Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa: terveyssiteet 60-luvulla

Vierailija
27.08.2014 |

Millaisia olivat, netistä ei löydy kovin helposti tietoa. Ilmeisesti jotain kangasrättejä ja kuminauhavöitä. Mistä saitte te, jolla kuukautiset alkoivat 60-luvun alussa? Milloin teippisiteet tulivat? Kaikki muistelot tästä aiheesta kiinnostavat!

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli perfekta nimellä ? olevia siteitä, joissa oli kuminauhalenkit molemmissa päissä ja ne kiinnitettiin ilmeisesti johinkin sidevyöhön, joka oli kai semmonen kuminauhaviritelmä. Sen paremmin en tiedä. Ihan  normaalin siteen näköisiä ne kylläkin oli, ei mitään kangasrättejä. Niitä myytiin vielä 70-luvulla mutta sitten ne vähitellen katosivat kaupoista kun tuli siteitä teippikiinnityksellä.

Vierailija
2/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:09"]

Mun äidillä oli perfekta nimellä ? olevia siteitä, joissa oli kuminauhalenkit molemmissa päissä ja ne kiinnitettiin ilmeisesti johinkin sidevyöhön, joka oli kai semmonen kuminauhaviritelmä. Sen paremmin en tiedä. Ihan  normaalin siteen näköisiä ne kylläkin oli, ei mitään kangasrättejä. Niitä myytiin vielä 70-luvulla mutta sitten ne vähitellen katosivat kaupoista kun tuli siteitä teippikiinnityksellä.

[/quote]

Pestiinkö niitä vai olivatko kertakäyttöisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella-side oli käytössä, Vuokkoset, Perfekta. Ja sidevyö tietty. Aika alkeellista oli. Tai sitten vain vanha repaleinen kangasriepu joka pestiin ja pantiin kuivumaan johonkin piiloon esim. pyykkinarulla toisten pyykkien alle. 

Vierailija
4/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteet on olleet paperisia II maailmansodasta lähtien. Ne kehitettiin ensin sodan aikana haavasiteiksi ja markkinoita laajennettiin sit kun haavoittuneita sotilaita alkoi olla liian vähän.

Kankaiset kestositeet on tulleet takaisin vasta 2000-luvulla.

Vierailija
5/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä, nythän on taas kestositeitä, joita pestään ja kuivatellaan. Eli teidän mielestänne sellainen on alkeellista? Osa naisista ompeli itse kestositeitä,  ei ne mitään vanhoja riekaleita housuihin tunkeneet.

Vierailija
6/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfektan päällinen oli sideharsoa, joka oli molemmista päistä niin pitkä, että siinä oli solmut. Sidevyö oli leveää kuminauhaa, jossa oli edessä ja takana sellainen muovinen rinkula, johon ne sideharsosolmut ujutettiin. Siteet oli jumalattoman paksuja ja meni aina vinoon. Ohivuotoja sattui koko ajan ja minulla olikin "kuukautisalushousut" erikseen. Oli siteitä ehkä kaupoissakin, mutta muistan, että apteekista ostettiin.

Ensimmäinen tarraside oli Saba, joka oli myös paljon ohuempi. Se tuli joskus 70-luvulla.

Vierailija
7/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangassiteitä kuivattiin sängyn alla, naru sängyn jalasta toiseen :)

Vierailija
8/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan Monella nimiset siteet, ihan kaupasta ostettiin ja maksoi pari markkaa paketti. Sideharsoa oli päällinen ja se kiinnitettiin kuminauhavyöhön, paksuja molloja olivat.  Tämä oli joskus 69-70 vuonna. Taisi mennä aika kauan noilla ennenkuin tuli teippisiteet. Pestäviä en ole ikinä käyttänyt ja olen syntynyt -55.

Vierailija
9/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Pestiinkö niitä vai olivatko kertakäyttöisiä?

[/quote]Siis Eivät olleet mitään kangasrättejä vaan kertakäyttösiteitä, joita ei tietenkään pesty. Nykyäänhän on kangasrättejäkin myynnissä ainakin netissä, mun lapsuudessa sellaisia ei enää ollut ainakaan isompien kaupunkien naisilla.

Vierailija
10/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttöisiä ne siteet olivat 60-luvulla, tosiaan joku Perfecta ym..sitten oli sidevyö kuin sellaisesta nauhasta mitä käytetään hameiden vyötärössä, se meni vyötärön ympäri, siihen kiinnitettiin, aikamoista. Aika tumpeloita ja paksuja olivat, oli inhottavaa kun sai aina pelätä että näkyvät housuista pullottaen, siksi pidinkin aina silloin pitkää puseroa. En kuullut että kellään olisi ollut mitään kangasrättejä ainakaan meiullä kaupungissa, jossain maaseudulla niitä on ollut ehkä 30-40 luvulla. e oli myös typerää kun se sidevyökin sotkeentui, niitä sai olla monta ja aina sai pestä, en koskaan nähnyt muuta kuin valkoisena niitäkään. On ajat muuttuneet parempaan.

Vierailija
11/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista ja kemikaliosta niitä osteltiin..ja vähän häpeillen.

Vierailija
12/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:18"]

Siteet on olleet paperisia II maailmansodasta lähtien. Ne kehitettiin ensin sodan aikana haavasiteiksi ja markkinoita laajennettiin sit kun haavoittuneita sotilaita alkoi olla liian vähän.

Kankaiset kestositeet on tulleet takaisin vasta 2000-luvulla.

[/quote]

Kyllä niitä kankaisiakin käytetiin ihan yleisesti ainakin 60-luvun maaseudulla, ne kaupasta ostettavat oli kalliita. Olihan vessapaperikin yleisesti vielä vanhoja sanomalehtiä vaikka kaupasta saikin jo "oikeaa". Raha ratkaisi monessa perheessä.

Vierailija
13/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestäviä trikooriepuja käytettiin.  70-luvun alussa kertakäyttöisiä jotka eivät pysyneet paikoillaan, kunnes hoksattiin tamponit, vaihtaminen oli kauheaa kun koulun vessoissa ei ollut ovia.  Opettajat eivät tuntuneet välittävän kun sanoimme, uudessa koulussa oli ovelliset vessat.  Ajattelin aina että itse en pakottaisi lapsia yhteissuihkuun kuukautisten aikana, joku yksityisyyden kunnioitus tuntui puuttuvan ja kai vähän tahallaankin kiusattiin jollain häpeän tunteella.

Vierailija
14/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä löytyi vessan kaapista äidin Perfekta-siteitä niin pienestä kuin muistan. Itsestäni tuli niiden käyttäjä 13-vuotiaana vuonna 1967. Ihan kertakäyttöisiä olivat, eivät mitään pestäviä.

Perfektat olivat sellaisia tiheäsilmäisestä verkkorakenteesta tehtyjä pitkiä "putkiloita", joiden keskiosassa oli täytteenä pumpulimaista ainetta, sellua varmaan. Kummassakin päässä putkilo jatkui tyhjänä luiruna, johon tehtiin solmut ja kiinnitettiin sitten koko rakennelma edestä ja takaa kuminauhavyöhön (vyötäröllä olleeseen kuminauhaan, josta lähti edessä ja takana alaspäin sellaiset soirot).

Näitä käytettiin joskus 1970-luvun alkuvuosiin, jolloin markkinoille tulivat ensimmäiset housuihin teipillä kiinnitettävät siteet, ja hankalista kuminauhavöistä päästiin eroon.

Asuin maalaistalossa maalaiskylässä, jossa jo ainakin tuolloin 1960-luvulla kaikki käyttivät "kaupan siteitä", ei mitään kotitekoisia kangasrättejä. Meillä ne ostettiin myymäläautosta, joka siellä kylillä toimitti kaupan virkaa. Kalliita ne saattoivat olla, sillä muistan kuinka äiti ohjeisti meitä neljää tyttöä, ettei siteitä saa tuhlailla vaan vaihtaa vasta tarpeen vaatiessa.

Vierailija
15/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin oli keskustelu mitä vasten isäntäperheen vessassa ei ole roskista.

Olimme töissä maatalossa, ja siellä eräs tyttö oli kova hallitsemaan ja kyttäili senkin mitä huussissa touhutaan ja joku onneton heitti terveyssiteen reiästä alas, "ne käskettiin polttamaan uunissa".

Että tämän tähden 60-luvun tytöt oppivat, on aina oltava roskispussi ja nenäliinat mukana.

Terveyssiteet siis maatuivat muun jätteen mukana, kuten lastenvaipatkin mutta oli kätevämpää polttaa.

Vierailija
16/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Always-mainokset alkoi pyöriä 90-luvun alussa, olivat ohuita ja mukautuvaisia liikkeisiin. Tampax-mainoksia oli myös. Itelläni alkoi menkat 1991, pääsin suoraan Always-maailman uutuuksia käyttämään. Äidin siteet tuntuivat olevan sentin paksuisia ja karheitakin. Onneks teknologia kehittyi :)

Vierailija
17/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin armeijassa 2000-luvun alussa ja siellä oli Pääesikunnan vessassa sellainen musta muovipussipakkaus, jonka sisällä mustia minigrip-pusseja joiden sisään oli tarkoitus laittaa siteet ja tamponit ja sitten vasta heittää roskikseen. Pakkauksessa päällä sellainen erittäin 60-lukulainen naisen kuva. Missään muualla en ole vastaavia nähnyt.

Vierailija
18/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samantapaisia muistoja kuin numerolla 15. Perfekta (sinistä paperia, jossa valkoisia pilkkuja ja keskellä valkealla pohjalla tuotteen nimi), Helmi (sininen kurenauhallinen muovipussi ja irrallinen harmahtava nimivyöte), Monella (muovipussi, valkoisella pohjalla pinkkejä palloja) ja muitakin merkkejä varmaan oli jo 60-luvun alussa. Paksuja selluloosavanutumppuja, jotka laskivat ohi ja läpi. Kaikilla ei ollut edes sidevyötä, vaan side kiinnitettiin päistään kiinni hakaneulalla housuihin. Neulojen kanssa minäkin puljasin pari ensimmäistä vuotta, mutta sitten hankin omilla rahoilla sidevyön ja vaihdoin myös sidemerkkiä. Markkinoille oli tullut Sellox, joka oli hieman ohuempi ja päällinen oli kuitukangasta. Mahdollisesti siinä oli jo selluloosakerrosten välissä ohut muovi estämässä läpivuotoa. Teippisiteet tulivat ehkä 60-70-lukujen vaihteessa, mutta vanhanmallisia oli aika pitkään vielä myynnissä. Niin ja kertakäyttöisiä olivat kaikki.

Muistan myös ne hienotunteiset ja vihjailevat mainokset, joista asiaa tuntematon ei kyllä edes pystynyt päättelemään tuotetta. Olikohan jo 50-60-lukujen vaihteessa, kun tamponit tulivat markkinoille. Tampaxin mainos on jäänyt mieleen. Siinä oli melko paljon tekstiä ja pieni "faktaruutu", jossa luki: Ei vöitä, ei neuloja, ei siteitä, ei hajua. Muistan, miten pohdin, mikä tuo tuote oikein on. Jotenkin ymmärsin, että se oli niitä hys-hys-juttuja, joista meillä ei puhuttu. Mutta hämärän peitossa asia oli vielä pari vuotta!

Jotkut muistelevat kuulleensa jostain kängasräsyistä, joita käytettiin siteinä. Totta se on. Muuan sukulainen, minua vajaat kymmenen vuotta vanhempi, on kertonut, miten hänkin penkoi vanhoja räsyjä siteiksi ja poltti ne sitten saunanuunissa. Vasta kun lähti ennen rippikoulua kaupunkiin töihin, tulivat ostositeet kuvaan.

Aikanaan siteet olivat puuvillalangasta tai kalastajalangasta virkattuja kaitaleita, joita käytettiin ja pestiin pitkään. Tytöt yleensä virkkasivat ensimmäiset siteensä koulussa käsitöissä. Tuollaiset siteet kuivuivat hitaasti eikä niitä tietenkään saanut kuivattaa näkyvillä, vaan jossain piilossa. Joskus olen miettinyt, miten tytöt ja naiset pärjäsivät tuollaisilla virkatuilla lapuilla, mutta selitys lienee se, että ravitsemus oli heikompaa ja siitä johtuen vuotokin oli niukempaa. Naiset taas olivat joko raskaana tai imettivät, joten heillä saattoi mennä pitkiäkin aikoja ilman vuotoa.

Vierailija
19/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse käyttänyt koskaan sidevyötä enkä tiedä, että kukaan muukaan olisi käyttänyt, se oli sen verran hankala viritys eikä side pysynyt sen avulla paikoillaan, miten olisikaan pysynyt.  Hakaneula oli paljon kätevämpi. Kaikki tuntemani tytöt siirtyivät tamponeihin niin pian kuin mahdollista, niin minäkin. Pahin hygieniaongelma oli se, miten pestä alapäänsä kuukautisten aikaan, kun ei ollut sisävessaa eikä lämmintä vettä. Lantrasin sitten sisällä pieneen muovipulloon kuumasta teevedestä ja kylmästä hanavedestä pesuveden, jota käytin jääkylmässä ulkovessassa.

Vierailija
20/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity varsinaiseen aiheeseen mutta minusta siteet ovat nykyään huonompia kuin ennen. Kovin muovisia ja hiostavia, eivätkä yhtään miellyttävän tuntuisia iholle. Mun lempisiteeni nuorena oli joku  sininen?, siinä oli sinisessä paketissa päällä naisen kuva ja ne siteet oli ihanan pehmeitä. Huippua oli se kun tuli siivekkeelliset siteet.

Olen onnellinen, että mun kuukautiseni alkavat olla loppusuoralla ja loppunevat varmaan kohta kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä