Opiskelija - millanen on toimeentulo!?
Eli olen nyt 18-vuotias ja olen löytänyt alan jota haluaisin lähteä opiskelemaan. Ehkä oppisopimuksella. Haluaisin myös muuttaa omaan vuokra asuntoon asumaan, yksiöön, kohtuu hintaiseen sellaiseen. Minulla ei ole mitään säästöjä, ei sukulaisia tai ystäviä joilta voisin saada minkäänlaista tukea. Vanhempani eivät halua auttaa enää minua ja muutenkaan en niille kovin mielellään kertoisi missä asun ja missä koulussa olen, jotta en edelleen ois niiden talutusnuorassa ja niillä ois jonkinlainen ote minuun ja mahdollisuus pilata minun elämää. En ole myöskään ajatellut aloittaa opiskeluja kotipaikkakunnalla tai tässä lähellä.
Kommentit (151)
Kyllä lukion tulisi olla pakollinen peruskoulun jälkeen. Ja tämän sanoo merkonomi, jonka amisaikaisessa äidinkielen ryhmässä ei puolella porukasta ollut edes alkeellisia taitoja äidinkielestä. Teen itsekin paljon virheitä, joten aivan varmasti olisi tullut vielä se 3v tarpeeseen.
Sitten aiheeseen:
Itse olen suostunut vuokraamaan opiskelijalle jolla 1. Ei ole luottotietoja tai 2. Ei ole mahdollisuutta maksaa takuuvuokraa jos he ovat saaneet jonkun takaamaan vuokran. Yleensä jompi kumpi vanhemmista on tähän suostunut.
Loistavasti on toiminut!
Minulla on kuitenkiin 6 vuokra-asuntoa, joita osaa olen vuokrannut jopa 10v.
Vuokralaisella pienempi mahdollisuus jättää vuokra maksamatta jos se on oma äiti joka niistä toilailuista joutuu maksamaan.
Tämä on se sama " Laitoin näin...." Ketjun aloittaja.
Ihan hyvää elämää elän, vaikka olenkin opiskelija. Opiskelen Helsingissä, mutta asun halvemman vuokran takia pk-seudun ulkopuolella. Kulkeminen on joskus rasittavaa, mutta onneksi nykyään voi usein valita verkko-opintoja. Koulussa ei siis tarvitse käydä viitenä päivänä viikossa, vaan voi opiskella kotoa käsin. Etä- ja verkko-opintojen valintamahdollisuudet riippuvat tosin paljon koulusta ja alasta. Teen lisäksi töitä niin paljon kuin tulorajat antavat myöten. Esim. nyt lähden aamuksi muutaman tunnin työvuoroon, sitten menen kouluun ja tulen iltapäivällä kotiin. Hyvin olen jaksanut ja aktiivisen urheiluharrastuksenkin olen saanut sovitettua tähän oheen. Lisäksi on vielä varaa syödä ihan terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Moni opiskelijakaveri käyttää rahansa shoppaamiseen tai baariin. Minä valitsen hyvän ruuan mieluummin. Lisäksi minulle ei ole ongelma asua halvemmalla paikkakunnalla kauempana koulusta. Tietysti jotkut elävät pelkällä opintotuella ilman töitä, eivätkä ota lainaa. Silloin saa kyllä kituuttaa, ellei löydy todella edullista asumisjärjestelyä. Työn kanssa itselläni on käynyt hyvä munkki, koska työvuorot ovat helposti sovitettavissa opiskeluiden mukaan. En ole ikinä nirsoillut töiden suhteen, paitsi puhelinmyyjäksi en ole lähtenyt. Kassa-, hyllytys-, myynti-, ravintola- ja siivoushommia on tullut tehtyä.
Niin mikä siis tarkemmin ottaen on kysymyksesi?
Huono on toimeentulo. Puurolla tässä mennään:)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:14"]
[/quote]
No tuossahan sen pitäis selvästi näkyä. Että millä tulee toimeen vai tuleeko... mihinkä rahoihin olen oikeutettu... jne.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:16"]
Huono on toimeentulo. Puurolla tässä mennään:)
[/quote]
No puurohan on ihan terveellistä ruokaa kyllä. :) ja saahan sitä halvalla tehtyä ihan hyvää kotiruokaakin... siinä on ammatti kokitkin opastaneet televisiossa. Suosii vaikka pirkka tuotteita tms?
Mikä toimeentulo?!? 12 neliön huone kommuunissa, jossa eletään puurolla, sukulaisten ruokakasseilla jne. 2-4 tuntia unta arkipäivisin työn ja opistekulun ohella.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:18"]
[/quote]
No tuossahan sen pitäis selvästi näkyä. Että millä tulee toimeen vai tuleeko... mihinkä rahoihin olen oikeutettu... jne.
[/quote]
Katso kelan sivuilta opistekejian tuet...silllä siinä ne.
No saat opiskelijana opintotuen (summan suuruus riippuu oppilaitoksesta) ja asumislisän.
Kannattaa tutustua mitä Kelan sivuilla sanotaan (eikä ihmetellä täällä):
Noiden päälle voit ottaa opintolainaa tai käydä töissä, saat tienata reilu 600 tuellista kuukautta kohden ja n. 1900 euroa tuetonta kuukautta kohden.
Tässä tarkemmin:
http://www.kela.fi/tulot_opiskelijan-omat-tulot
Jos mielit yksityiseen vuokra-asuntoon, varmaan suurin haasteesi tulottomana on vuokratakuut. Suoraan pääset ilman vuokratakuita asumaan johonkin soluun mutta kannattaa suunnitella, miten vuokratakuiden maksu hoituu. Itse olen aikoinaan säästänyt vuokratakuut työssä käymällä, kun asuin kotona.
Se, miten sitten pärjäät taloudellisesti opiskelijana, riippuu ihan siitä, mihin kaupunkiin muutat opiskelemaan, paljonko vuokrasi on ja voitko tehdä vaikka töitä ja säästää. Kannattaa tehdä laskelmia.:)
Toimeentulo on ihan ok tasolla, kun opintojen ohessa käy töissä. Lapsettomana(?) 18-vuotiaana pystyt varmasti tekemään ihan hyvän määrän ilta- ja viikonlopputöitä kohtuullisen toimeentulon varmistamiseksi. Pelkillä tuilla en ainakaan itse pärjäisi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:20"]
Mikä toimeentulo?!? 12 neliön huone kommuunissa, jossa eletään puurolla, sukulaisten ruokakasseilla jne. 2-4 tuntia unta arkipäivisin työn ja opistekulun ohella.
[/quote]
Äh...
No eipä mulla oo sukulaisia ees auttamassa.
Ja eihän tuo oo terveellistä jos ihminen saa noin vähän unta! miten siinä jaksaa enää töitä painaa samalla, saatikka opiskella...
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Äh...
Ja eihän tuo oo terveellistä jos ihminen saa noin vähän unta! miten siinä jaksaa enää töitä painaa samalla, saatikka opiskella...
[/quote]
Solussa on hyvänä puolena yhteishenki samassa tilanteessa olevan kanssa. Ruoka, viimeiset sentit jne jaetaan. Ei jokaisen tarvitse ostaa niitä puurohiutaleita, yksi ostaa toista ja toinen toista jne.
Nuorena jaksaa kyllä. Pakkohan se on. Eikä ne opinnot loputtomiin kestä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitos kun linkitit mulle nämä kelan linkit!
En vaan tajunnu tuossa yhtä kohtaa... kopioin kohta vaikka sen kohdan että mikä se oli mitä en tajunnut, niin jos voisit selvittää minulle enemmän sitä.
Voiko noista vuokratakuista mitenkä helposti neuvotella? sitä oon yrittäny nyt ite tässä tehdä.
Ja mihin töihin mä pääsisin tai voisin mennä ja mitä kautta, kun mulla ei ole minkäänlaista ammatillista koulutusta? ja etenkin jos pyrkii sinne toiseen kaupunkiin?
Huono. Asumme poikaystäväni kanssa opiskelija-asunnossa (oppisopimuksellahan ei ainakaan helsingissä oleoikeutettu opiskelijasäätiön asuntoon), vuokra 473€/kk syö puolet yhteisistä tuloistamme 470+470/kk. Siihen päälle matkakortti 47€/kk, puhelinlasku 30€/kk jne... Opiskellaan amk:ssa ja käydään vain loma-aikoina töissä. Tiukkaa on, mutta menettelee kun tietää, ettei tää kestä ikuisesti. Yksityisellä asuessa ei täälläpäin vois asua käymättä vakituisesti töissä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikäs tuo opintolaina on? siitäkään mulla ei ole tarkkaa tietoa sitten. Paljonko sitä saa ottaa tai pitää? ja miten sen takasin maksu hoituu?
Sosiaalipuoliko ei sitten mitenkään auta opiskelijoita?
Tätä kohtaa en tajunnut:
" Noiden päälle voit ottaa opintolainaa tai käydä töissä, saat tienata reilu 600 tuellista kuukautta kohden ja n. 1900 euroa tuetonta kuukautta kohden. "
Mut joo. Tuossahan oli tuo sinun laittama linkki siitäkin, joten pitää siihen tarkemmin tutustua.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Äh...
[/quote]
Solussa on hyvänä puolena yhteishenki samassa tilanteessa olevan kanssa. Ruoka, viimeiset sentit jne jaetaan. Ei jokaisen tarvitse ostaa niitä puurohiutaleita, yksi ostaa toista ja toinen toista jne.
Nuorena jaksaa kyllä. Pakkohan se on. Eikä ne opinnot loputtomiin kestä.
[/quote]
Ite en kykene kyllä soluun, koska olen valmiiks jo mielenterveysongelmainen niin mulla ei pää kestä sitä et joutuu jonkun ihan vieraan ihmisen kanssa siinä saman katon alla asumaan.
Muutenkin mulla on terveydellisiä vaivoja, joten tarvii omaa rauhaa ja aikaa, että ei tarvii niitä hävetä.
Ja mua on kiusattu koulussa. Siksi luottamukseni ihmisiin on vähän huono ja en voi uskoa että kukaan minusta aidosti tykkäisi.
Ap:han jätti koulut käymättä yläasteen jälkeen. Harmi että on ollut rankka lapsuus mutta viestien perusteella epäilen pientä jälkeenjääneisyyttä..