Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäisen abortti

Vierailija
22.11.2012 |

Lueskelin tässä vanhoja keskusteluja tästä aiheesta ja tosi monessa mietitään, voiko alaikäinen tehdä abortin ominpäin ja salata sen vanhemmiltaan.

Itse jouduin tekemään abortin 16-vuotiaana, sillä meillä oli rikkoutunut kondomi ilmeisesti, koska se kuitenkin oli käytössä. Tein raskaustestin vasta kun olin viikolla 18 ja kerroin oitis äidilleni raskaudesta. Vaikeaa se oli, mutta mielessäni ei todellakaan käynyt salailu tms. Menimme terveyskeskukseen jossa sain tietoa miten nyt toimitaan ja sain heti keskussairaalaan ajan jo ensi viikoksi. Kiirehän siinä oli, sillä viikkoon 20 asti voi tehdä abortin.

Oli ihana tunne kun oli oma äiti tukena, eikä syyllistänyt ja saarnannut koko ajan, vaan kunhan oli vieressä ja tuki. En olisi ikinä voinut tehdä aborttia yksin. Eli jos joku alaikäinen, jonka pitäisi tehdä abortti, lukee tätä, kerro vanhemmillesi, tai edes toiselle.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitten on valmis ottamaan vastuun lapsenlapsen hoidosta.

Vierailija
2/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

19. raskausviikko

19. raskausviikko

Sikiön paino: 220 g

Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 13,5 cm

Koko pituus: 18 cm

SIKIÖ

Tämän viikon alussa sikiö on 16 viikkoa vanha. Korvat pistävät hieman ulos päästä ja silmät asettuvat paikoilleen. Suolistoon kerääntyy jäteaineita, kuolleita soluja ja ruoansulatusnesteitä. Tätä kutsutaan mekoniumiksi, josta tulee lapsen ensimmäinen uloste. Sormenpäihin ja varpaisiin kehittyvät kullekin ihmiselle yksilölliset jälkensä.

Verenkierto on nyt täydessä vauhdissa. Napanuora kasvaa ja muuttuu paksummaksi, kun veri, joka antaa ravinnon sikiölle, kulkee suurella voimalla sen läpi. Elimistön puolustautumisjärjestelmä alkaa toimia ja tuottaa vasta-aineita. Nyt sikiö alkaa olla niin iso ja vahva, että tunnet sen potkut. Yleisesti ottaen aiemmin synnyttäneet tuntevat potkut aikaisemmin kuin ensisynnyttäjät, koska he tietävät mitä kuulostella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikionnellinen ettei asiasta tiedä kukaan muu kuin silloinen poikaystäväni ja nykyinen mieheni. Hän oli myös mukana sairaalassa kun abortti tehtiin.

Tiedän, että äitini olisi tukenut ja auttanut minua, mutta silti koin asian niin häpeälliseksi silloin että en olisi halunnut kenenkään siitä tietävän.

Aborttia kyllä sinänsä kaduin jälkeenpäin, olisin halunnut olla sen verran rohkea että olisin uskaltanut ottaa vauvan vastaan alaikäisenäkin. Nykyään olen onneksi asiasta aika hyvin päässyt yli ja antanut anteeksi itselleni.

Vierailija
4/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa. Miksi teit testin noin myöhään? Itse tunsin lapsen potkut viikolla 17. Hirvittää ajatuskin, että joku tekee abortin terveelle vauvalle tuolloin,.

Vierailija
5/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että äiti pakottaisi 16v tyttärensä synnyttämään lapsen , jota tämä ei halua ?

Äitinä sitä tukee lastaan sellaisissakin asioissa, joissa itse toimisi ehkä toisin.Tosin jos tyttären raskaus olisi yli h.12 , olisi vaikeampaa hyvyäksyä abortti.

Vierailija
6/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 15-vuotiaiden vanhemmille ei kerrota. Sitä nuorempien vanhemmille ilmoitetaan aina.

Vierailija
7/17 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrota vanhemmille koskaan ellei sitä itse pyydä. Ehkä sille on syynsä. Kaikki vanhemmat eivät vaan pysty asiaa käsittelemään. Jotkut purkisivat oman hämmennyksensä, pelkonsa ja vihansa nuoreen esim. väkivaltana tai muuna "rangaistuksena", eivätkä osaisi tukea ollenkaan. Abortti on sen verran kova koettelemus, ettei sen päälle enää tarvitsisi kestää estoisen äidin kauhua siitä että oma pikkutyttö onkin harrastanut seksiä tai vanhakantaisen isän päätöstä hoitaa asia selkäsaunalla. Valitettavasti omat vanhemmat eivät aina ole parhaita tukijoita, vaikka heidän pitäisi olla. Rankkaahan se on, että alaikäisenä jää asian kanssa yksin, ja sairaaloissa voitaisiinkin neuvoa esim. miten pääsee juttelemaan psykologille.

Vierailija
8/17 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähellä raskauden puoliväliä, että ei missään nimessä saisi jättää teiniä ilman että vanhemmille kerrotaan. moni teini tekee ihan turhan takia sen kun luulevat että vanhemmat eivät hyväksy vauvaa.

Vierailija
9/17 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmille kerrottaisiin aina, johtaisi se a) kaverin henkarilla tekemiin tai lääkkeillä itse tehtäviin abortteihin b) aborttimatkoihin rajanaapurivaltioihin.

On liikaa vanhempia, joiden reaktio olisi kaikkea muuta kuin olla lapsen tukena. Monissa tapauksissa lapsella olisi oikea syy pelkoon.

Vanhemman mielipiteen abortista tai lapsen pitämisestä ei myöskään pitäisi ratkaista niin isoa päätöstä, jonka rankkuudestaan huolimatta voi tehdä vain raskaanaolija itse.

Vierailija
10/17 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua tyttärelle ettei aborttia tarvitse tehdä jos raskautuu. Tosin tytär on vasta 12 joten missä iässä olisi järkevintä puhua? Ei tuon ikäisen maailmaan kuulu seksi, ehkäisy, abortti yms.

Vierailija
11/17 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua tyttärelle ettei aborttia tarvitse tehdä jos raskautuu. Tosin tytär on vasta 12 joten missä iässä olisi järkevintä puhua? Ei tuon ikäisen maailmaan kuulu seksi, ehkäisy, abortti yms.

mutta lopulta päätös siitä, haluaako alaikäisenä hankkia kokonaista uutta lasta, on hänen. Ei vanhemman tuki ole vielä riittävä syy tehdä niin valtavaa päätöstä kuin teiniäidiksi ryhtyminen.

Ja juuri tuon takia onkin ihan hyvä, ettei vanhemmille kerrota. Liian moni tunkee päätä pensaaseen sormet korvilla ja hokee "ei lapsen maailmaan kuulu seksi ja ehkäisy..." ja se lapsi voi olla vaikka 17-vuotias. Hankkiakseen luotettavan ehkäisyn lapsi tarvitsisi rahaa ja neuvoja. Ja trust me, ei sitä seksiä jätetä harrastamatta sen takia, että äiti kieltää ehkäisyn käytön tai ei osaa ollenkaan suhtautua siaan. Sitten harrastetaan turvattomampaa seksiä.

Vierailija
12/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin koittanut saada sinut pitämään lapsen. En olisi suuttunut raskaudesta. Olisin tarjonnut kaiken mahdollisen tuen ja avun lapsen hoitamiseen. Joten muistakaa teinit, ei aborttia ole pakko tehdä, uskaltakaa kertoa raskaudesta vanhemmille, voitte positiivisesti yllättyä.

Vierailija
13/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsella jokin vamma vai mistä syystä abortti tehtiin? Tietääkseni sosiaalisilla syillä abortin saa 12 viikkoon asti ja sen jälkeen pitää olla joko lapsen vamma tai raskaus vaarantaa äidin hengen/terveyden.

Vierailija
14/17 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

abortin sosiaalisin syin myöhemminkin.

Mun tytölle tehtiin abortti 16v. Ei halunnut pitää lasta , mutta onneksi kertoi tilanteesata minulle jo h.5. Oli aika paha paikka äidille , tyttö on nyt 17v ja tajuaa varmaan vasta joskus myöhemmin tilanteen eritavoin. Ikinä en olisi halunnut jättää tyttöä yksin tilanteessa, olin mukana terv.hoitajalla, labrassa ja sairaalassa. En toki sisällä huoneessa , mutta odostustilassa odotin ja lohduttelin tyttöä kun häntä pelotti ja hirvitti kaikki.

Lääkkeellinen keskeytys oli kivulias ja tyttö varmasti ei halua samaan tilanteeseen uudelleen. Minua vieläkin surettaa ajatus ekasta lapsenlapsesta , jota ei tullut. Tytölle en ole asiasta puhunut ,en halua kaataa omia ajatuksiani nuoren niskaan.

Äitiys todella tuo eteen monenlaisia tilanteita. Itse olen aikoinani kipuillut tialnteessa , jossa oli tulossa lapsi joka ei ollut terve, ja päädyin jatkamaan raskautta. Minulle tuli tällöin selväksi, että itse en pysty tekemään keskeytystä. Sitten olenkin 14 v myöhemmin tilanteessa , jossa lohduttelen itkevää teiniä ei toivotun raskauden keskeyttämisen aiheuttamissa kivuissa...

Vierailija
15/17 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lopulta päätös siitä, haluaako alaikäisenä hankkia kokonaista uutta lasta, on hänen. Ei vanhemman tuki ole vielä riittävä syy tehdä niin valtavaa päätöstä kuin teiniäidiksi ryhtyminen.

olevan kykenevä....

Vierailija
16/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELI SIIS EN VOI ABORTOIDA MUN 40 VIIKKOSTA?!?!?

PERKELEEE

Vierailija
17/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Mene Kiinaan. Siellä abortoidaan kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän