Minkävärisenä näit meme-mekon?
http://mashable.com/2015/02/26/what-color-dress-blue-black-white-gold/
Minä näin mekon ensin aivan selvästi musta-sinisenä, mutta sen jälkeen valkokultaisena, enkä ole enää nähnyt sitä musta-sinisenä. Outo juttu.
Kommentit (132)
Minä näen molempina. Uskoakseni tässä on kyse siitä, että värit näyttävät hyvin erilaisilta eri valaistuksissa. Tässä katsojan on vaikea erottaa, millaisesta valaistuksesta on kyse, ja siksi silmälle jää kaksi vaihtoehtoa: tietty valaistus ja valko-kultainen mekko tai erilainen valaistus ja sini-musta mekko.
Katoin linkin kuvan: sini-musta. Hain kuvan toista kautta ja siinä oli valko-kulta. Öö? Ihan sama laite ja en liikkunut tässä välissä, joten kuvan oli pakko olla eri....
Sini-mustana näin minä ja mies sanoi että mekko on oranssi. Mitä lie hän mahtaa nähdä, ehkä se oli sitten se valko-kulta..
http://www.buzzfeed.com/claudiakoerner/this-might-explain-why-that-dress-looks-blue-and-black-and-w#.qi8RYdbbkX
Mä nään ne värit jotka jutun vikassa kuvassa on eroteltuina, siis vaaleansinistä ja ruskeaa. Mielenkiintoinen juttu!
Juu, eis e täysin musta ole, ehkä rusean saävyinen tumma harmaa :-)
Valko-kulta. O.o vaikka miten yrittäisi katsoa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:53"]
Minä näen molempina. Uskoakseni tässä on kyse siitä, että värit näyttävät hyvin erilaisilta eri valaistuksissa. Tässä katsojan on vaikea erottaa, millaisesta valaistuksesta on kyse, ja siksi silmälle jää kaksi vaihtoehtoa: tietty valaistus ja valko-kultainen mekko tai erilainen valaistus ja sini-musta mekko.
[/quote]
Lisäys: Jos kuvasta leikkaa palaset ja vertaa niitä kirkkaanvalkoista vasten, värit ovat farkunsininen ja tumma pronssi. Sininen on luonnollisesti helppo tulkita siniseksi, mutta valkoinenkaan ei ole ollenkaan kaukaa haettu tulkinta, koska hyvin usein valkoinen näyttää tietyssä valossa siniseltä.
Mä näen vain sini-mustana vaikka kuinka tuijottaisin
Sekä koneen näytöltä että kännystä valko-kultaisena.
Huonossa valaistuksesa oleva sini/harmaa-musta mekko.
Oikeesti ne jotka näkee valkoisen ja kultaisen, taitaa olla jotain näköhaittaa.
OT, ihan saatanan ruma mekko oli se sitten minkä värinen tahansa...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:18"]Huonossa valaistuksesa oleva sini/harmaa-musta mekko.
[/quote]
Höpö höpö. Näköni on täydellinen ja nään valko-kultaisena.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:06"]
http://www.buzzfeed.com/claudiakoerner/this-might-explain-why-that-dress-looks-blue-and-black-and-w#.qi8RYdbbkX Mä nään ne värit jotka jutun vikassa kuvassa on eroteltuina, siis vaaleansinistä ja ruskeaa. Mielenkiintoinen juttu!
[/quote]
Eihän siinä ole ruskeaa, vaan kuva on huonolla valaistuksella otettu. Katoppa takana olevaa taustaa, se on kirkas keltainen. Kirkas keltainen valaistus tekee tummista väreistä rusehtavaa.
Eli se, minkä värinen tuo mekko on tuossa kuvassa, ei ole se, minkä värinen se oikeasti on. Siinä on pelkästään todella huono valaistus, mikä sekoittaa värejä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:18"]Huonossa valaistuksesa oleva sini/harmaa-musta mekko.
[/quote]
Heh, mä olen itse asiassa osallistunut värinäkötutkimuksern, ja todettiin poikkeuksellisen hyvä sävyjen erottelukyky. Minäkin näen värit kuin tuossa buzzfeedin jutun vikassa kuvassa, mutta jos kysytään onko mekko sinimusta vaivalko-kultainen veikkaisin valkoinen joka kuvattu sinisessä valossa. Osa vastaajista varmaan sanoo valko-kultainen vaikka oikeasti näkevät vaaleansinistä, mutta tulkitsevat sen valkoisena sinisessä valossa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:18"]Huonossa valaistuksesa oleva sini/harmaa-musta mekko. Oikeesti ne jotka näkee valkoisen ja kultaisen, taitaa olla jotain näköhaittaa. [/quote] Heh, mä olen itse asiassa osallistunut värinäkötutkimuksern, ja todettiin poikkeuksellisen hyvä sävyjen erottelukyky. Minäkin näen värit kuin tuossa buzzfeedin jutun vikassa kuvassa, mutta jos kysytään onko mekko sinimusta vaivalko-kultainen veikkaisin valkoinen joka kuvattu sinisessä valossa. Osa vastaajista varmaan sanoo valko-kultainen vaikka oikeasti näkevät vaaleansinistä, mutta tulkitsevat sen valkoisena sinisessä valossa.
[/quote]
Miten se on voitu ottaa sinisessä valaistuksessa, jos takatausta on kirkkaan keltainen?
Ei juma ja kehtaat vielä kirjoittaa, että "poikkeuksillisen hyvä värien erottelu"
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:06"]
http://www.buzzfeed.com/claudiakoerner/this-might-explain-why-that-dress-looks-blue-and-black-and-w#.qi8RYdbbkX Mä nään ne värit jotka jutun vikassa kuvassa on eroteltuina, siis vaaleansinistä ja ruskeaa. Mielenkiintoinen juttu!
[/quote]
Eihän siinä ole ruskeaa, vaan kuva on huonolla valaistuksella otettu. Katoppa takana olevaa taustaa, se on kirkas keltainen. Kirkas keltainen valaistus tekee tummista väreistä rusehtavaa.
Eli se, minkä värinen tuo mekko on tuossa kuvassa, ei ole se, minkä värinen se oikeasti on. Siinä on pelkästään todella huono valaistus, mikä sekoittaa värejä.
[/quote]
Puhuin väreistä joita näen, en siitä mitä ne värit oikeasti ovat :) Vrt jos kuvassa olisi valkoinen mekko punaisessa valossa, ja sanoisin näkeväni sen punaisena.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:18"]Huonossa valaistuksesa oleva sini/harmaa-musta mekko. Oikeesti ne jotka näkee valkoisen ja kultaisen, taitaa olla jotain näköhaittaa. [/quote] Heh, mä olen itse asiassa osallistunut värinäkötutkimuksern, ja todettiin poikkeuksellisen hyvä sävyjen erottelukyky. Minäkin näen värit kuin tuossa buzzfeedin jutun vikassa kuvassa, mutta jos kysytään onko mekko sinimusta vaivalko-kultainen veikkaisin valkoinen joka kuvattu sinisessä valossa. Osa vastaajista varmaan sanoo valko-kultainen vaikka oikeasti näkevät vaaleansinistä, mutta tulkitsevat sen valkoisena sinisessä valossa.
[/quote]
Miten se on voitu ottaa sinisessä valaistuksessa, jos takatausta on kirkkaan keltainen?
Ei juma ja kehtaat vielä kirjoittaa, että "poikkeuksillisen hyvä värien erottelu"
[/quote]
Hohhoi. EN väitä että olisi otettu sinisessä valaistuksessa, vaan kerroin että väri jonka mekossa näen on sellainen JOS se olisi valkoinen sinisessä valaistuksessa, ts vaaleansininen.
Valko-kulta