Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

epäsiisti anoppi

Vierailija
12.06.2009 |

kertokaapa, miten reagoisitte vai reagoisitteko ollenkaan? asumme satojen kilometrejen päässä anopistani, joka on alta 60-vuotias oikein mukava nainen. hänessä ja apessa on vain yksi "vika"...he eivät omaa alkeellistakaan wc-hygieniaa.

vessassaan (rintamamiestalo 50-luvulta) heillä on muovimatto eikä lattiakaivoa, joten vessan pesu on varmasti hankalaa, mutta mutta...

olimme nyt kylässä pitkästä aikaa. puoli vuotta viime kerrasta taisi tulla. vessan valokatkaisin on ruskeana siitä itsestään, hana ja allas ovat kallkeutuneen veden ja lian peitossa, pöntön painikkeessa erotin kaikki samat paskamuodostelmat kuin jouluisella reissullamme. eli sitäkään ei ole pyyhitty puoleen vuoteen...ovenkahvoista puhumattakaan. käsipyyhkeitä on tuhat ja niitä ei ole mitenkään merkitty, yhteen tuntuvat pyyhkivän ja se on aina litimärkä. nestesaippuasta ei tietoakaan, ainoastaan kupissa lilluu iänikuinen märkä pinkki palasaippua, joka on paikoin musta. eihän siinä mitään, itse vielä klaaraan tuolta vessasta käsidesin jne. avulla, mutta miehellä ja 2-vuotialla pojallani on jo vähän hankalampaa. lisäksi anoppi ja appi eivät itse pese käsiään wc-käynnin yhteydessä...saippuaan ei kosketa ja hana ei käy. kiva siinä miettiä sitten aamulla kahveella, että missä ne kädet on käyneet ennen kuin kurkkua ja leipää pilkkoivat.

juuri aloin laskea yksi plus yksi ja tajusin että meillä sairastuu flunssaan aina kun olemme tuolla anoppilassa kylässä. muuten ollaan terveitä. nyt sitten olen loppuviimeisilläni raskaana ja pelottaa ihan oikeasti pienen vauvan kanssa reissut tuonne anoppilaan tai heidän tulonsa tänne meille vauvaa katsomaan. eivät meinaan pese käsiään täällä kylässäkään.

voiko tästä sanoa? oman äitini mielestä ei voi...kuulemma anoppi loukkaantuisi ja pahoittaisi mielensä suotta. tuntuu, että olen ihan kahden tulen välissä. alkaa ajatuskin jo vierailuista anoppilaan ahdistaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen oli kamalan kuulloista.

Meillä Appivanhemmat ihan vieressä, ja pahentuu vaivojen myötä tuo likaisuus.

Kaikki roskatkin sisällä, mutta kun nykyisin se pissasorsa kulkee täytenäkin ympäri kämppää rollaattorissa - ennen pissattiin vain ämpäriin (että wc-vesi säästyy).

Haju on kamala jne.

Mitään ei voi tehdä, kun ollan niin p-n itsepäisiä

Vierailija
2/22 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laittakaa siis asiantuntija asialle ja korostakaa vessan pesun tärkeyttä kun tilaatte työn. Tästä saatte itse vielä kotitalousvähennyksen.

Lisäksi hankkikaa omaan kotiin käsidesiä ja kehoittakaa heitä käyttämään sitä kun vauva on syntynyt. Se on oihan luonnollista. Itse sain ikävä tulehduksen vauvan syntymässä emmekä oikein huolineet ketään kotiimme, mutta niitä harvoja varten olimme oikein laittaneet ison ystävällisen kehoituksen asiasta pesutiloihin. Ei siitä saa loukkaantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka erittäin epämiellyttävältä tuo tilanne kuulostaakin. Mitä jos ottaisit oman käsisaippuan ja käsipyyhkeen mukaan seuraavalla kerralla? Ja selittäisit jotain ettet halua tehdä heille pyykkiä?

Vierailija
4/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän! Mulla päinvastainen tilanne eli ylisiisti anoppi ;)

Kyllähän se on tuollaisesta asiasta vaikea mennä sanomaan ilman ettei kukaan pahastuisi. Mutta sitten kun vauva syntyy niin voi kyllä pyytää pesemään kädet/käyttämään käsidesiä ennenkuin vauvaan koskee. Sen pystyy kuitenkin selittämään ilman että kukaan loukkaantuu...

Hankala ja ikävä tilanne! kyllä mun kyläilyt vois jäädä...

Vierailija
5/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ei pitäis loukkaantua kenenkään =)

Vierailija
6/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös yöks-anoppila, jossa sauna tuotti eniten kuvotusta vessan lisäksi.

Me sitten siivottiin se pari kertaa, kun appivanhemmat olivat lomalla. Sen jälkeen hygieniataso nousi...

Vierailija
7/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voinut käydä siellä vessassa, joten mä kun menin kylään, mä pesin vessan. Ja en puhunut asiasta yhtään mitään.

Kun menette, voitte viedä tuliaiseksi nestesaippuaa, vessaharjan ja pari uutta pyyhettä + mitä muuta siellä tarviikaan ja laitat tietty miehesi pesemään sen.

Mä olen romun kerääjä. Omasta mielestäni koti on kiva ja mun näköinen mutta äitini sanoi kotini on kuin kaaos. Aloin pikkuhiljaa myymään ylimääräisiä kirpparilla, vaikka muutaman laatikollisen otin, tavaraa jäi yhtä paljon.

Sun appivanhemmat eivät tajua asuvansa paskan keskellä ja teet heille palveluksen.

Eihän sinun pidä mitään sanoa, menette kylään, annatte tuliaiset ja sanot tässä on meidän lahja ja mies hoitaa siivouksen. Kun sen tekee ns puolihuolimattomasti, se menee siinä samalla. Ehkä sitten kun ero on niin merkittävä, he itse ehkä kiinnittävät siihen huomiota.

Vierailija
8/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset ymmärtävät vauvaa katsomaan tullessaan, kun pyytää pesemään kädet ennenkuin koskee vauvaan. Eli ihan hyvin voit pyytää. Ja heille teidän ei tarvitse ollenkaan vähään aikaan mennä. Se on helppo selittää sillä, ettet halua pienen kanssa lähteä noin pitkää matkaa ajelemaan.

Vierailija
9/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan kuin mun omasta lapsuudenkodista. Mun vanhemmat ei vaan välitä. Pari kertaa vuodessa käydään ja sen jälkeen menee kaikki vaatteet pesuun.

Lapsena en asiaa huomannut ja mua kiusattiin koulussa. 16 vuotiaana muutin pois kun en enää kestänyt. Nykyään kärsin pakkomielteisestä pesemisestä ja siivoamisesta.

Että ei siitä varmaan oikein mitään voi sanoa jos eivät vaan välitä vaikka likaista onkin.

Vierailija
10/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oma äiti ja etenkin isäni on saman tyyppisiä, ei nyt ehkä ihan noin pahoja. Itse olen äidilleni sanonut kun on vauvaa tullut katsomaan, että haluan että kädet pestään huolella, eikä hän ole siitä loukkaantunut. Ehkä miehesi voisi samoin sanoa omalle äidilleen, tyyliin " kun nyt on kaikenlaista sikainfluenssaa liikkeellä, niin on sovittu että vauvan kanssa kiinnitetään erityistä huomiota käsihygieniaan" ja kuten joku muukin sanoi, jos menette sinne niin pesette vaan sen vessan, altaan, napit yms, ettekä kiinnitä siihen sen kummempaa huomiota tai sitten toteatte että on toi puhtaus nyt itelle vauvan takia niin tärkeä juttu.

Vierailija
11/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa anoppila samanlainen. En tiedä onko hygienia tosiaankin niin vaikea asia.

Saunan olen nähnyt kerran ( yläkerrassa ja en tosiaan halua sen yhden näkemisen jälkeen nähdäkään! )ja se oli niin musta ( kyse ei ole savusaunasta ;) ) että ei varmasti ollut nähnyt harjaa ja suopaa milloinkaan.

Vessan ovi ja seinät sellaisessa kuonassa että aina jännityksellä menen käymään tarpeillani.

Samoin keittiössä jääkaappi, mikro, kaapit aivan tahmaisia.

Huh, " ihana" mennä vauvan kanssa mummolaan kun lapselle annetaan ties missä lattian pölyssä pyörineitä pehmoleluja :-/

Vierailija
12/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos puhdas lika noin paljon pelottaa, niin onko se nyt iso vaiva pestä itse se vessan valonkatkaisin ja vessänpönttö? Hommaan menee ehkä 3 minuuttia.

Vierailija
13/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja normaali ihminen ei kai kanniskele kyläpaikkoihin siivousvälineitä muassaan? Ei ne pinttyneet liat 3 minuutissa pelkällä vedellä puhdistu.

Vierailija
14/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinttyneeseen likaan ei pari minuuttia riitä.

Viimeksi huhtikuussa yritin meidän mummolan hygienia tasoa nostaa.

Sivosimme kämpässä n. 8h kaksi ihmistä ja ei pystytty vielä ollenkaan saamaan sitä puhtaaksi.

Todella paha pinttynyt lika ei kaupan aineilla lähde.

Meillä mummolassa poltetaan sisällä (tupankan häkä ja terva pinttvät kaikkialle).

WC on juuri ap:n kuvailema paikka. Puistattaa käydä siellä, kun tietää mitä ne kaikki rusekat roiskeet on!

Meilläkään isovanhemmat eivät pese käsiään wc käynnin jälkeen.

Esim. mummo palsi vessasta ja jakoi litran paketista meille jäätelöä. Jako tapahtui likaisella veitsellä, jolla leikataan kaikki koiranmakkarasta leipään jne. Hän tuetysti käsillä avitti jakoa. Tässä kohtaa oli vaikeuksia olla kieltämättä lapsiani syömästä...

Me annoimme mummolaan esim. vanhan astianpesukoneemme, asnsimme sen paikoilleenkin ihan puhtaasti omasta hygieniatasostamme huolehtiaksemme. Nyt on sentään astiosta kivempi juoda ja syödä...

Nämä isovanehmmat ovat toine alkoholisoitunut (ei välitä mistään) ja toisella on kaihi ja mt-ongelmia.

Meilläkin vaatteet menevät heti pyykkiin ja me menemme itse aina saunaan kun palaamme kotiin.

Vauva-aikoina olen pitänyt vauvan aina sylissäni, ei siis koskaan lattialla. Omat pyyhkeet yms. välineet mukana.

Nyt isommille lepsile olen ihan suoraan puhunut siitä likaisuudesta esim. vessassa ja sanonut, että esim. käsiä ei siellä kuivat pyyhkeeseen, vaan kyllä ne siitä kuivuu jne.

Mwillä tosin ei koskaan olla sairastuttu siellä vierailun jälkeen, mutta me vierailemme siellä paöjon useammin kun ap, koska mummola taitaa olla paljon lähempänä.

Näin sukon, että lastemme vastustuskyk on päibvastoin huipussaan jopa tuon mummolan ansiosta.

Mutta kyllä tuntuu oma koti iahnan putipuhtoiselat noiden kyläilyjen jälkeen, vaikka kuinka olisi lattioilla leluja tai vaatteita sohvalla yms. NORMAALIA epäjärjestystä.

Vierailija
15/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten flunssa tarttuu?

Flunssa tarttuu yleensä suoraan ihmisestä toiseen. Flunssapotilaalla on runsaasti aiheuttajavirusta erityisesti nenäeritteessä, josta se kulkeutuu käsien kautta herkästi toisen lapsen käsiin ja edelleen nenään. Käsien pesu on tärkein yksittäinen keino ehkäistä flunssan leviämistä niin kotona kuin päivähoidossa. Flunssa tarttuu myös ilmateitse pisaratartuntana. Reipas niistäminen sisätiloissa aiheuttaa tartuntavaaran kahden metrin säteellä, aivastamisesta puhumattakaan."

eli jos käsiä ei pestä vessassa saatikka muutenkaan, niin siellähän ne on töhnät jääkaapin rivassa, kahvipannussa, ristikkolehden kynässä, kaukosäätimessä jne.

siinä ei auta yhtään vaikka itse pesisit kätesi joka vessareissulla, jos mummo on niin epähygieeninen että pöpönsä levittää ympäri asuntoaan...ts. aina on vaara viedä bakteerit limakalvoille, kun niitä on kaikkialla!

Vierailija
16/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä on talossa pieni vauva, jokainen vieras menee suoraan eteisestä vessaan ja pesee kätensä saippuan kanssa. Tämä siis ehdoton juttu tai saa kääntyä kannoillaan saman tien. Kun vessasta tullaan, käsiin laitetaan käsidesit.

Kukaan ei ole loukkaantunut enkä näe mitään syytäkään. Idioottikin tajuaa, että pienellä lapsella ei ole riittävää vastustuskykyä ja pienikin määrä pöpöjä on takuu sairastuminen.

Vierailija
17/22 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun anoppilassa on vessa kans kauheassa kunnossa. Wc-pytyssä saattaa olla 3-4 kerran k*set vetämättä.. Täytyy säästää vettä. Vessaharjaa se pytty on tuskin koskaan nähnyt.

Saippuan virkaa toimittaa ikivanha palasaippua (osin mustunut) ja pumppupullo jossa pohjalla tippa mäntysuopaa...

Eipä kovin usein tule siinä vessassa vierailtua :X

Vierailija
18/22 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on varmaan mun miehen veljen vaimo :) sen verran tutulta kuulostaa. meidän lapsille tulee flunssan lisäksi mummolavierailulla oksennustauti..

kaikki ihmisten ruokakin on vanhentunutta ja lapsi ehtii aina kissan/koirankupille syömään jos on mummonsa vahdittavana. heh miten hauskaa mummon mielestä.

mun mielestä ei. jostain syystä en enää lasta jätä mummolle. arvatkaa käymmekö usein.. emme.

Vierailija
19/22 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsidesipullo aina pöydällä, kun tyttö oli vastasyntynyt ja pyysin kaikkia vieraita desinfioimaan kädet, kun tulivat katsomaan vauvaa. Eikä kukaan loukkaantunut.

Vierailija
20/22 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vastaavaa ongelmaa, mutta noista tuli mieleen työpaikkani ja työkaverini. Ilmeisesti hän polttaa sisällä kotonaan, ja vaatteet haisevat ihan hirveälle. Monta viikkoa saattaa pitää samaa päällispaitaa, ja sadeilmoilla varsinkin haju on kamala. Meillä on yhteisnaulakko, ja aina saa miettia mihin siirtäisi omat vaatteensa, koska haju tarttuu! On siis todella voimakas, varsinkin tupakoimattomien nenään.

En vaan ole keksinyt keinoa sanoa tästä hänelle kohteliaasti.