Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukuppifanaatikot ja kuukautissuojasheimaus

Vierailija
22.05.2017 |

Kirjoitin tämän toiseen ketjuun kommentiksi, mutta halusin tehdä aiheesta myös oman avauksen, sillä mua ärsyttää ihan hirveästi kuukautissuojiin liittyvä sheimaus ihan kuin kuukautiset eivät muutenkin olisi tarpeeksi henkilökohtainen aihe. Lisäksi kuukuppikuntalaiset ovat torppaamassa miltei jokaisen syyn olla käyttämättä kuppia jollain tavalla. Milloin on lyhyt emätin, milloin kuppi ei voi allergisoida ja jos kuppi ei toimi, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että käyttää sitä väärin.

Kuukuppikuntalaiset pitävät kuukuppia täydellisenä ratkaisuna ja tyyliin jumalasta seuraavana. Hienoa, että olette löytäneet itsellenne sopivan vaihtoehdon, mutta uskokaa nyt, että
1) kuukuppi ei sovi läheskään kaikille
2) kaikki eivät halua kuukuppia aivan kuten tekään ette enää haluaisi sidettä tai tamponia
3) vaikka kuukatisveri on naisille normaali erite, eivät kaikki halua tai pysty käsittelemään sitä siinä määrin kuin kuukupin kanssa pitäisi. Joitakuita se vain ällöttää. Toisia ällöttää räkä, kolmansia vaikku, ja nekin ovat normaaleita eritteitä.
4) kuukupissakin on huonoja puolia, mm.:
- (voi) painaa virtsarakkoa ja peräsuolta, jolloin pissaaminen ja kakkaaminen kuppi sisällä voi olla hankalaa tai mahdotonta. Lisäksi rakkoon voi jäädä tunne, ettei se tyhjentynyt kokonaan ja kupin on myös huomattu lisänneen virtsatietulehduksia joillakin käyttäjillä.
- kuppi ei sovi kaikkien anatomiaan. Lisäksi joidenkin emätin on sen muotoinen, että oli sitten kuinka pieni kuppi ja antennilla tai ilman, se tuntuu ikävältä sisällä. Jokainen nainen on erilainen, toisessa ketjussa eräällä vastaajalla oli vaikea aistiyliherkkyys eikä sen vuoksi voi pitää kuukuppia.
- niukkojen kuukautisten aikana kuukuppi voi tehdä todella kipeää laittaessa ja poisottaessa. Liukkari saattaa auttaa, mutta ei välttämättä.
- ohivuoto. Kyllä, kuppikin voi falskata, vaikka olisi oikein asetettu.
- joillakin naisilla kuukuppi (myös tamponi) voi lisätä kuukautiskipuja. Lisäksi joidenkin naisten emätin on kuukautisten aikaan niin kipeä, että kupin (tai tamponin) käyttö on mahdotonta.
- hinta. Jos kuppi jää käyttöön, ei mitään ongelmaa. Mutta jos se ei sovikaan syystä tai toisesta, voi n. 25-30 euroa olla jollekulle iso raha ja se raha menee hukkaan. Jos pitää kokeilla muutamaa mallia löytääkseen oikean, palaa vielä enemmän rahaa.

Voisimmeko siis jo lopettaa kuukautissuojiin liittyvän sheimauksen? Jokaisella on oikeus käyttää sitä vaihtoehtoa, jonka tuntee itselleen parhaiten sopivaksi eikä muilla pitäisi olla siihen mitään sanomista. Aihe on kuitenkin hyvin henkilökohtainen, liikutaan sukupuolielinten alueella.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä aloituksesta. Minä olen se, joka kertoi tuohon ketjuun vaikeasta aistiyliherkkyydestä. Olen kurkkua myöten täynnä sitä paskapuhetta, että muka emättimessä ei voi olla herkkää tuntoaistia. Se on muuten tosi kiva, jos joku lääkärikin on tietämätön tästä, kyllä saa kärsiä. Minulla on siellä yhtä tarkka tuntoaisti kuin vaikkapa käsivarressa. Ja siinäkin minulla on yliherkkä tunto, koska aistiyliherkkyyteni on vaikea-asteinen. Moni ei usko, että tämä on todellinen ilmiö.

Toinen juttu taas se, että ihan oikeasti ei kaikki naiset ole sukuelimiltään samanlaisia. Jokainen on yksilö. Onhan miehilläkin peniksiä vaikka minkälaisia, jokainen omanlaisensa, ihan samalla tavalla naisten emättimet poikkeavat toisistaan. Miten näin yksinkertainen asia voi olla monelle niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
2/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, mulla kyllä syynä on lyhyt emätin miksi en mielelläni käytä tamponia tai kuppia (ottaa kiinni kohdunkaulaan). Miksi se olisi joku tekosyy? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä aloituksesta. Minä olen se, joka kertoi tuohon ketjuun vaikeasta aistiyliherkkyydestä. Olen kurkkua myöten täynnä sitä paskapuhetta, että muka emättimessä ei voi olla herkkää tuntoaistia. Se on muuten tosi kiva, jos joku lääkärikin on tietämätön tästä, kyllä saa kärsiä. Minulla on siellä yhtä tarkka tuntoaisti kuin vaikkapa käsivarressa. Ja siinäkin minulla on yliherkkä tunto, koska aistiyliherkkyyteni on vaikea-asteinen. Moni ei usko, että tämä on todellinen ilmiö.

Toinen juttu taas se, että ihan oikeasti ei kaikki naiset ole sukuelimiltään samanlaisia. Jokainen on yksilö. Onhan miehilläkin peniksiä vaikka minkälaisia, jokainen omanlaisensa, ihan samalla tavalla naisten emättimet poikkeavat toisistaan. Miten näin yksinkertainen asia voi olla monelle niin vaikea ymmärtää?

Kykenetkö yhdytään? Entä synnytys :O

Vierailija
4/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu, mitä kirjoitat, on totta, paitsi koko tuo ennakko-oletus, että kupin käyttäjät sheimaavat muita. Itse olen täältäkin lukenut lähinnä näitä hyi s**tana, onpa inhaa ja kuka hullu hihhuli sellaisia käyttää -juttuja. Kuppia ei saisi muka tyhjentää töissä tai kylässä, kupin käyttäjä on kuvottava bakteeripesäke, joka lotraa saastaisen veren kanssa.

Enemmän nämä rättien käyttäjät sheimaavat kuppien käyttäjiä.

Muusta olen samaa mieltä.

Vierailija
5/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Universaalia, joka naiselle sopivaa kuukautissuojaa on mahdotonta löytää, ja jokainen käyttäköön sitä joka itselle parhaiten sopii :)

T. Ei-fanaattinen kuukupin käyttäjä

Vierailija
6/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin uskon, ja oman tuttavapiirin perusteella ne fanaatikot on (tässäkin) asiassa vähemmistönä. Jos kuukautisista keskustellaan, niin kerron kyllä miksi tykkään käyttää kuppia, mutta en yritä käännyttää muita.

Vierailija
7/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi tosissaan ärsyttää se keskustelu ja se, mitä sullekin vastattiin. Itselläni ei ole aistiyliherkkyyttä, mutta pidän yhtälailla outona etteivät kaikki usko sen olemassaoloon. Tosin jotkut eivät usko edes esimerkiksi masennukseen.

Niinpä, tuo penisvertaus onkin muuten hyvä. Ei ole kahta samanlaista penistä, miksei emättimet siis voisi olla erilaisia?

Ap

Vierailija
8/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta se sattuu erittäin herkästi ja ongelmana on liiallinen tuntoherkkyys. Kumppanin pitää tietää mitä tekee, tai muuten seksi on pelkkää kipua ja kärsimystä. Tätä nyt ei saa täällä palstalla sanoa ilman paskamyrskyä, mutta saan niin herkästi orgasmeja että se on ongelma. Kivun ja nautinnon raja on todella häilyvä. En tiedä synnytyksestä, onneksi ei tarvitse sitä edes ajatella, kun en halua lapsia.

Vierailija
9/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että suurin osa kuukupin käyttäjistä on käyttänyt muitakin suojia ja kokenut kuukupin parhaaksi ja näin  ollen haluavat tuoda sen ilosanomaa julki. Vähän kuin että hei meillä on pesukone kotona, aivan sairaan kätevä. Ei tarvitse enää raahata joen rantaa lakanoita ja lipeää :)

Suurin osa sheimaajista taas ei ole edes kokeillut kuukuppia ja muodostaa mielipiteensä ainoastaan ennakkoluulojensa perusteella. Jos ei ole kuppia testannut niin kovin jyrkkä mielipide ei ehkä ole se fiksuin. Mutta näinhän se ihmisluonto toimii; tuntematon on pelottava ja oma mielipide asiasta se turvallisin vaihtoehto. 

Vierailija
10/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, mulla kyllä syynä on lyhyt emätin miksi en mielelläni käytä tamponia tai kuppia (ottaa kiinni kohdunkaulaan). Miksi se olisi joku tekosyy? 

Muotoilinpa kiihdyksissäni huonosti tuon kohdan, anteeksi! Tarkoitin siis sitä, että kun mainitsemalleni aistiyliherkälle vastaajalle oli sanottu, että ehkä hänellä on vain lyhyt emätin (toivottavasti lainaus toimii):

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulla on erityisen lyhyt emätin ettet voi saada sitä riittävän syvälle. Mitään aistivia soluja siellä syvällä emättimen seinämässä ei ole.

Ap

Vierailija
11/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kuukuppia ja silloin tällöin myös kestositeitä. Olen kokenut ne mulle henk.koht. parhaimmaksi vaihtoehdoksi, mutta ei oo tullut mieleenkään tyrkyttää niitä kenellekään. Ymmärrän myös, ettei nuo ihan jokaisen juttu ole, koska pyykkiä ja puhdistusta vaativaa hommaa tää on. En yleensäkään keskustele kuukautisistani muiden kanssa, mutta jos joku sattuisi asiasta kysymään, voisin siitä mainita.

Vierailija
12/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muu, mitä kirjoitat, on totta, paitsi koko tuo ennakko-oletus, että kupin käyttäjät sheimaavat muita. Itse olen täältäkin lukenut lähinnä näitä hyi s**tana, onpa inhaa ja kuka hullu hihhuli sellaisia käyttää -juttuja. Kuppia ei saisi muka tyhjentää töissä tai kylässä, kupin käyttäjä on kuvottava bakteeripesäke, joka lotraa saastaisen veren kanssa.

Enemmän nämä rättien käyttäjät sheimaavat kuppien käyttäjiä.

Muusta olen samaa mieltä.

Totta, tämäkin puoli on tullut nähtyä. Siksi jokaikisen tulisi lopettaa sheimaus. Mutta kyllä kuukupin käyttäjätkin osaavat: on sanottu mm. että miksi kukaan haluaisi valkaistun pumpulitupon p*lluunsa litisemään tai vastaavasti haisevan rätin housuihinsa hankaamaan, kun vaihtoehtona on hajuton ja helppo kuukuppi.

En muuten ymmärrä, miksi joillekin kuukupin tyhjennys on iso juttu kylässä tai töissä ollessa? Siis että jos siivoaa jälkensä, kuten oletettavasti tehdäänkin, niin eihän sen pitäisi haitata. Yhtälailla tamponin tai siteen roskiksessa pitäisi olla sitten ongelma.

Ap

Vierailija
13/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luonnollisesti eri vastaaja mutta itse en pysty yhdyntään enkä voisi kuvitella synnyttäväni alakautta. En kuitenkaan koe jääneeni mistään paitsi sillä joka tapauksessa en ole tavannut *sitä oikeaa* eikä yhdynnöille ole ollut tarvetta.

Vierailija
14/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuukautisista ylipäätään puhutaan niin rumasti? Käytetään sanoja "tuppo" tamponista ja "rätti" siteestä jne. Pitäisi muistaa, että nykyään esiteinit ja lapsetkin ovat paljon netissä ja googlettavat juuri tällaisia aiheita. Ei kuukautisista ole pakko puhua noin rumasti, koska ne eivät mikään ruma asia ole, vaan normaalia terveen naisen kehon toimintaa.

Vierailija
15/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin uskon, ja oman tuttavapiirin perusteella ne fanaatikot on (tässäkin) asiassa vähemmistönä. Jos kuukautisista keskustellaan, niin kerron kyllä miksi tykkään käyttää kuppia, mutta en yritä käännyttää muita.

Fanaattisuus korostuu keskustelupalstoilla, kun useampi vastaaja (joka voi olla oikeasti vain se yksi henkilö) käy kommentoimassa useamman kerran, esim. vastaamassa useammalle kommentoijalle. Täällä av:lla ei läheskään aina tiedä, onko vastaaja sama vai eri, jolloin moni saattaa ajatella kyseessä olevan usea eri henkilö - ellei käytössä ole jokin nimimerkki, allekirjoutus tai kyseessä ole lainausketju tai jotenkin tunnistettava kirjoitustyyli. "Oikeassa elämässä" en ole törmännyt moneen fanaatikkoon.

Ap

Vierailija
16/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Universaalia, joka naiselle sopivaa kuukautissuojaa on mahdotonta löytää, ja jokainen käyttäköön sitä joka itselle parhaiten sopii :)

T. Ei-fanaattinen kuukupin käyttäjä

Kiitos :)

- ap

Vierailija
17/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on rättiakka ja haisee pahalle. Hyi.

En ole kertonut, enkä kerro, mitä suojaa käytän, eikä se sinulle kuulu :)

Ap

Vierailija
18/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutan harvinaisen fiksulta ja monelta kannalta ajattelevalta ihmiseltä. Sinunlaisiasi saisi olla paljon enemmän!

Vierailija
19/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikutan harvinaisen fiksulta ja monelta kannalta ajattelevalta ihmiseltä. Sinunlaisiasi saisi olla paljon enemmän!

Kiitos paljon! Piristit päivääni ihan hurjasti :) mukavaa alkavaa viikkoa ja kesää sinulle!

Ap

Vierailija
20/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on myös tuntoa emättimessä ja paljon. Siitä syystä yhdyntä tuntuu mielettömän hyvältä mutta emättimeen laitettavien kuukautissuojien käyttö ei ole mukavaa.

Käytän kestositeitä ja olen todella tyytyväinen niihin. En vaihda kuppiin tai tamponiin.