo synnytti 11 lasta. Auts!