Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhmälahjan osto - miksi pariskunnat eivät tajua olevansa kaksi ihmistä

Vierailija
29.04.2017 |

Ärsyttää! Kaveri täyttää pyöreitä ja sille hankitaan nyt elämyslahjaa, joka on kalliihko. Rahat tähän kerätään lähes sadan ihmisen harrasteporukalta. Päivänsankari on siis tän harrastetoiminnan puuhanainen ja kanaemo, joka tekee paljon vapaaehtoistyötä ja pitää toimintaa pystyssä vapaa-ajallaan ilman korvausta.

Summa jaettiin kaikkien osallistujien kesken, mutta iso osa pareista on maksanut vaan puolet osuudestaan. (Ryhmä täynnä toisen puolisen iloisia "x maksoikin jo meidäm puolesta" -viestejä...) Mikä logiikka tässä on takana?

Ps. Ennen kuin joku tulee tänne purkamaan kimppalahjatraumojaan (joita varmaan meillä kaikilla on ;D) todettakoon, että tää ei ollut pakkokeräys. Kaikkia pyydettiin mukaan, mutta todettiin viestissä, että on ihan ok jos ei halua tai pysty ja kaikki eivät osallistuneetkaan. Sai myös lähettää yksäriä, jos halusi osallistua, mutta summa oli liian iso omalle kukkarolle (oli siis 15 euron luokkaa). Harrateyhteisössä ei myöskään kerätä kolehtia joka synttäreille, vaan viiteen vuoteen tämä henkilö on toinen yhteislahjottava.

Tässä on siis kyse lähinnä ihmisistä, jotka ovat oma-aloitteisesti kehuneet ideaa ja ilmoittaneet, että totta kai ollaan mukana ja sit maksaneet vain puolet summasta ilman mitään selitystä. Aargh.

Kommentit (351)

Vierailija
1/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten viesti on laitettu? Onko ollut selvästi 15€/hlö vai jätetty auki "summa on 15€" tm?

Laittaisin selkeyttävän viestin, että jokainen maksaa 15€, pariskunta siis 30€ yhteensä.

Vierailija
2/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pännii myös minua. Ostettiin muutama vuosi sitten kavereiden kanssa isompi harrastusväline yhteiseen käyttöön. Väline on sellainen, että sitä voi käyttää kerrallaan vain yksi henkilö, ja ollaan tosiaan kavereita kaikki keskenämme.

Meitä oli kimpassa viisi henkeä, ja esine maksoi noin 1000 euroa. Oletin siis, että maksetaan 200/nuppi. No, nämä neljä muuta kaveria kun koostuvatkin kahdesta keskenään parisuhteessa olevasta parista, ja he olivat molemmat laittaneet tililleni 330 euroa. Tulos siis se, että jokainen heistä maksoi 165 euroa ja minulle jäi yksin 340. Ja he olettivat, että jokainen saa kuitenkin käyttää tuota laitetta yhden 1/5 omistuksen edestä, eli minulle 1/5 osa käyttöaikaa tuplahinnalla muihin osallisiin nähden. Kyllä harmitti ja tuntui kurjalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pännii myös minua. Ostettiin muutama vuosi sitten kavereiden kanssa isompi harrastusväline yhteiseen käyttöön. Väline on sellainen, että sitä voi käyttää kerrallaan vain yksi henkilö, ja ollaan tosiaan kavereita kaikki keskenämme.

Meitä oli kimpassa viisi henkeä, ja esine maksoi noin 1000 euroa. Oletin siis, että maksetaan 200/nuppi. No, nämä neljä muuta kaveria kun koostuvatkin kahdesta keskenään parisuhteessa olevasta parista, ja he olivat molemmat laittaneet tililleni 330 euroa. Tulos siis se, että jokainen heistä maksoi 165 euroa ja minulle jäi yksin 340. Ja he olettivat, että jokainen saa kuitenkin käyttää tuota laitetta yhden 1/5 omistuksen edestä, eli minulle 1/5 osa käyttöaikaa tuplahinnalla muihin osallisiin nähden. Kyllä harmitti ja tuntui kurjalta. 

No mitäs helvettiä, mikset sanonut tosta mitään, kerta asia ei ollut sulle ollenkaan ok? Porukka luulee sun olevan ihan sinut asian kanssa kun et saa suutasi auki. Alko ärsyttämään tosi paljon!

Vierailija
4/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta on normaalisti yksi talous, sinkku on myös yksi talous. Pariskunta ei maksa kaksiosta kaksinkertaisesti vuokraa koska heitä on kaksi. Moni muukin asia on päätä kohden halvempi pariskunnalle kuin sinkulle.

Esimerkiksi jos vuokrataan mökki jossa on yksi huone pariskunnalle ja toinen sinkulle niin vuokra maksetaan puoliksi pariskunnan ja sinkun kesken ei niin että sinkku maksaa 1/3. Kaksiota ostaessakin sinkku maksaa kaksiosta saman hinnan kuin pariskunta. 

Jos pariskunta saa saman ajan käyttöön jotain yhdessä hankittua sinkun kanssa niin silloinkin menot menevät puoliksi. 

Jos ostetaan jollekin jotain yhdessä porukassa niin pariskunta on yksi yksikkö samoin sinkku. Silloin voi esimerkiksi sopia jos rahaa tarvitaan paljon yhtä henkilöä kohden niin ensin katsotaan kuinka paljon rahaa tarvittaisiin yksikköä kohden ja jos se tuntuu sinkusta aivan ylitsepääsemättömältä niin hänen täytyy siitä sanoa ja sitten voidaan sopia miten asia hoidetaan. Jos asiaa ei pysty sopimaan niin sitten täytyy hankkia jotain halvempaa johon sinkulla on mahdollisuus ottaa osaa tai jokainen tekee oman hankintansa. 

Vierailija
5/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsiko kaikkien pariskuntien puoliso lahjan saajan? Ei ainakaan mua kiinnostaisi osallistua erikseen miehen harrastuskaverin lahjaan jota en tuntisi.

Vierailija
6/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet niin oikeassa! Mä en voi käsittää miksi sinkku tai muuten yksin kimppaan osallistuva maksaa tuplasti! Enkä voi käsittää sitäkään että jotkut eivät ilmeisesti tajua että mitä väärää tässä on. Mulla on ollut tapana ottaa asia suoraan puheeksi jos ei ole muuten mennyt jakeluun. Ja 2. kirjoittaja on kyllä kokenut myös aivan käsittämättömän vääryyden. Yksinelävät rahoittaa täällä muutenkin kaikkien muiden elämisen ja olemisen omasta selkänahastaan, jotain häpyä vois olla pariskunnillakin.

Vierailija
7/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta on normaalisti yksi talous, sinkku on myös yksi talous. Pariskunta ei maksa kaksiosta kaksinkertaisesti vuokraa koska heitä on kaksi. Moni muukin asia on päätä kohden halvempi pariskunnalle kuin sinkulle.

Esimerkiksi jos vuokrataan mökki jossa on yksi huone pariskunnalle ja toinen sinkulle niin vuokra maksetaan puoliksi pariskunnan ja sinkun kesken ei niin että sinkku maksaa 1/3. Kaksiota ostaessakin sinkku maksaa kaksiosta saman hinnan kuin pariskunta. 

Jos pariskunta saa saman ajan käyttöön jotain yhdessä hankittua sinkun kanssa niin silloinkin menot menevät puoliksi. 

Jos ostetaan jollekin jotain yhdessä porukassa niin pariskunta on yksi yksikkö samoin sinkku. Silloin voi esimerkiksi sopia jos rahaa tarvitaan paljon yhtä henkilöä kohden niin ensin katsotaan kuinka paljon rahaa tarvittaisiin yksikköä kohden ja jos se tuntuu sinkusta aivan ylitsepääsemättömältä niin hänen täytyy siitä sanoa ja sitten voidaan sopia miten asia hoidetaan. Jos asiaa ei pysty sopimaan niin sitten täytyy hankkia jotain halvempaa johon sinkulla on mahdollisuus ottaa osaa tai jokainen tekee oman hankintansa. 

Olet ilmeisesti juuri tuollaisessa parisuhteessa jossa loisitte maksamisen suhteen muiden kustannuksella ja nyt yrität kovasti perustella itsellesi miksi olette toimineet niin moukkamaisesti? Ahneudella ei ole rajaa...

Vierailija
8/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos on kaksi pariskuntaa ja sinkku ja sinkku maksaa kolmanneksen koko summasta, sen sinkun käyttöaika on myös kolmannes. Näin sen pitää mennä. Ei  niin että pariskunta maksaa yhden osuuden ja saa käyttöaikaa tuplasti. Jos kyse on jostain yhden hengen laitteesta, jokainen käyttäjä maksaa oman osuutensa. Mutta jos kyse on mökistä, jota pariskunta käyttää viikon ja sinkku toisen viikon erikseen, niin sinkku maksaa puolet. Lahjaan maksetaan kaksi osuutta, jos syömään tulee kaksi henkilöä. 

Vierailija
9/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ärsytyksen, mutta jos tää nyt oli vapaaehtoinen keräys johon sai olla osallistumatta tai osallistua pienemmällä summalla, niin mikä on ongelma, jos pariskunnista toinen osapuoli on osallistumatta tai molemmat osallistuu puolella summalla? Hehän tekee ihan sääntöjen mukaan?

Sekö että ette saaneet haluamaanne summaa kasaan? Se riski on olemassa jos ei etukäteen kysy ketkä osallistuu ja millä summalla. Ensi kerralla muistat.

Vierailija
10/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että pariskunta on ns yksi talous ja osallistuvat yhtenä yksikkönä lahjoihin. Esim häihin tms juhliin ostetaan aina yksi lahja vai viekö joku pariskunta omat lahjat??

Vierailija
11/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi ääliö. Olet juuri sellainen, joka tulee puolella hinnalla mukaan. Sinkku ei asu kaksiossa juuri sen takia, kun hinta on puolta kalliimpi: sinkku asuu yksiössä.

Itse ainakin huomautan näistä, en nyt pikkusummista, mutta jo joku 40-50 e on mielestäni summa, että ei ole perusteltua, että parisuhteelliset pääsee mukaan parilla kympillä ja sinkut maksaa samasta 40 e. Suurin osa suuttuu, kuten kuvittelen tämän viestin laittajan suuttuvan.

Sinkusta tosiaan ihan suurimmaksi osaksi tuntuu täysin kohtuuttomalta, että  vaikka 1000 euron lahja jaetaan siten, että sinkku maksaa yksin 200 euroa, ja loput on parisuhteellisia ja niistä jokainen maksaa vain 100 e/nuppi  - ja tuovat vielä lapsensakin päälle mukana (syömään juhliin tms.).  En suostu tällaiseen ja sanon sen myös.

Vierailija
12/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.

Vierailija
13/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että pariskunta on ns yksi talous ja osallistuvat yhtenä yksikkönä lahjoihin. Esim häihin tms juhliin ostetaan aina yksi lahja vai viekö joku pariskunta omat lahjat??

Isomman lahjan kuin sinkku, jos kaikki vievät omat. Pariskunnat tuo vielä lapsetkin päälle syömään.

Aloituksessa puhuttiin lahjasumman jakamisesta. Jokaiselle sama summa.

Vierailija
14/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viestissä lukee 15e/hlö niin kuinka helvetissä joku ymmärtää sen 15e/ talous? Jos tää pariskunta menee johonkin brunssille tai lunastaa illalliskortit, maksaako ne silloinkin vain yhden summan?

Vierailija
15/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä perustelet tämän kimppalahjojen kohdalla? Otetaanpa esimerkki: Jos häihin ostetaan kimpassa lahja, hinta vaikkapa 500 euroa, ja osallistujina on kaksi pariskuntaa ja sinkku, kuinka menot jaetaan? Onko oikein, että Matti, Maija, Risto ja Raisa maksavat lahjasta 50/nenä ja Sinkku-Saara maksaa 100 euroa? Millä perusteella?

Oletko koskaan ajatellut että sinkun euro on muutenkin 73 senttiä ja ajattelemattomat pariskunnat eivät aina tajua sitä, että sinkut maksavat usein kaikesta tuplasti teidän toimintanne takia?

Jokaikisen kimppalahjan kulut pitää jakaa per pää, ei per talous. Muu on vain täydellisen epäreilua.

Vierailija
16/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.

Mietin jo että olenko tosiaan ainoa joka näin ajattelee. En ole aiemmin törmännyt tällaiseen mitä tässä aloituksessa sillä meidän kaveriporukassa pariskunta on aina yksikkö.

Vierailija
17/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä en koskaan lähtisi pariskunnan kanssa mökille. Jos otan yksin, voin ottaa pienen mökin. Pariskunta ja lapset yleensä päälle (vaikka 3), pitää ottaa jokin julmettu lukaali, joka maksaa hunajaa, ja sitten ne olettaa päälle, että maksan kaikesta puolet. Ne syö 5 hengen edestä ja minä syön yksi, mutta kun ollaan kumpikin yksi talous.....

Vierailija
18/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut hei tällaiset säännöt pitää tehdä selväksi alusta asti! Keräys tai sen summa ei selvästikään ollut aidosti vapaaehtoinen pariskunnille. Heidän pitää maksaa pyydetty summa per nenä ja piste ettei valiteta. Sinkuilleko siis oli se mahdollisuus että ei osallistu tai osallistuu pienemmällä summalla?

Vierailija
19/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on on eri  juttu, eikä voi verrata. Häihin ostetaan lahja oman mieltymyksen mukaan eikä osallistuta johonkin keräykseen.  Pariskunta voi keskenään sopia raha-asiansa.  Mihin on terve järki kadonnut, kun tulee näitä vastauksia. 

Vierailija
20/351 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä en koskaan lähtisi pariskunnan kanssa mökille. Jos otan yksin, voin ottaa pienen mökin. Pariskunta ja lapset yleensä päälle (vaikka 3), pitää ottaa jokin julmettu lukaali, joka maksaa hunajaa, ja sitten ne olettaa päälle, että maksan kaikesta puolet. Ne syö 5 hengen edestä ja minä syön yksi, mutta kun ollaan kumpikin yksi talous.....

No maksajaksi ja pahimmillaan ilmaiseksi lapsenvahdiksi sut sinne halutaankin mukaan. Teet ihan oikein. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi