Kokemuksia osittaisesta hoitovapaasta?
oletko tehnyt 6h päiviä vai 4 täyttä päivää ja esim pe vapaa?
Kumpikohan tapa olisi parempi, plussia ja miinuksia kummastakin?
Lapseni olisi 2-luokalla ja eskarissa/ekalla.
Kommentit (9)
Minulla ja miehellä molemmilla sellainen työ ettei lyhennetty työpäivä onnistu. Hoidettiin lapset kotona niin että siihen asti kun nuorin oli kolmivuotias tekemällä molemmat 50% työaikaa eli molemmilla 2-3 työpäivää viikossa. Loistava systeemi!Parin vuoden päästä vanhempi menee kouluun ja varmaan sitten taas jatketaan samalla systeemillä.
kuuden tunnin päivän, ehdottomasti. Lapsesihan ovat joka tapauksessa poissa joka päivä!
Monessa asiantuntijatyössä on mahdottomuus irrottautua joka päivä esim. klo 15 töistä, kun silloin työpäivä on ns. "parhaimmillaan". Mun yksi ystävä yritti työssään tätä, mutta huomasi tekevänsä lyhyempää työpäivää vain paperilla. Käytännössä oli töissä yhtä pitkään kuin aiemminkin, mutta palkka vain oli huonompi. Näissä töissä yhden vapaapäivän pitäminen viikossa voi olla helpompaa. Millaiset sun työtehtävät on?
on enemmän vapaapäiviä. Meillä esim 3 päiväinen viikonloppu ja se tuntuu jo paljon pidemmältä vapaalta kuin vain se 2 päivää =)
Asianajotoimistossa työskentelevällä varatuomarilla. Asiakkaiden toimeksiannot tuli usein iltapäivällä ja seuraavaksi päiväksi piti olla valmista. Helpointa oli kun oli kokonaisen päivän poissa.
Siis koululaiselle tai eskarilaisellehan olisi paljon parempi että vanhempi tekee lyhempää päivää.
Itse olen ollut osittaisella (4 päivää viikossa), kun esikoinen oli alle 3 v. Ei ollut hyvä homma. Tein samat työt kuin ennenkin, pienemmällä palkalla. Jos en ehtinyt töissä, tein illalla/yöllä. Kamala stressi. Teen yksin omaa työtäni, kukaan yksikössäni ei edes tiedä hommiani, joten siksi ei toiminut.
Sitäpaitsi jos on eskarilainen ja tokaluokkalainen, töitä voi tehdä hetken kotonakin.
No ehdottomasti 6h päivä, jos tarkoitus on lapsista lähtöisin. Tiedän paljon 4 päivän tekijöitä, jotka ovat siihen tyytyväisiä, mutta kyseessä on silloin usein äidin (tai isän, meillä isä on osittaisella hoitovapaalla) etu eikä lapsen etu.
mutta meillä lapset ovat pieniä (3 v ja 5 kk).
Kun esikoinen aloitti tarhassa teimme molemmat 4 pv ja tyttö oli tarhassa siis 3 pv.
Nyt jaetaan vanhempainvapaa 3 pv/2 pv ja esikoinen on 4 pv tarhassa.
Kun tyttö menee kouluun, toinen tekee 6 h (ajoissa kotona koululaista varten) ja toinen 4 pv (pienempi tarhassa 4 pv). Tämä on siis aikomus.
Hienosti on mennyt tähän saakka.