Porvoon AV-opiston käyneille kysymyksiä:
Kauanko opiskelu kesti? Mikä oli haastellisinta? Entä antoisinta? Mitä tykkäsit opiskelukavereista?
Haluaisin hakea, mutta minulla ei ole kananpersetukkaa :(
Kommentit (54)
Hakukriteerit vaihtelevat vuodesta toiseen. Se kananpersetukka oli pari vuotta sitten, vuosi sitten psykiatrisesta diagnoosista sai roimasti lisäpisteitä ja silloin painotettiin paljon sekä wt-elämäntyyliä että wt-määritelmän analyysia.
Opiskelen kyseisessä oppilaitoksessa nyt neljättä vuotta. Olen luokkani paras, voi kuulostaa omahyväiseltä kun tuon itse sanon, mutta olen nähnyt hyvin paljon vaivaa taitojeni harjoittamiseksi.
Hyviä uutisia alempien yhteiskuntaluokkien wt-mammoille! Uusi aikuiskoulutuspolitiikka takaa kaikille vain peruskoulun käyneille, ilman jatkokoulutusta oleville synnyttäneille naisille oikeuden suorittaa AV-opiston ammattitutkinto näyttötutkintona. Muutama lähiopetuspäivä kuuluu opintokokonaisuuteen, mutta pääsääntöisesti opitaan käytännönläheisesti työssä ja tekemällä verkossa erilaisia harjoituksia. Kaikilla hyväksytysti tutkinnon suorittaneilla on oikeus toimia mm. lähihoitajien ja lastentarhanopettajien sijaisina.
Tykkäsin eniten muotiin ja desingiin keskittyvistä kursseista, esim. "mitä päälle baariin" ja "valkoinen mekko häävieraalla" ja "legginsit vai suonikohjut kesähelteillä" olivat todella mielenkiintoisia. Valmistuin av-opistosta pari vuotta sitten muotisuunnittelijaksi, eli suunnittelen, miten muiden ihmisten esim. julkkisten pitäisi omasta mielestäni pukeutua. Olen saanut jo oikeita asiakkaitakin, esim. omat lapseni ja sitten iso juttu oli, kun sain stailata anopin edelliskesän juhannusjuhliin.
Minä ajattelin koettaa harjoittelupaikkaa valkoisten leggisien käyttäjänä, olisko mahkuja? Mulla on pömppövatsa ja rumat sääret, täyttääkö kriteerit vai vaativatko ylipainoa? Sitä mulle ei ole vielä ehtinyt kertoa, mutta koetan kartuttaa ennen harjoittelun alkua.
Tuli mielee, läpäisikö kaikki sen riisinkeittokurssin?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:01"]
Tykkäsin eniten muotiin ja desingiin keskittyvistä kursseista, esim. "mitä päälle baariin" ja "valkoinen mekko häävieraalla" ja "legginsit vai suonikohjut kesähelteillä" olivat todella mielenkiintoisia. Valmistuin av-opistosta pari vuotta sitten muotisuunnittelijaksi, eli suunnittelen, miten muiden ihmisten esim. julkkisten pitäisi omasta mielestäni pukeutua. Olen saanut jo oikeita asiakkaitakin, esim. omat lapseni ja sitten iso juttu oli, kun sain stailata anopin edelliskesän juhannusjuhliin.
[/quote]
Olit siis pukeutumistieteellisessä?
"Uhkana legginsit - ennaltaehkäisy ja toimenpiteet"-kurssi oli minulle haastava. Olen aina rakastanut niitä, joten omaksuminen oli hankalaa.
Hei!
Minäkin aloittelen nyt toista vuotta opistossa. Tässä joitain mielenkiintoiseksi kokemiani kursseja:
"Nico-Petteristä Juhana Adolfiin - nimien historia ja kastinmukainen käyttö"
"Lihavien naisten miehet - johdatus lihavan naisen mahdollisuuksiin puolisomarkkinoilla; nysveröitä vai atleettialfoja?"
"Ostoskori - mihin on oleellista kiinnittää huiomiota muiden naisten ostoskäyttäytymisessä ruokakaupassa"
"Narsistinen anoppi - opi löytämään anopin jokaisesta sanomisesta ja käyttäytymisestä narsismi"
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 01:18"]
Mutta mun mielestä on vähän syrjivää, että sinne ei voi hakea kuin ne, joiden nimi alkaa J-kirjaimella. Suomi on sentään tasa-arvoinen maa. Tällainen epäkohta pitäisi korjata!
[/quote]
Et huomannu sitä pientä pränttiä jossa oli että jos nimelläsi löytyy nimipäivä niin on ilmoitettava lapsen tai tulevan lapsen nimi? Kriteereinä oli että pitää olla tytöllä joku poikanimijohdannainen (esim. Petriina), J alkuinen tai mahdollisimman monta w,c, x,d, g,z tai y kirjainta. Kannattaa myös huomioida että jos ei tuota nimeä sitten annakaan sittemmin lapselle, tulee välitön lapsen huostaanotto.
Itsellä opinnot ovat vasta aluillaan, kaikki vinkit otetaan vastaan. En edes vielä tiedä mihin erikoistuisin. Tahdon jäädä pidempään opiskelevien jalkoihin kun tuntuu että kaikki mielipiteet ovat jo sanottu enkä keksi mitään sanottavaa. Paria kurssia olen yrittänyt suorittaa mutta hylsyjä vain tullut kun kurssin vetäjä on päätynyt olemaan kanssani samaa mieltä ja tullut hyvälle tuulelle. Todellakin, kaikki vinkit otetaan vastaan!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 02:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 01:18"]
Mutta mun mielestä on vähän syrjivää, että sinne ei voi hakea kuin ne, joiden nimi alkaa J-kirjaimella. Suomi on sentään tasa-arvoinen maa. Tällainen epäkohta pitäisi korjata!
[/quote]
Et huomannu sitä pientä pränttiä jossa oli että jos nimelläsi löytyy nimipäivä niin on ilmoitettava lapsen tai tulevan lapsen nimi? Kriteereinä oli että pitää olla tytöllä joku poikanimijohdannainen (esim. Petriina), J alkuinen tai mahdollisimman monta w,c, x,d, g,z tai y kirjainta. Kannattaa myös huomioida että jos ei tuota nimeä sitten annakaan sittemmin lapselle, tulee välitön lapsen huostaanotto.
Itsellä opinnot ovat vasta aluillaan, kaikki vinkit otetaan vastaan. En edes vielä tiedä mihin erikoistuisin. Tahdon jäädä pidempään opiskelevien jalkoihin kun tuntuu että kaikki mielipiteet ovat jo sanottu enkä keksi mitään sanottavaa. Paria kurssia olen yrittänyt suorittaa mutta hylsyjä vain tullut kun kurssin vetäjä on päätynyt olemaan kanssani samaa mieltä ja tullut hyvälle tuulelle. Todellakin, kaikki vinkit otetaan vastaan!
[/quote]
Opistohan on nykyään yliopisto ja ainakin tällaisia tiedekuntia siellä on:
-pukeutumistieteellinen
-wt-tieteellinen (käsittää myös muihin "kasteihin" esim.ylempiluokkaiset perehtymistä)
-genitaalitieteellinen (karvoitusasiat)
-kauppatieteellinen (hieman eri kuin Suomen muissa yliopistoissa: ravinto-oppia liittyen ostosvalintoihin)
-läskitieteellinen (lihavien aiheuttamat probleemat jne.)
Minä hain yhteishaussa kansalaisopiston BMI-taulukoiden laminointikurssille.
Miniäni on suoraan sanottuna ylipainoinen ja ajattelin muistaa häntä jouluna pienellä lahjalla.
Olen kuullut, että syksyllä alkaa myös aivan uusi koulutus: naapuripsykologia. Puolen vuoden kurssin jälkeen sitä on pätevä tekemään naapureista ja erityisesti heidän lapsistaan päteviä diagnooseja, erityinen painopiste on adhd:lla. Jos läpäisee kurssin hyväksytysti, keväällä voi jatkaa työpaikan psykiatriaa-jaksolla. Enää ei v-maiset pomot ja työkaverit huutele, kun saa oikeuden tehdä lähetteitä terapiaan ja tarvittaessa pakkohoitoon.
Ei tarvi olla kananpersetukkaa, myös mahonginpunaiseksi värjätty kuontalo hyväksytään. Äärimielipiteistä saa kivasti lisäpisteitä, samoin siitä, että osaa ne mielipiteensä ilmaista mahdollisimman ärsyttävällä tavalla. Korkeimmat pisteet valintakokeesta saa joka kerta se, joka tekee parhaan tekstianalyysin kirjoitusvirheistä.
Opiskelua suoritetaan omaan tahtiin, suurin osa on verkko-opintoja joten käytät vapaat illat hyväksesi, tai jos olet kotiäiti (mistä saa myös pääsykoepisteitä) voit opiskella verkossa kaiket päivät. Useimmilla peruspätevyys tulee hankittua vuodessa mutta erilaisten lisäkurssien suorittamiseen tulee nopeasti himo! Tutkintoa on siis mahdollista rakentaa pala kerrallaan valitsemassaan järjestyksessä.
Haastavinta mulle oli provoilunsietokurssin läpikäyminen, samoin henkilökohtaisuuksiin meno -kurssin suoritus, josta sainkin aika huonot pisteet. Kivointa on ollut huumorikurssit. Opiskelukaverit ovat aina tosi syvältä, jotain luomufanaatikkoja ja wt-tyyppejä, vastustaa rokotteita ja pröystäilee miestensä palkoilla. Silti voin opinahjoa suositella lämpimästi!
Hyvin arvostettu oppilaitos, hyvin arvostettu. En tosin päässyt itse sisään sinne. Uskon että mikä tahansa on aivan mahdollista, kun sinne kerran saa jalkansa oven väliin. Kananperseperuukki voisi ehkä auttaa, eli sullot oman naisellisen tukkasi peruukin alle aina koulupäivien ajaksi?
Muuten hyvä, mutta niitä koulutetaan nykyää liikaa. Moni valmistuu työttömäksi tai joutuu jatkokouluttautumaan blogistilinjalla Porvoossa.
Minä aloitin opiskelut kymmenisen vuotta sitten, enkä ole vieläkään päässyt pois. Koko ajan tulee uutta ja uutta! Mies painostaa työelämään, mutta pitäähän sitä nyt ihmisen saada opiskella.
valmistuuko sielt'kin akateemikoksi_
konekin t'ss' sekoaa, olen niin innoissani kun alkaa n'ytt'' sil't ett' akateemikon ammatti on minullekin mahdollinen!
Kyllä se ainainen varmenteen laskeminen tuotti vaikeuksia. Viidennestä tentistä pääsin vasta läpi.
Äitikortti-kurssi jäi mieleen. Eli kuinka läväytän edellä mainitun kortin juuri oikealla hetkellä pöytään.