Voiko musiikin teoriaa opiskella.itsekseen?
Olen aikuisena opetellut soittamaan erästä soitinta, ja olen siinä kohtalaisen hyvä. En ole käynyt tunneilla, vaan noin 15 vuotta vain itse harjoitellut. Nyt tuntuu, että olisi kiva säestää ym., mutta nolottaa kun ei ole musiikin teoriasta oikein mitäån tietoa.
Mistä kannattaisi aloittaa ja miten?
Kommentit (12)
Toki voi. Netistä löytyy vaikka mitä tutoriaaleja.
Miten säästäminen liittyy musiikin teoriaan, jos olet soittanut 15 v? Osaat säestää, kun kuulet kappaleen.
Osaat lukea? Netti on täynnä materiaaleja. Helppoa kuin heinänteko nykyään.
Säestäminen ei normaalisti vaadi teorian osaamista. Vai onko tarkoituksesi alkaa säestämään kappaleita pelkästään nuotteja lukemalla? Siihenkään hommaan et varsinaisesti teoriaa tarvitse vaan sinun pitää opetella nuotinlukua.
Oli miten oli, totta kai voit alkaa opettelemaan teoriaa itsenäisesti jos mielenkiinto siihen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Miten säästäminen liittyy musiikin teoriaan, jos olet soittanut 15 v? Osaat säestää, kun kuulet kappaleen.
Ei kaikki osaa soittaa kappaleita korvakuulolta.
Sellaisia asiantuntijoita koko keskustelu täynnä.
Onko kenelläkään tähän keskusteluun kirjoittaneista todellista musiikkitieteellistä koulutusta? Aivan. Ei ole.
Ilman sitä suurin osa musiikin ilmiöistä jää teiltä huomaamatta, puhumattakaan siitä, että pystyisitte niitä analysoimaan.
-Huomasitko, miten d toimi tuossa raamisävelenä?
-Tunnistitko tuossa selvän salzerilaisen prolongaatiomuodon?
-Aukeaisiko tämä sävelteos paremmin jos sen temaattista materiaalia tarkasteltaisiin sen tonaalista liikettä artikuloivana tekijänä?
Niin. Ilman asianmukaista koulutusta musiikkia ja sen säveltäjiä sekä esittäjiä arvottava ihminen rinnastuu syöttötuolissa istuvaan vauvaan, jonka suuhun huoltaja työntää ruokaa. "Nam, maistuu hyvältä koska maistuu hyvältä." "Yäk, maistuu pahalta koska en pidä tästä."
Kuvittele tilanne, jossa nämä vauvat kiistelevät siitä, mikä purkkiruoka on yliarvostettua. Tai no, ei tarvitse kuvitella. Näet sen tässä keskustelussa
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia asiantuntijoita koko keskustelu täynnä.
Onko kenelläkään tähän keskusteluun kirjoittaneista todellista musiikkitieteellistä koulutusta? Aivan. Ei ole.
Ilman sitä suurin osa musiikin ilmiöistä jää teiltä huomaamatta, puhumattakaan siitä, että pystyisitte niitä analysoimaan.
-Huomasitko, miten d toimi tuossa raamisävelenä?
-Tunnistitko tuossa selvän salzerilaisen prolongaatiomuodon?
-Aukeaisiko tämä sävelteos paremmin jos sen temaattista materiaalia tarkasteltaisiin sen tonaalista liikettä artikuloivana tekijänä?Niin. Ilman asianmukaista koulutusta musiikkia ja sen säveltäjiä sekä esittäjiä arvottava ihminen rinnastuu syöttötuolissa istuvaan vauvaan, jonka suuhun huoltaja työntää ruokaa. "Nam, maistuu hyvältä koska maistuu hyvältä." "Yäk, maistuu pahalta koska en pidä tästä."
Kuvittele tilanne, jossa nämä vauvat kiistelevät siitä, mikä purkkiruoka on yliarvostettua. Tai no, ei tarvitse kuvitella. Näet sen tässä keskustelussa
Mitä ihmettä sinä sekoilet? Säestäminen ei välttämättä vaadi teorian osaamista, se kuitenkin riippuu paljon siitä millaisesta säestämisestä on kyse. Läheskään kaikki huippumuusikotkaan eivät ymmärrä musiikin teoriasta mitään koska sitä ei tarvita jos "vain" soittaa.
Tarviiko muuta välttämättä opetella kuin kvinttiympyrä ja skaalat? Jos ei jatsia aio säestää?
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia asiantuntijoita koko keskustelu täynnä.
Onko kenelläkään tähän keskusteluun kirjoittaneista todellista musiikkitieteellistä koulutusta? Aivan. Ei ole.
Ilman sitä suurin osa musiikin ilmiöistä jää teiltä huomaamatta, puhumattakaan siitä, että pystyisitte niitä analysoimaan.
-Huomasitko, miten d toimi tuossa raamisävelenä?
-Tunnistitko tuossa selvän salzerilaisen prolongaatiomuodon?
-Aukeaisiko tämä sävelteos paremmin jos sen temaattista materiaalia tarkasteltaisiin sen tonaalista liikettä artikuloivana tekijänä?Niin. Ilman asianmukaista koulutusta musiikkia ja sen säveltäjiä sekä esittäjiä arvottava ihminen rinnastuu syöttötuolissa istuvaan vauvaan, jonka suuhun huoltaja työntää ruokaa. "Nam, maistuu hyvältä koska maistuu hyvältä." "Yäk, maistuu pahalta koska en pidä tästä."
Kuvittele tilanne, jossa nämä vauvat kiistelevät siitä, mikä purkk
Täs on aika hassu ajatus siitä, että välitön aistikokemus rikastuisi jargonilla.
En minäkään väitä, että sinun pitäisi olla kommentoimatta liikenneruuhkia koska et osaa mallintaa niitä osittaisdifferentiaaliyhtälösoppana.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko muuta välttämättä opetella kuin kvinttiympyrä ja skaalat? Jos ei jatsia aio säestää?
Rehellisesti ei, 80% musiikista pyörii 20% teorialla
Jos se kuulostaa hyvältä ja saa aikaan tuntemuksia, se on musiikkia
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko muuta välttämättä opetella kuin kvinttiympyrä ja skaalat? Jos ei jatsia aio säestää?
Ei musiikin tekemiseen tai soittamiseen tarvitse tuon enempää teoriaa oppilaitoksen ulkopuolella.
Ihan kiva harrastus se voi olla jos matematiikka ei taivu ja sudokukyniin ei pinkka riitä.
Kannattaa aloittaa vaikka osoitteesta chatgpt.com