Mikä luetaan tuloksi toimeentulotukea haettaessa?
Tuolla Eurojackpot-keskustelussa alkoi pieni vääntö tästä. Toisten mielestä pankkitilillä näkyvät miljoonat lasketaan aina tuloksi niin kauan kuin ne siellä tilillä ovat, toisten mielestä tilille ilmestyneet könttäsummat lasketaan vain kahden kuukauden ajan tuloksi, minkä jälkeen niitä ei enää huomioida tuloina, vaikka ne tilillä edelleen olisivatkin - eli käytännössä esim. lottomiljonääri voisi saada tt-tukea parin kuukauden jälkeen.
Itse olen sitä mieltä, että jälkimmäinen väite ei voi mitenkään pitää paikkaansa, koska Kelan sivujen mukaan tileillä olevat säästöt lasketaan tuloiksi. Tuossa ketjussa kuitenkin moni tuntui uskovan tuohon väitteeseen. Olisiko Kelan/sossujen etuuskäsittelijöitä linjoilla?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Älkää tuijottako sanaa tulo.
Kelan sivuilta:
"Varallisuus on yleensä realisoitava eli muutettava rahaksi. Esimerkiksi tileillä olevat säästöt, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja arvopaperit on muutettavissa heti rahaksi. Sen vuoksi ne yleensä katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi tuloiksi."
Eli varallisuuskin olisi "tuloa" tässä kontekstissa.
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Niin kauan kuin ihminen pystyy elättämään itsensä, hänellä ei ole oikeutta toimeentulotukeen. En ymmärrä miten pihalla jotkut olivat tuolla eurojackpot-keskustelussa, varsinkin se yksi kirjoitustaidoton trolli :DD
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi!!
Kuten sanoin, en todellakaan usko että ihminen, jonka tilillä on reilusti rahaa, voisi saada toimeentulotukea. Mutta tuossa toisessa ketjussa joku väittää kivenkovaan että sossussa on hänelle näin sanottu. Ajattelin, että kyseessä on joku yksittäinen trolli mutta tyyppi saa aika paljon ylänuolia, eli ilmeisesti muutkin jakavat tämän käsityksen. Ja vastaavasti eriäviä mielipiteitä esittävät saa alanuolia. En muuten välitä mistään av:n ala-/ylänuolista, mutta tässä tapauksessa ne kertoo että ihmisillä on hyvinkin erilaiset käsitykset juuri tästä asiasta, mikä ihmetyttää mua koska olen aina pitänyt tätä juttua aivan päivänselvänä.
Ap
Jos tilillä on edes tuhansia, jostain suuremmista summista nyt puhumattakaan, pitää ne kuluttaa ennenkuin voi saada toimeentulotukea. Fakta.
Toimeentulotuki näköjään mielletään palkaksi nykyään.
Ei ole mitää kahden kuukauden sääntöä. Jos hakijalla on tilillä huomattavasti rahaa, ei toimeentulotukea myönnetä. t. Toimeentulotuen käsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi!!
Kuten sanoin, en todellakaan usko että ihminen, jonka tilillä on reilusti rahaa, voisi saada toimeentulotukea. Mutta tuossa toisessa ketjussa joku väittää kivenkovaan että sossussa on hänelle näin sanottu. Ajattelin, että kyseessä on joku yksittäinen trolli mutta tyyppi saa aika paljon ylänuolia, eli ilmeisesti muutkin jakavat tämän käsityksen. Ja vastaavasti eriäviä mielipiteitä esittävät saa alanuolia. En muuten välitä mistään av:n ala-/ylänuolista, mutta tässä tapauksessa ne kertoo että ihmisillä on hyvinkin erilaiset käsitykset juuri tästä asiasta, mikä ihmetyttää mua koska olen aina pitänyt tätä juttua aivan päivänselvänä.
Ap
Mä veikkaan että se yks ja sama tyyppi trollailee ja on peukuttanut itseään monta kertaa (tämä on mahdollista, mutta koska en ole tietokonenörtti niin en tiedä miten.. eri proxyjen kautta? :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi!!
Ap
Mä veikkaan että se yks ja sama tyyppi trollailee ja on peukuttanut itseään monta kertaa (tämä on mahdollista, mutta koska en ole tietokonenörtti niin en tiedä miten.. eri proxyjen kautta? :D)
Tämäkin kävi mielessä, mutta pidin sitäkin omituisena että joku vaivautuisi tehtailemaan peukutuksia tuollaisessa asiassa, kyseessä oli kuitenkin pelkkä sivujuonne tuossa ketjussa. Ts. tiedän, että jotkut aloittaa ketjuja jostain raflaavasta aiheesta ja sitten vastailee itselleen ja sarjapeukuttelee niitä, mutta en ajatellut että joku päättäisi tulla Eurojackpot-ketjuun tehtailemaan väärä tietoa toimeentulotuesta... No mutta täällä on kaikki mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitää kahden kuukauden sääntöä. Jos hakijalla on tilillä huomattavasti rahaa, ei toimeentulotukea myönnetä. t. Toimeentulotuen käsittelijä
Älä höpötä.
Asiasta jokainen saa 100% varmuuden soittamalla sossuun ja kysymällä kuinka monen kuukauden päähän yhtä könttärahasummaa voidaan siirtää toimeentulotukipäätöstä tehtäessä.
Vastauksena saat: summa huomioidaan 2 kuukauden ajan, 3 kuukauden päähän sitä ei voi enää siirtää.
Tuo iina-inttäjä vastailee täällä itselleen ja kertoo kuinka raha katsotaan aina ja hamaan loppuun asti toimeentulotukea laskettaessa. Jopa ihan käsittelijä 😉
Ei sitä katsota 2 kk jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tuijottako sanaa tulo.
Kelan sivuilta:
"Varallisuus on yleensä realisoitava eli muutettava rahaksi. Esimerkiksi tileillä olevat säästöt, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja arvopaperit on muutettavissa heti rahaksi. Sen vuoksi ne yleensä katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi tuloiksi."
Eli varallisuuskin olisi "tuloa" tässä kontekstissa.
Huomaa kyllä ettei AP tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä.
Asiasta jokainen saa 100% varmuuden soittamalla sossuun ja kysymällä kuinka monen kuukauden päähän yhtä könttärahasummaa voidaan siirtää toimeentulotukipäätöstä tehtäessä.
Vastauksena saat: summa huomioidaan 2 kuukauden ajan, 3 kuukauden päähän sitä ei voi enää siirtää.
Tuo iina-inttäjä vastailee täällä itselleen ja kertoo kuinka raha katsotaan aina ja hamaan loppuun asti toimeentulotukea laskettaessa. Jopa ihan käsittelijä 😉
Ei sitä katsota 2 kk jälkeen.
No miks mä en sitten saa toimeentulotukea?
t. jo vuoden verran joka kuukausi hakenut, mutta en saa koska tilillä on edelleenkin liikaa rahaa vaikka en saa tuloja mistään
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene. Asiakkaalla oli jakamaton miljoona kuolinpesä jo sai tt tukea. Kas kun oli jakamaton jo omainen lakimies
Niin siis ei välttämättä ole kyse miljoonista, vaan kyse voi olla mistä vaan tilille ilmestyneestä summasta.