Pilvi
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Ei kukaan nytkään pakota seksiin, seurusteluun, pariutumiseen tai lisääntymiseen. Tällaisen liikkeen ymmärtäisi vähän paremmin, jos mainituissa asioissa olisi oikeasti joko mittava sosiaalinen paine tai pakottavia lakeja. Nyt ei ole.
Ei ainakaan Suomessa.
Eikä kyllä muissakaan länsimaissa. Yhdysvalloissa on toki nykylänsimaisittain tavanomaista enemmän uskonnollisuutta ja nuo hävyttömät aborttirajoitukset/kiellot, mutta ei sielläkään taideta ihmistä varsinaisesti pakottaa vaikkapa seksiin tai jälkikasvun hankkimiseen.
Ei kukaan nytkään pakota seksiin, seurusteluun, pariutumiseen tai lisääntymiseen. Tällaisen liikkeen ymmärtäisi vähän paremmin, jos mainituissa asioissa olisi oikeasti joko mittava sosiaalinen paine tai pakottavia lakeja. Nyt ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys, rahattomuus, syrjäytyminen.
Onko nämä jonkun mielestä oikeasti pahinta mitä voi tapahtua?
Jos katsotaan tavanomaisia epäonnisuuksia, niin kyllä. Varsinkin syrjäytyminen voi olla ihmiselle musertava ja raastava kokemus, joka voi johtaa vaikeisiin mielenterveysongelmiin ja lopulta itsemurhaan. Ei voi vähätellä.
Olen kyllä tietoinen menneiden aikojen sosiaalisesta paineesta. En vaan ajatellut, että sellaista enää juuri olisi. Meillähän syntyy lapsia ennätyksellisen vähän ja lapsettomien sekä sinkkujen osuudet väestössä kasvavat, joten aika laaja valinnanvapaus näyttää olevan.