EDS
Onko muita, luulen että mulla on, vahvasti periytyvä, äitillä, sen kahdella siskolla ja usealla serkulla todettu? Äiti, (johon ei ole välejä, joskus kertoi että suvussa sairaus joka hänellä, ei kuulemma periydy). No kuusi tullut väsättyä ja saanut kuulla serkkua toisen perään että todettu.
Itsellä nyt oireina jatkuvat suonenvedot käsissä jos yhtään jännitän, aamuisin en meinaa rappuja päästä alas kun nivelet jäykät, onko teillä tällaista?
Menen kyllä perinnöllisyyspoliklinikalle mutta haluaisin näistä oireista tietää onko muilla?
Ja en ole kakkuleipuri ;)
Kommentit (4)
Mikä EDS tyyppi? Eikö siinä ole yleensä toisenlaiset oireet kuin mitä kuvaat?
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, luulen että mulla on, vahvasti periytyvä, äitillä, sen kahdella siskolla ja usealla serkulla todettu? Äiti, (johon ei ole välejä, joskus kertoi että suvussa sairaus joka hänellä, ei kuulemma periydy). No kuusi tullut väsättyä ja saanut kuulla serkkua toisen perään että todettu.
Itsellä nyt oireina jatkuvat suonenvedot käsissä jos yhtään jännitän, aamuisin en meinaa rappuja päästä alas kun nivelet jäykät, onko teillä tällaista?
Menen kyllä perinnöllisyyspoliklinikalle mutta haluaisin näistä oireista tietää onko muilla?
Ja en ole kakkuleipuri ;)
Kuusi tullut väsättyä? Mitä ihmettä?
Se periytyy kyllä vallitsevasti. Eli lapsista puolet saa sen. (Jos omaava menis naimisiin toisen sen omaavan kanssa, kaikki yhteiset lapset saisi sen.)
Mulla ei ainakaan oo tuollaisia oireita, vaan nivelkipuja ja sijoiltaan menoja.
Mikset korjaa välejäsi äitiisi. En voi käsittää, miksi jollain menee völit omaan äitiin.
EDS periytyy herkästi muttei aina samantyyppisenä. Verityypin EDSikot kipin kapin aivojen magneettikuviin ja aneurysmat koilattavaksi jos on tarvis.