Seuraatko kaupassa kg- ja l-hintoja?
Mä olen jo kotona äidin opastuksella oppinut siihen, että tarkistaa aina, mikä pakkauskoko tulee halvimmaksi litralta tai kilolta. AINA tulee kyylättyä.
Jännä oli, kun yksi ystäväni, joka on muuten aika tiedostava persoona (ehkä sitten muilla elämänaloilla) sanoi, ettei ikinä, koskaan, missään vertaile hintoja, vaan ostaa mistä kaupasta hyvänsä, ihan mitä hyvänsä.. Muistan, kun joskus opiskeluaikaan kävi kaupungin kalleimmassa ruokakaupassa ostamassa ruuat.. =0) Ja kyse ei ollut siitä, että rahaa olisi ollut kuin roskaa, ei vaan ollut oppinut siihen vertailuun.
Kommentit (14)
ei ole kotona opittu "taito" vaan ihan itse olen nuoresta käynyt töissä ja asunut yksin. silloin ei rahat riittänyt. nyt sitten tulee katsottua ihan vaan sen takia että joskus saisi säästettyä rahaa johonkin kivaan.
Mullakin kotona opittu tapa. Toinen tapa on tarkistaa päivämäärät ja kuitti kassalla. Löytyy yllättävän usein virheitä.
Muutenkin pidän kirjanpitoa menoista.
Esim. sellaisista joissa ei käytännössä ole mitään eroa tasossa eri tuottajien välillä, mutta joissa saattaa olla tosi iso ero kilohinnassa. Tyypillinen esimerkki on jauheliha ja oikeastaan melkein kaikki liha jos se on vertailukelpoista (esim. marinoimaton broilerin liha). Samoin esim. leikkeleiden kilohinnoissa on todella isoja eroja. Katsonpa muuten myös joskus siiderin ja oluen litrahintaa :)
Katson myös juuston kilohintaa, mutta siinä saatan valita kalliimpaa mieliteon tai käyttötarkoituksen perusteella. Samoin hedelmissä katson vaikkapa omenan kilohinnan ja vertailen, mutta saatan silti ostaa kalleinta Jonagoldia tai Granny Smithiä.
Sinänsä taas en juokse eri kaupoissa tarjousten perässä.
Kyllä katson kilo-/litrahintaa, mutta kaikissa se ei vaikuta. Jos esim. olen havainnut tietyn firman tietyn mausteen paremmaksi mitä muut vastaavat, ostan sitä vaikka olisi kalliimpaa.
Tai jos haluan janooni kylmää vissyä, niin ostan sen pikkupullon kylmäkaapista vaikka litrahinnalta iso pullo olisi edullisempi.
Tai jos haluan sipsejä ostan sen minipussin, koska se riittää, iso pussi on kg-hinnaltaan edullisempi, mutta siitä syön enemmän ja loppu menee roskiin.
Mutta jos ajatellaan sellaisia tuotteita joilla ei ole merkitystä, niin katson ja ostan edullisimman litra-/kpl-/kilohinnan mukaan, esim. paperinenäliinat, lihatuotteet, juuston (JOS "perusjuustoista" kyse!)jauhot, maidon, ymv.
Olen menestyksekkäästi opettanut myös mieheni samaan :)
Tosin tutuista tuotteista, joita ostaisin joka tapauksessa, en enää tarkistele. En välttämättä osta halvinta, mutta haluan tietää, miten ostamani suhteutuu muihin.
Viimeksi tänään ja kyllä kannatti.
mutta en tajua miten muuten suht fiksu mieheni ei ole tätä hiffannut eli ostaa kyllä yleensä edullisimman, mutta ei katso pakkauskokoa
Useiden tuotteiden kohdalla vaikuttaa ostopäätökseen. Mutta, kuten joku edellä mainitsi, mietin myös käyttötarkoitusta esim pikkupullo limua/pienempi karkkipussi saattaa tarttua matkaan. Sit myös joskus haluan vain jotain tiettyä merkkiä tai tuotetta, vaik olis kalliimpaakin.
vertailen
ja tarkastan kuitin AINA
Ainoastaan kallista kahvia kartan. Muuten ei ole väliä mitä maksaa, koska ostan sitä parempaa yleensä.
Ainoastaan kallista kahvia kartan. Muuten ei ole väliä mitä maksaa, koska ostan sitä parempaa yleensä.
Ostan toki yleensä sitä yhtä merkkiä, mutta en kaupasta jossa se maksaa enemmän kuin naapurissa.
En siis osta mitään halpakahvia...
Mulla kanssa kaveri jonka periaate oli, että maksaa pikkasen enemmän, että saa hyvää. Huonostihan siinä kävi, on nyt tosi pulassa raha-asioiden kanssa.