Kotitöiden jakaminen miehen kesken
Mieheni on kamala siivelläasuja mitä tulee kotitöiden tekemiseen. Siivoaminen ei huvittaisi, tavarat jätetään niille sijoilleen, pyykinpesuun ei viitsi ryhtyä ja pölyjä ei ole varmaan koskaan pyyhkinyt. Astianpesukonetta täyttää ja tyhjentää, välillä tekee (mieleisiään ruokia, ei välttämättä sellaisia, joita lapset söisivät) ja lapsia hoitaa kiitettävästi. Siitä ei valittamista. Mutta yleisesti saisi osallistua kotitöiden tekemiseen vähän nykyistä enemmän.
Tarkoitukseni ei ole olla marttyyri ja kuvailla kuinka minä teen meillä kaiken, mutta haluaisin, että mies alkaisi pikkuhiljalleen tehdä enemmän ja oma-aloitteisemmin sekä etenkin valittamatta asiasta! Mulla on enemmän aikaa ja kiinnostusta esim. siivoukseen, mutta joskus olisi kiva, että mieskin siivoaisi VALITTAMATTA vuorollaan tai edes mun kanssa yhdessä.
Päädyinkin lopulta siihen, että vähin mitä mies voi tehdä, on edes pestä omat pyykkinsä. Saa pestä ne silloin kuin haluaa, viikatata miten haluaa ja pitää pinojaan ihan missä haluaa (paitsi ei olohuoneessa). Pesen edelleen lasten pyykit ja ns. yhteiset pyykit eli pyyhkeet, lakanat tms.
No nyt tätä on jonkin aikaa jatkunut (kerroin kyllä miehelle, että nytpä alat itse pestä pyykkisi) ja tänä aamuna tuli valitusta siitä, ettei ole yksiäkään kalsareita puhtaana ja kiitti vaan v*tusti, etten ole pessyt hänen pyykkejään. Ajattelin, etten provosoidu tästä nyt ollenkaan enkä edelleenkään aio pestä niitä kalsareita tai muitakaan hänen vaatteitaan. Se on loppu nyt!
Onko teillä muilla tämmöisiä passattavia kotonanne vai olenko ainoa?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]Miten jakaisitte tilanteessani kotityöt? Miehen työpäivä on klo 8-15, minä olen hoitovapaalla oleva opiskelija ja tällä hetkellä pääsääntöisesti hoidan vajaa 1v:n ympäri vvuorokauden joka päivä. Jos vauva nukkuu päiväunet, joko teen kotitöitä/maksan laskut/opiskelen. Omaa aikaa ei ole yhtään, miehellä viikonloput ja illat, eikä ole kovin halukas omasta ajasta luopumaan. Nyt haluan kuitenkin saada opintoja vähän eteenpäin ja aion tehdä konkreettisen ehdotuksen miehelle miten lapsen hoito ja kotityöt jaetaan, jotta minullekin jäisi aikaa opiskella. Mitä ehdotatte?
[/quote]
Mies voi hoitaa lasta iltapäivisin, kun tulee töistä. Silloin sinä opiskelet. Lähde vaikka kirjastoontai koululle niin homma myös menee niin. Viikonloppuiinnsitten hommat jaetaan ja olette perhe ettekä sinä ja lapsi yhdessä ja mies lomalla. Näin mä sen aattelisin, miltäs kuulostaa? (:
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]Miten jakaisitte tilanteessani kotityöt? Miehen työpäivä on klo 8-15, minä olen hoitovapaalla oleva opiskelija ja tällä hetkellä pääsääntöisesti hoidan vajaa 1v:n ympäri vvuorokauden joka päivä. Jos vauva nukkuu päiväunet, joko teen kotitöitä/maksan laskut/opiskelen. Omaa aikaa ei ole yhtään, miehellä viikonloput ja illat, eikä ole kovin halukas omasta ajasta luopumaan. Nyt haluan kuitenkin saada opintoja vähän eteenpäin ja aion tehdä konkreettisen ehdotuksen miehelle miten lapsen hoito ja kotityöt jaetaan, jotta minullekin jäisi aikaa opiskella. Mitä ehdotatte?
[/quote]
Mies voi hoitaa lasta iltapäivisin, kun tulee töistä. Silloin sinä opiskelet. Lähde vaikka kirjastoontai koululle niin homma myös menee niin. Viikonloppuiinnsitten hommat jaetaan ja olette perhe ettekä sinä ja lapsi yhdessä ja mies lomalla. Näin mä sen aattelisin, miltäs kuulostaa? (:
[/quote]
minäkin ajattelen noin, mutta mieheni todellakin tuntuu ajattelevan , että vain hän tekee jotain ja tarvitsee tunteja omaa aikaa minun ja opiskelujeni kustannuksella. :( Olen ajatellut esittäväni, että kaikki kotityöt, lapsen hoito, työt ja opiskelut listataan ja Lasketaan niin Että Ne ovat velvollisuuksia ja sitten oma aika vaikka ihan aikataulutetaan, esim. 1 h päivässä molemmille.
Meillä mies on saanut pestä pyykkinsä koko liittomme ajan, samoin silittää paitansa ja etsiä sukkansa. Hän maksaa siivoojan, koska ei suostu siivoamaan. Aikansa hän nalkutti minulle siitä, että meillä ei ole siistiä ja minä ilmoitin, että se siivoaa, jota sotku häiritsee (sen sotkun sai aikaan mies, en minä) ja esittelin, että tämä sukka pöydällä on miehen sukka, tämä banaaninkuori lattialla miehen siihen jättämä, nämä kuraiset kengät miehen ja nämä kuraiset kengänjäljet tulleet miehen kengistä jne.
Ja jos mies ei saa tiskejään koneeseen, ei minulla ole motivaatiota tehdä ruokaa. Kun mies kysyy, mitä ruuaksi niin sanon, että tee jotain itsellesi, minulla on puuropäivä. Kun niitä puuropäiviä on ollut kolme peräkkäin, päätyy likaisia astioita koneeseen, mies kun kyllästyy lämmittämään eineksiä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:49"]
Vähentäkää kotitöitä. Meillä menee kotitöihin vartti päivässä. Sen verran kyllä jaksaa jokainen.
[/quote]
Tämä. Kodin pitäminen siistinä ja vaatteiden puhtaina ei ole nykyaikana vaikeaa. Syyttelyn sijaan kannattaa listata kaikki mahdolliset kotityöt ja miettiä, miten niitä voisi yksinkertaistaa, helpottaa tai jopa karsia. Minulla on sellainen tuntuma, että suomalaisissa kodeissa tehdään paljon turhaa ja tehotonta työtä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:49"]
Vähentäkää kotitöitä. Meillä menee kotitöihin vartti päivässä. Sen verran kyllä jaksaa jokainen.
[/quote]
Tämä. Kodin pitäminen siistinä ja vaatteiden puhtaina ei ole nykyaikana vaikeaa. Syyttelyn sijaan kannattaa listata kaikki mahdolliset kotityöt ja miettiä, miten niitä voisi yksinkertaistaa, helpottaa tai jopa karsia. Minulla on sellainen tuntuma, että suomalaisissa kodeissa tehdään paljon turhaa ja tehotonta työtä.
[/quote]
Jatkan vielä: meillä tehtiin heti yhteen muutettaessa niin, että kumpikin kertoi, (a) paljonko on valmis käyttämään kotitöihin aikaa päivässä, (b) mistä kotitöistä pitää kaikkein vähiten ja (c) mitkä kotityöt tuntuvat mukiinmeneviltä. Sitten suunnittelimme, miten koti pidetään halutulla siisteystasolla ylittämättä käytössä olevia resursseja (aikaa ja viitseliäisyyttä), ja jaoimme tehtävät niin, ettei kummankaan tarvinnut tehdä inhokkiaskareitaan. Emme ole riidelleet kotitöistä kertaakaan! -21
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:47"]
Me jaamme kotityöt tasan. Kaikki kotityöt on listattu ja hoidamme niitä vuoroviikoin tai -päivin. Molemmat tietävät tarkkaan, mitkä työt kuuluvat itselle eikä vastuualueissa ole mitään epäselvää. Suosittelen muillekin.
[/quote]
Vaihdatte autoon öljyt vuorotellen, korjaatte / korjautatte telkkarin ja tv:n, kokoatte huonekalut, laatoitatte kylpyhuoneen, vasaroitte, höyläätte ja naulaatte...?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:23"]
Me jaamme kotityöt tasan. Kaikki kotityöt on listattu ja hoidamme niitä vuoroviikoin tai -päivin. Molemmat tietävät tarkkaan, mitkä työt kuuluvat itselle eikä vastuualueissa ole mitään epäselvää. Suosittelen muillekin.
[/quote]
Vaihdatte autoon öljyt vuorotellen, korjaatte / korjautatte telkkarin ja tv:n, kokoatte huonekalut, laatoitatte kylpyhuoneen, vasaroitte, höyläätte ja naulaatte...?
[/quote]
Me muutettiin kyllä ihan valmiiseen asuntoon...
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
Me muutettiin kyllä ihan valmiiseen asuntoon...
[/quote]
Ts. ette omista autoa ja asutte kerrostalossa vuokralla ettekä harrasta sisustamista muutoin kuin kankailla, ettekä myöskään omista elektronisia laitteita?
Minulla on mieheni kanssa semmoinen sopimus että minä teen kaikki kotityöt koska olen työtön ja hän töissä. Tämä järjestely passaa meille molemmille ja olemme tyytyväisiä.
Ajattelin, etten provosoidu tästä nyt ollenkaan enkä edelleenkään aio pestä niitä kalsareita tai muitakaan hänen vaatteitaan.
Hyvin ajateltu. Juuri noin hän pikku hiljaa oppii että hänellä on tiettyjä velvollisuuksia, kuten edes oman pyykin pesu. Alussa tietysti harmittaa kun kalsarit ei enää peseydykään itsestään.
Ihmeen rumasti puhui sulle, jos tosiaan kirosi noin. Ei taida olla hääppöinen mies.
Minulla on mieheni kanssa semmoinen sopimus että minä teen kaikki kotityöt koska olen työtön ja hän töissä. Tämä järjestely passaa meille molemmille ja olemme tyytyväisiä.
Erinomaista. Sisältyykö sopimukseenne muuten ääneen sanottuna se, että kun menet taas töihin, kotityöt jaetaan sitten tasan? Jostain syystä se osuus meinaa helposti unohtua, kun näitä hienoja, oikeudenmukaisia työnjakoja tehdään. Miesten on jostain syystä helppo unohtaa, että kun tilanne muuttuu, tilanne tosiaan muuttuu(!).
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:31"]
Erinomaista. Sisältyykö sopimukseenne muuten ääneen sanottuna se, että kun menet taas töihin, kotityöt jaetaan sitten tasan? Jostain syystä se osuus meinaa helposti unohtua, kun näitä hienoja, oikeudenmukaisia työnjakoja tehdään. Miesten on jostain syystä helppo unohtaa, että kun tilanne muuttuu, tilanne tosiaan muuttuu(!).
Itseasiassa me juttelimme tästä jokin aika sitten ja lainatakseni miestä suoraan "Ihan mälsää että joudun osallistumaan kotitöihin sittenkun meet takas töihin". Eli tietää että joutuu hommiin mutta ei pidä ajatuksesta.
Vapaamatkustamista en aio katsoa.
Oikein teit! Omien pyykkien pesu on kuitenkin tosi pieni asia.. Oletko puhunut asiasta muuten miehen kanssa, josko hän sitten tajuaisi osallistua enemmän? Meillä miehen opettaminen tekemään kotitöitä on ollut pitkällinen prosessi, mutta nyt tekee jo kaikkia askareita valittamatta ja oma-alotteisestikkin.
Saatteko sovittua jotain tiettyä kotityötä miehelle? Meillä mies pesee kaikki pyykit ja homma toimii ihan hyvin. Hän ei vain jotenkin ole sellainen järjestyksen ihminen ja organisoija, että osaisi katsoa ympärilleen että mitä kotona oikein voisi tehdä, huoh. Tarvitsee siis selkeät ohjeet ja oman vastuualueen, jonka sitten hoitaakin ihan hyvin.
Yleensä naiset kaipaavat meiltä miehiltä lisää panostusta kotitöihin - kunnes se oikeasti tapahtuu. Siis löytyy mies, joka tekee ihan arkiruuatkin, tai jo löydetty (avio)mies alkaa siivota säännöllisesti. Silloin nainen alkaa kaipailla hiukan machompaa könsikästä sohvalle telkkarin ääreen huutelemaan, että tuopas yks kalja saman tien.
Minä en ala miehelle mitään opettamaan ja näin on hyvin pärjätty muutama vuosikymmen! Mies tuo rahat ja minä hoidan kotihiommat, selvä peli ja molemmat ovat tyytyväisiä. Tosin on siisti mies, ei ole koskaan jättänyt sukkia tai muutakaan lojumaan ja tykkää kaikesta ruuasta mitä teen!
Koska mä olen lasten kanssa kotona, teen suuremman osan kotitöistä, mutta myös mies siivoaa ihan oma-alotteisesti jos huomaa tarvetta, ja auttaa aina jos pyydän. Esimerkiksi iltapalan jälkeen käydään usein lyhyttä vaihtokauppaa tyyliin "siivoatko jäljet vai laitatko lapset nukkumaan" :)
Jos asioista ei pysty sopimaan tilanteen mukaan, istukaa pöydän ääreen ja tehkää ihan lista kaikista kotitöistä ja kuka ne tekee. Ei tarvitse sitten käyttää energiaa ja aikaa riitelyyn siitä, kenen olisi pitänyt pestä kalsarit, kun asiasta on mustaa valkoisella.
Miten jakaisitte tilanteessani kotityöt? Miehen työpäivä on klo 8-15, minä olen hoitovapaalla oleva opiskelija ja tällä hetkellä pääsääntöisesti hoidan vajaa 1v:n ympäri vvuorokauden joka päivä. Jos vauva nukkuu päiväunet, joko teen kotitöitä/maksan laskut/opiskelen. Omaa aikaa ei ole yhtään, miehellä viikonloput ja illat, eikä ole kovin halukas omasta ajasta luopumaan. Nyt haluan kuitenkin saada opintoja vähän eteenpäin ja aion tehdä konkreettisen ehdotuksen miehelle miten lapsen hoito ja kotityöt jaetaan, jotta minullekin jäisi aikaa opiskella. Mitä ehdotatte?