Pilvi
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Tämä on surullista... Minä pidän haastavasta työstäni enkä halua tekoälyn korvaavan sitä. Saan siitä paljon onnistumisen kokemuksia ja palkalla laittelen mm. kotiamme. En halua vaihtaa työtäni robottimekaanikoksi tai niiden öljyäjäksi tms. Tasatulo ei myöskään välttämättä mahdollistaisi nykyistä elintasoani eikä varsinkaan saisi ponnistelemaan paremmasta kun se ei olisi silloin lainkaan mahdollistakaan. En pidä siitä, että tuttu ja turvallinen elämä viedään aivan uusille riskialtteille raiteille kysymättä enemmistöltä mitään. Ja sitten ihmetellään miksi vauvoja ei tänne synny...
Niinpä, häiritsevintähän tässä kehityksessä on juurikin se, että muutama diginörtti päättää sen etenemisestä keneltäkään kysymättä. Keitä tekoälyn tulo oikeasti palvelee? Enemmistöä vai hyvin pientä vähemmistöä? Kenelle siitä on hyötyä ja millaista hyötyä? Entä mitä haittaa siitä on, ja kenelle? Miksi diginörtit saavat päättää minun ja muiden tulevaisuudenkuvasta ilman rajoituksia tai lupaa? Onko maailma näin pahasti rikki?
Ei täällä potkupalloa ole koskaan osattu eikä osata.
Ehkä joitakuita meistä ei ole tarkoitettu elämään, ainakaan tietyissä vallitsevissa olosuhteissa. Ainakin minä olen ihan väärässä paikassa ihan väärään aikaan.
Kuka saa määritellä, mikä on epäterveellistä ja mikä ei? Ehkä on kuitenkin parempi, että ihmisille annetaan vapaus valita ja olla valitsematta.