Kysely: Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?
Kommentit (61)
Tuolla on testi:
http://www.iltasanomat.fi/kampanjat/testit/yhteiskuntaluokka/index.html#
Laske mukaan myös pääomatulot.
"KUULUT HUIPPUVARAKKAASEEN YLÄLUOKKAAN
Kuulut eniten tienaaviin suomalaisiin. 99 prosenttia tienaa vähemmän kuin sinä."
Ja vielä valehtelin tulot alaspäin.
Miten voi saada noin pieneen määrään tekstiä noin monta virhettä?
En mihinkään, koska mitään yhteiskuntaluokkia ei enää ole olemassakaan. Entisaikaan jos olit tehtaanjohtaja, niin luultavasti olit sitä seuraavat 50 vuotta. Nykyään voi toimitusjohtaja saada potkut vaikka huomenna ja putoaakin työttömäksi? Mihis yhteiskuntaluokkaan eilen potkut saanut toimitusjohtaja kuuluu?
Sinkkumies
Työväenluokkaan kuulun. Hs:n luokkatestin mukaan kuulun kulttuurisesti eliittiin 😂.
Olen opiskelija mutta kuulun testin mukaan työväenluokkaan. Oikeasti taidan olla velkaorja.
Vierailija kirjoitti:
En mihinkään, koska mitään yhteiskuntaluokkia ei enää ole olemassakaan. Entisaikaan jos olit tehtaanjohtaja, niin luultavasti olit sitä seuraavat 50 vuotta. Nykyään voi toimitusjohtaja saada potkut vaikka huomenna ja putoaakin työttömäksi? Mihis yhteiskuntaluokkaan eilen potkut saanut toimitusjohtaja kuuluu?
Sinkkumies
Työtön luuseri ;) Sosiaalipummi! nopiata on pudotus
Tuon perusteella yläluokkaan, mutta todellisuudessa ylempään keskiluokkaan. Vaikka olenkin hyvätuloinen, olen silti riippuvainen työpaikastani. Jos jäisin työttömäksi, elintasoni laskisi merkittävästi. Yläluokalla ei tällaisia murheita ole, sillä omistavan luokan asema ei ole riippuvainen työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mihi huarat kuuluu??
Helvettiin.
Yhtä hömppätesti kuin " testaa mikä vuodenaika olet".
Suomessa kun ei kouluttamaton duunari nouse ylimpään sosiaaliluokkaan vaikka omistaisi kaivoksen, metsästäisi, kävisi oopperassa ja pelaisi golfia. Toisaalta vähänkoulutettu maajussi eri ole alinta luokkaa.
Tulojen mukainen luokkajaottelu on kyllä vähän kyseenalaista: kuka pitäisi pienituloista yliopiston tutkijaa työväenluokkaisena ja täysin kouluttamatonta, suurituloista rakennusurakoitsijaa yläluokkaisena?
◉ Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia
eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Tuon perusteella yläluokkaan, mutta todellisuudessa ylempään keskiluokkaan. Vaikka olenkin hyvätuloinen, olen silti riippuvainen työpaikastani. Jos jäisin työttömäksi, elintasoni laskisi merkittävästi. Yläluokalla ei tällaisia murheita ole, sillä omistavan luokan asema ei ole riippuvainen työpaikasta.
Nykyään on olemassa rikkaat ja muut. Siinäpä se pähkinänkuoressa.
Sinkkumies
Mistä tämän voi tietää? Luulen olevani keskiluokkaa, mutta en tiedä, olenko ylempää vai alempaa.