Siivooja, paljasta asioita, mitä olet tehnyt työpäiväsi aikana (tai tilanteita) joista ajattelit että "onneksi kukaan ei ollut näkemässä"?
Itse olen siivoojana sortunut seuraaviin asioihin työpäiväni aikana:
- työhöni kuuluu tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Muutamia kertoja konetta tyhjentäessäni muutama haarukka tai pikkulusikka on tipahtanut lattialle. Olen vain nostanut sen ylös ja laittanut normaalisti muiden puhtaiden haarukoiden tai lusikoiden sekaan.
- lattioita mopatessani jos olen nähnyt jonkun kahvitahran tms. olen sylkäissyt siihen tahran päälle ja pyyhkäissyt sitten mopilla.
-vessoja pestessä joskus olen vessanpöntön pesun jälkeen huomannut sormenjälkiä vessan oven kahvassa. Olen pyyhkäissyt ne "puhtaaksi" samalla liinalla millä juuri olen putsannut vessanpöntön.
Joskus on vain niin kiire töissä, että on mahdotonta juosta eestaas siivouskomerossa ja tulla takaisin. Nää on ollu sellaisia hetkiä työpäiväni aikana, jolloin olen ollut tyytyväinen, ettei kukaan ole ollut näkemässä.
Kommentit (176)
Kahvat pyyhitään ennen pönttöjä joka vessassa.
Eipä ole tuollaisia. Töissä leikkaussaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sen verran tiedän. Kohteeni vain on sellainen, että siellä on useampi wc vierekkäin eikä käytössä ole kuin yksi liina jolla pestä kaikki vessat. Vaikka kuinka taittelisi liinasta puhtaan puolen esiin, niin kyllä niissä viimeisissä vessoissa jo ne puhtaatkin pinnat ovat ihan jotain muuta kuin puhtaita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia halveksun kaikkia siivoojia. Ei ihme ettei tuolla äo:llä pääse muuhun työhön.
Kaikella kunnioituksella, mutta et sinäkään taida olla niitä penaalin terävmpiä kyniä; jos nyt edes ymmärrät mitä tarkoitan.
Eipä minulla mitään ihmeempiä ole tänäänkään tapahtunut, mutta kuuntelen piuhoilla aina puhelimen kautta musiikkia töitä tehdessäni ja joskus jos ketään ei ole kuuntelemassa, niin laulan mukana. Tiedän, että se ei ole kauniin kuuloista varsinkaan sellaiselle, joka ei musiikkia kuule, mutta eipä haittaa, ei kukaan ole koskaan pahaa sanonut. Olen siis aika monta kertaa luullut olevani yksin ja laulellut mukana noin suurinpiirtein oikeilla sanoilla ja sävelmällä, kun joku on ilmestynytkin paikalle. Saatan myös jammata laulellessani jos oikein hyvä biisi tulee.
Yäk ap:n tunnustuksille.
Olin opiskeluaikana hotellisiivoojana ja siellä eräs kollega kerskui, ettei vaihda aina alulakanoita sänkyihin, kun sillä säästää niin paljon aikaa.
Yleistä koko työpaikassa oli myös se, että kovan kiireen sattuessa kukaan ei ehtinyt lähteä tiskaamaan laseja, joten lasit "tiskattiin" huoneen wc-hanan alla. Ilman kunnollisia aineita ja harjoja tietenkin.
Itse syyllistyin lähinnä vain hanojen ja peilien kiillotteluun hotellihuoneen pyyhkeillä. Tietysti pyyhkeet menivät sitten pesulaan, ei käyttöön! Tästä ei tietenkään koitunut mitään harmia asiakkaalle, mutta pesula saattoi olla toista mieltä.
Joskus oli vatsa yhtäkkiä tosi sekaisin ja oli pakko käyttää asiakkaan vessaa. Hävetti kyllä hirveästi ja jynssäsin sen tavallistakin puhtaammaksi.
Huh, kotisiivous oli minulle kauhea työ, vaikka asiakkaana olivat todella mukavia ja sivistyneitä ihmisiä.
Olen joskus ollut ihan hirveän väsynyt työaikana, etenkin jos ollut aikainen vuoro. Silloin olen mennyt torkkumaan taukohuoneen sohvalle. Moppi kädessä tietenkin, jos kuulen että joku on tulossa ovesta sisään, niin äkkiä voi pompata ylös ja jatkaa hommia. Mutta hommat tulee aina hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sen verran tiedän. Kohteeni vain on sellainen, että siellä on useampi wc vierekkäin eikä käytössä ole kuin yksi liina jolla pestä kaikki vessat. Vaikka kuinka taittelisi liinasta puhtaan puolen esiin, niin kyllä niissä viimeisissä vessoissa jo ne puhtaatkin pinnat ovat ihan jotain muuta kuin puhtaita. Ap
Miksi käytössä ei ole asianmukainen määrä siivouspyyhkeitä? Ovatko ne käytössä olevatkaan kunnollisia vai ihan selkeitä rättejä? En suostuisi tekemään töitä, jos minulla ei olisi ammattimaisia aineita ja välineitä tarpeeksi.
Erään siivooja naisen kanssa pantu töissä tyhjässä huoneessa eikä olla vaihdettu lakanoita sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoat Porvoossa. Ainoa mistä itse ajattelin että onneksi kukaan ei ollut näkemässä, oli kun liukastuin naamalleni liukkaalla lattialla vaikka asiakkaita varoitin kyltillä 'varo liukasta lattiaa'.
T. Oikea siivooja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytössä ei ole asianmukainen määrä siivouspyyhkeitä? Ovatko ne käytössä olevatkaan kunnollisia vai ihan selkeitä rättejä? En suostuisi tekemään töitä, jos minulla ei olisi ammattimaisia aineita ja välineitä tarpeeksi.
Meidän kohteessa ei ole pesukonetta jolla pestä pyykkejä. Siellä käydään vaihtamassa puhtaat pyykit kerran viikossa. Joskus on jäänyt viikkovaihto välistä ja olen joutunut hinkkaamaan paikkoja samoilla vanhoilla liinoilla ja mopeilla. Sitä se on kun kaikesta yritetään säästää. Ja kaikilla on kauhea kiire. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kohteessa ei ole pesukonetta jolla pestä pyykkejä. Siellä käydään vaihtamassa puhtaat pyykit kerran viikossa. Joskus on jäänyt viikkovaihto välistä ja olen joutunut hinkkaamaan paikkoja samoilla vanhoilla liinoilla ja mopeilla. Sitä se on kun kaikesta yritetään säästää. Ja kaikilla on kauhea kiire. Ap
Käy alan koulutus ja hakeudu töihin julkiselle, aika paljon mielekkäämpää puuhaa monessakin mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos todellakin noin, että vain yksi pyyhe käytössä, niin oletko kuullut sarjatyöstä? Eli pyyhit kaikista vessoista ensin oven kahvat, sitten kaikista altaat jne?
Kyllä siivoojien ammattitaitoon kuuluu myös vaatia työnantajalta kunnon työvälineet ja kieltäytyä hygieniasyistä siivoamasta vain yhdellä pyyhkeellä. T. Siivooja, ei lian levittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti? Ja joku raukka maksaa vielä tuollaisesta...? En suostuisi, en pystyisi tekemään tuollaista. Vaikka syyt olisivat minkälaiset, niin en kuuntelisi mitään turhia säästämislöpinöitä, vaan nostaisin mekkalan. En todellakaan "siivoisi" paskaisilla välineillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista tapahtui myös kohteissa, joita kävin siivoamassa aikoinani.
Kohteissa ei ollut pyykkikonetta, vaan joka viikko joku "toimistolta" toimitti paikalle puhdasta pyykkiä ja vei vanhat likaiset mennessään.
Siinä sitä sitten oltiin, kun puhdasta pyykkiä oli unohdettu toimittaa. Vessat ja pöydät pyyhittiin wc- ja käsipapereilla, kun muutakaan ei ollut. Joissain kohteissa ei ollut edes imureita, joten eipä siinä muu auttanut, kuin ottaa lattia edellisviikon paskasilla räteillä.
Ollut kaksi kesää eri hotelleissa töissä. Kesällähän hotellien siivoojien määrä varmaan kolminkertaistuu, kun talvella samar huoneet on yhden ihmisen bisnesmatka käytössä ja kesällä neljän-kuuden hengen perhekäytössä. Tavoiteaika yhteen huoneeseen ei kuitenkaan muutu (tai tietenkin muuttuu, mutta ei sitä siivoojille kerrota). Peruskauraa kaikkissa hotelleissa on tuo lasien peseminen lavuaarissa ja pyyhkeillä siivoaminen. Kaikesta hutaistaan, koska olevinaan on niin helvetin kiire. Kesäkuussa siistit hotellihuoneet on elokuussa todella kämäisiä ja klähmäisiä. Kai niitä sitten puurnataan extrahyvin syksyllä.
Ainoa oikeasti ällöttävä asia on vessarätit. Samassa kerroksessa aina eri siivoojat kesällä, joille eri rättien värikoodaukset kerrottu eri tavoin. Kun minä siivoan keltaisella pytyn ja laitan sen yhteen pussukkaan likaisena, nappaa seuraava sen sieltä luullen sitä puhtaaksi ja pesee sillä seuraavan huoneen lavuaarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos todellakin noin, että vain yksi pyyhe käytössä, niin oletko kuullut sarjatyöstä? Eli pyyhit kaikista vessoista ensin oven kahvat, sitten kaikista altaat jne?
Kyllä siivoojien ammattitaitoon kuuluu myös vaatia työnantajalta kunnon työvälineet ja kieltäytyä hygieniasyistä siivoamasta vain yhdellä pyyhkeellä. T. Siivooja, ei lian levittäjä
Eikö tuossa kulu entistä kauemmin aikaa kun pomppii ees taas vessojen väliä? 🙄 Ap
Laivoilla siivotaan niin että suihkulla kastellaan vessanpönttö, pyyhitään se rätillä kuivaksi. Sen jälkeen samalla rätillä pyyhitään hana, peili, allaspöytä ja tasot huoneen puolelta. Siivous on täysin näennäistä, koska enempään ei ole aikaa siinä kun laiva käy tunnin satamassa.
Tämän takia halveksun kaikkia siivoojia. Ei ihme ettei tuolla äo:llä pääse muuhun työhön.