Ördög
Seuratut keskustelut
Kommentit
Kansalliskirjaston digilehtiarkistosta voi etsiä kaikkea mahdollista tietoa. Näin kirjoitettiin esim. Työläisnainen-lehdessä vuonna 1912: "Uusimpien tietojen mukaan on lukutaidottomia Saksassa 0,1 %, Tanskassa 0,2 --- Ranskassa 4,6, Suomessa 4,9 --- ja Venäjällä 61,7 prosenttia".
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/973400?page=25
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen luin Kalle Päätalon kirjaa, jossa hän kertoi lapsuudestaan 1920-luvulla ja kuinka hänen kotiseudullaan monet vanhemmat vastustivat koulua ja olivat sitä mieltä, että siellä lapsista tulee vain laiskoja niin että he eivät viitsi tehdä aikuisena siellä seudulla perinteisiä töitä kuten mennä savottaan tai tukinlaskuun. Monet vanhemmat olivat sitä mieltä, että heille itselleen riitti hyvin melko lyhyt kiertokoulu ja rippikoulu eikä lapset sen enempää koulua tarvitse ja että lapsia tarvittaisiin kipeämmin kotona auttamassa vanhempia työnteossa.
Se on aivan totta. Kati Mikkola on tutkinut uusien asioiden vastustamista maaseuturahvaan keskuudessa 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa, ja kertoo niistä kirjassaan "Tulevaisuutta vastaan". Kansakoulua, maallisia kirjoja, naisten alusvaatteita, polkupyöriä, radiota, valokuvausta, maatalouskoneita ja vaikka mitä tulkittiin jumalattomaksi synniksi ja maailmanlopun merkeiksi.
https://www.suomalainen.com/products/tulevaisuutta-vastaan
Mikkola kirjoitti aiheesta myös Hiidenkivi-lehteen vuonna 2010.
Kun 1800-luvun puolivälissä alkoi ilmaantua paljon uusia koneita ja kulkuvälineitä, osa kansasta tulkitsi nämä innovaatiot maailmanlopun merkeiksi. Kati Mikkola kirjoittaa myös radion tulemisesta artikkelissaan Päättömiä hevosia ja perkeleen puhallustorvia.
1920-luvun puolivälistä alkaen yleistyneen radion teki epäilyttäväksi se, että sama laite lähetti ”sekä pyhät että pahat”. Tämä osoitti paholaisen olevan keksinnön takana. Radion kuulokkeissa nähtiin suora yhteys pirun sarviin, ja radiota nimitettiin perkeleen puhallustorveksi, sielunvihollisen hyrräksi, pelsepuupin posetiiviksi ja synnin pasuunaksi.
Useiden kansanennustusten mukaan ”päättömällä hevosella ajaminen” edeltää maailmanloppua. Päättöminä hevosina on pidetty muun muassa polkupyörää, junaa ja autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut poikkeuksellisen korkea lukutaito jo reilusti aiemmin, koska luterilaisen kirkon oppeihin kuului opettaa kansa lukemaan itse. Eli ennen kiertokoulua kirkko opetti tavallista kansaa lukemaan.
No ei opettanut vaan päinvastoin pyrki estämään kaiken sivistyksen leviämisen rahvaan joukkoon.
Se katsos nakersi pappien ja kirkon valtaa ja sehän ei käynyt, eikä käy nykyäänkään, päinsä. Ajatelkaa nyt itsekin, että kansa, nuo tomppelit, osoisivat olla ja elää ilman papin ja kirkon ohjausta.
Ehei, kyllä kirkko on aina korostanut lukutaidon merkitystä. Sitä vastoin kirkko ei katsonut suopeasti sitä, että kansa luki sisällöltään arveluttavia kirjoja. Esimerkiksi vuoden 1829 sensuuriasetus kielsi julkaisemasta teoksia, joissa esiintyi käsityksiä, "jotka sotivat puhtaan evankelisen opin totuutta ja oikeaa uskontunnustusta vastaan".
https://sananvapauteen.fi/artikkeli/486
Tiellä sananvapauteen on erinomaisen hyödyllinen ja mielenkiintoinen tietopaketti.
Kyllä suomalaisia opetettiin lukemaan jo kauan ennen kansakoulun tuloa.
https://www.ts.fi/lukijoilta/158929
1600-luvulla vaikutti Turussa piispa Johannes Gezelius vanhempi. Hän perusti triviaalikouluja, ja ne puolestaan loivat pohjan kiertokouluille. Hän julkaisi kirjan Yxi paras Lasten tawara, josta vuosien mittaan otettiin 70 painosta. Gezelius suorastaan pakotti kansan lukemaan, ei ehkä niinkään lukutaidon itsensä vuoksi, kuin siksi, että kirkon opit pysyisivät kansan mielissä.
Hrustsevin mukaan Neuvostomaa olisi kommunistinen vuonna 1980.
https://en.wikipedia.org/wiki/Communism_in_20_years
Honecker lupaili Berliinin muurin pysyvän sata vuotta.
https://gutezitate.com/zitat/116236