Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies hermostui ruokakulujen jakamisesta

Vierailija
30.11.2016 |

Taustaa: Ollaan seurusteltu reilu vuosi, muutimme yhteen alkusyksystä. Ruokakulut ollaan maksettu aina puoliksi, syödään pääosin samoja ruokia.

Nyt lähiaikoina tilanne on kuitenkin ollut se, että meillä on molemmilla rahat vähissä (opiskelijoita, miehen sijaisuus loppui joten ei työskentele opiskelun ohella) ja ollaan tapeltu joskus ruokakuluista. Miehellä on iso ruokahalu, joten ollaan kokkailtu yleensä isompia satseja ruokaa kerralla. Tässä lähiaikoina aloin tosin huomaamaan, että jos tehdään vaikkapa iso vuoka makaronilaatikkoa, niin minä ehdin syödä siitä ehkä 1-2 kertaa ja mies syö loput ruoasta itse. Hänellä siis tapana syödä kolmekin lämmintä ruokaa päivässä aamupalan, välipalan ja iltapalan ohella. Itse olen pieniruokaisempi. Jos ostamme paketin leipää, niin yleensä siitäkin ehdin syödä sen pari leipää ja mies vetää loput aamupalaksi tai ruokailun ohessa.

Ei tässä mitään, hyvä ettei miehen tarvitse olla nälässä kotonaan. Ehdotin kuitenkin hiljattain, että mies maksaisi enemmän ruokakuluista, koska myös syö niin paljon enemmän. Itselläni meni tosi vähän rahaa ruokaan silloin kun vielä asuin yksin, nyt kulut ovat lähes tuplaantuneet. Mies veti tästä hirveät raivarit että se on epäreilua ja hänestä tuntuu että kyttään hänen syömisiään. Itsehän olen sitä mieltä, että tarpeeksi pitää syödä mutta ei kotona tarvi mättää kaksin käsin kun jossain buffet-ruokalassa, ärsyttää myöskin kokkailla joka päivä kun mies saattaa syödä ihan syömisen ilosta, kun tietää että kaapissa on ruokaa.

Miten te muut ootte ratkaisseet ruokakulut?

Kommentit (461)

Vierailija
1/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on selvä että miehen kuuluu maksaa enemmän ruokalaskusta jos ja kun syö niin paljon enemmän kuin toinen ja jatkuvasti. Kun molemmilla rahasta tiukkaa niin ei kai se vähemmän syövä ahmatin ruokia maksa.

Vierailija
2/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jääkaappiloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mä arvaan. Sinä olet aina se, joka kokkaa? Meillä on näin. Ja minunkin mies syö syömisen ilosta. Juurikin kunnon ruokaa aamiaiseksi, päivälliseksi ja illalliseksi. Koko ajan saa olla tekemässä sapuskaa. Jos hän joutuisi kokkaamaan, niin uskon, että syöminen vähentyisi...

Vierailija
4/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtykää omiin ruokiin ainakin joksikin aikaa. Meillä jouduttiin näin teemään miehen tuhlailun takia. Ymmärsi oman tuhlaamisensa vasta sitten, kun joutui sen itse kustantamaan.

Vierailija
5/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtykää omiin ruokiin ainakin joksikin aikaa. Meillä jouduttiin näin teemään miehen tuhlailun takia. Ymmärsi oman tuhlaamisensa vasta sitten, kun joutui sen itse kustantamaan.

Meillä eksä valitti sivusta, että syön liian kalliisti, vaikka ei ollut mitenkään hänen rahoistaan pois. Huokaus. Mutta ap:n tapauksessa voisi hyvinkin toimia tällainen kokeilu ja miksei ihan pysyvä malli siihen asti kunnes molemmat siirtyvät työelämään. Jos toinen jää työttömäksi tms. niin luonnollisesti toinen silloin jeesaa mahdollisuuksien rajoissa ja jeesattava taas katsoo, että oma käytös on järkevää. 

Vierailija
6/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee ruokaa! Terve ihminen pärjää pari viikkoa raakaraasteilla eli porkkanaa, lanttua, naurista, omenaa, siihen vierelle pähkinöitä. Tehkööt mies omat ruokansa.

Vierailija
7/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ärsyttää myöskin kokkailla joka päivä kun mies saattaa syödä ihan syömisen ilosta, kun tietää että kaapissa on ruokaa.

Miten te muut ootte ratkaisseet ruokakulut?

Mies hankkii ruuat ja kokkaa itse. Sinä maksat nöyrästi puolet niin pitkään kuin viitsit ja syöt sen mitä tarvitset.

MIksi ette syö joka päivä opiskelijaruokalassa? Siinä vähän tasaantuisi kun ette söisi kaikkia aterioita kotona.

Vierailija
8/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee ruokaa! Terve ihminen pärjää pari viikkoa raakaraasteilla eli porkkanaa, lanttua, naurista, omenaa, siihen vierelle pähkinöitä. Tehkööt mies omat ruokansa.

Teette ruokaa vuoroviikoin, ja myös ostatte niitä. Mies saa aloittaa heti huomenna, ja sinä jatkat sitten seuraavasta viikonlopusta.

Vierailija
9/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallimmaksi se tulisi, jos mies halvan makaronilaatikon sijaan söisi leipää ja leikkelettä.

Vierailija
10/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mä arvaan. Sinä olet aina se, joka kokkaa? Meillä on näin. Ja minunkin mies syö syömisen ilosta. Juurikin kunnon ruokaa aamiaiseksi, päivälliseksi ja illalliseksi. Koko ajan saa olla tekemässä sapuskaa. Jos hän joutuisi kokkaamaan, niin uskon, että syöminen vähentyisi...

Päivällinen ja illallinen on sama asia.

Ja voisiko se mies sitten kokata? Vai onko siihen joku syy ettei tee ruokaa? Tai teet ruuan ja ilmoitat että tässä on myös sinun (ja lasten?) huominen lounas, älä syö kaikkea. Jos tulee nälkä niin keitä nuudelit lisäksi.

En mä edes ymmärrä miten tää voi olla edes ongelma parisuhteessa. Kommunikoikaa!!

Vierailija
11/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin niin että kaupassa käydään vuoroviikoin, ja viikon ruoat menee toisen piikkiin. Miehen silmät avautuivat että kuinka paljon ruoka maksaa ja syömisen määrä tasaantui. Ja esim. on juttuja joita vain toinen syö kuten mies sipsejä ja minä homejuustoa niin ne kumpikin ostaa erikseen.

Vierailija
12/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksaisi tuollaista pennin tarkkuutta kulujen suhteen jos oikeasti on parisuhteessa.

Vierailija
13/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvon suurena kannattajana sanon, että laita mies yhtä lailla vastuuseen ruoka-asioista. Pakota se tekemään kauppalistaa, suunnittelemaan ruokia, hoitamaan ostoksia ja kokkaamaan. Sano, ettei se sinullekaan ole mikään kiva harrastus, vaan aikuisen ihmisen elämään kuuluva vastuu. Kaupassa käydessä näkee konkreettisesti, miten kallista esim. liha on leipään verrattuna.

Ärsyttää ne naiset, jotka hoitaa äijille kaiken valmiiksi. Sitten kun nainen joutuukin joskus vaikka työmatkalle niin mies ei selviä edes Prisma-reissusta yksin. Sitten mies (ja lapset) syö maksalaatikkoa ja lomailee sen naisensa reissun ajan...

Opiskellessa ja työttömänä omat ruoat toimivat ihan hyvin. Viikonloppuisin voi kokkailla yhdessä, jos haluaa herkutella.

Vierailija
14/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksaisi tuollaista pennin tarkkuutta kulujen suhteen jos oikeasti on parisuhteessa.

Sinä se et sitten ymmärtänyt lainkaan aloitusta.

-ohis

Vierailija
15/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin niin että kaupassa käydään vuoroviikoin, ja viikon ruoat menee toisen piikkiin. Miehen silmät avautuivat että kuinka paljon ruoka maksaa ja syömisen määrä tasaantui. Ja esim. on juttuja joita vain toinen syö kuten mies sipsejä ja minä homejuustoa niin ne kumpikin ostaa erikseen.

Ja niin vielä kumpikin päättää "oman viikkonsa" ruoat eli jos tekee mieli pihviä niin silloin on oltava myös rahat siihen. Tämä on mielestäni paras ja tasapuolisin ratkaisu jonka olemme löytäneet kun on kyseessä elämäntilanne jossa on pärjättävä vähillä varoilla. Mutta puhuminen on pääasia. Moni poika/mies on sokea ruokamäärälleen varsinkin kun tarjoilu pelaa... omien sanojensa mukaan minunkin nykyinen miesystävä oli vähäruokainen...😉

Vierailija
16/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Meilläpä menee niin että poikaystävä on mun luona yötä päivää 4 pvää viikossa ja maksan meidän kaikki ruuat. Itse syön tosi vähän ja omiin ruokiini menee varmaa 20 euroa viikossa jos sitäkään. Poikaystävä syö aivan helvetisti ja isoja annoksia. Ei tee itse ruokaa vaan mä teen ne aina. Kokoaja pitää tiskata sen astioita kun syö ja syö. Mul menee usein jopa 60 euroa sen ruokkimiseen ton 4 päivän sisällä...

En tiedä mitä teen kun se valittaa kokoajan et sillei oo rahaa. Se sentää käy töissä. Ite oon opiskelija ja rahaa pitäs laittaa muuhunki ku sen ruokintaan.

Oot aivan oikeassa kun vaadit että se maksaa enemmän kun syökin enemmän. Kumpa itsellä ois kans rohkeutta nostaa kissa pöydälle....

Vierailija
17/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kyllä kokkailee mut yleensä kokkaillaan yhdessä. Nyt oon tosin antanut miehen kokata itse, kun tosiaan ollaan melkein joka päivä jouduttu tekemään ruokaa. Itse siis syön usein opiskelijaruokalassa, miehen opiskelu on enemmän etäopiskelua joten hän on enemmän kotona. Ehdotin nyt miehelle tätä, että ostetaan hetken aikaa omat ruoat. Mies pitkin hampain nurisi jotain, että hankalaksi menee jos pitää kokkailla erikseen. Mut en oikeesti tiedä mikä muukaan tähän auttaa. En siis tosiaan ole mikään turhasta nurisija, mutta jos ruokakulut ovat nyt puolet enemmän kuin yleensä, niin kyllä se v*tuttaa.

Mies on vielä alkanut tekemään sitä, että kun tietää mun olevan tulossa kotiin töistä/yliopistolta niin pistää viestiä että "käy kaupassa". Hän ei kuitenkaan ota huomioon ollenkaan sitä, että hän hyvin harvoin itse käy yksin kaupassa. Miehen logiikan mukaan hän ei voi siis yhteisillä kauppareissuillakaan maksaa enemmän kuin puolet, vaikka olisin käynyt aikaisemmalla kerralla yksin ostamassa kaikki ruokatarpeet.

Nyt mies on lisäksi alkanut tekemään sitä, että syö jääkaapista mun eväitä tai pakastimesta ruokia jotka olin tehnyt itselleni töihin, "koska oli niin kova nälkä". 

Vierailija
18/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän on selvä että miehen kuuluu maksaa enemmän ruokalaskusta jos ja kun syö niin paljon enemmän kuin toinen ja jatkuvasti. Kun molemmilla rahasta tiukkaa niin ei kai se vähemmän syövä ahmatin ruokia maksa.

Vastaavasti kaiketi naiset maksavat AINA itse kalliit kampaajakäynnit, laukut ja ulkomaanmatkansa. Myös esim . Sisustamisen nainen maksaa jos miestä se ei kiinnosta.

Vierailija
19/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvon suurena kannattajana sanon, että laita mies yhtä lailla vastuuseen ruoka-asioista. Pakota se tekemään kauppalistaa, suunnittelemaan ruokia, hoitamaan ostoksia ja kokkaamaan. Sano, ettei se sinullekaan ole mikään kiva harrastus, vaan aikuisen ihmisen elämään kuuluva vastuu. Kaupassa käydessä näkee konkreettisesti, miten kallista esim. liha on leipään verrattuna.

Ärsyttää ne naiset, jotka hoitaa äijille kaiken valmiiksi. Sitten kun nainen joutuukin joskus vaikka työmatkalle niin mies ei selviä edes Prisma-reissusta yksin. Sitten mies (ja lapset) syö maksalaatikkoa ja lomailee sen naisensa reissun ajan...

Opiskellessa ja työttömänä omat ruoat toimivat ihan hyvin. Viikonloppuisin voi kokkailla yhdessä, jos haluaa herkutella.

Samaa mieltä. Älkää päästäkö alkuvaiheessa lipsumaan tuohon että nainen yksin kokkaa ja suunnittelee ruuat ja käy vielä kaupassakin. Siitä on tosi hankala myöhemmin pyristellä pois. Plus helposti häviää toisella täysin sen taju, mitä kaikki maksaa.

Vierailija
20/461 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh. Meilläpä menee niin että poikaystävä on mun luona yötä päivää 4 pvää viikossa ja maksan meidän kaikki ruuat. Itse syön tosi vähän ja omiin ruokiini menee varmaa 20 euroa viikossa jos sitäkään. Poikaystävä syö aivan helvetisti ja isoja annoksia. Ei tee itse ruokaa vaan mä teen ne aina. Kokoaja pitää tiskata sen astioita kun syö ja syö. Mul menee usein jopa 60 euroa sen ruokkimiseen ton 4 päivän sisällä...

En tiedä mitä teen kun se valittaa kokoajan et sillei oo rahaa. Se sentää käy töissä. Ite oon opiskelija ja rahaa pitäs laittaa muuhunki ku sen ruokintaan.

Oot aivan oikeassa kun vaadit että se maksaa enemmän kun syökin enemmän. Kumpa itsellä ois kans rohkeutta nostaa kissa pöydälle....

Miksi ruokit häntä? Ei se ole mikään velvollisuus tai edellytys. Jotain satunnaista vierasta voi ruokkia päivän tai pari.