Tyttö sai kaksi ykköstä tekstitaidon yo-kokeesta ja nyt itkee
Ongelma on siis se, että on saanut äidinkielen kursseilla tekstitaidon vastauksista pisteitä aina vähintään kaksi mutta enimmäkseen jotain 3-5 väliltä. Preliminääristäkin sai suht hyvät pisteet vaikka oli yleisesti vaikea koe opettajan mukaan. Katsoi juuri yhden pisteen ominaisuuksia kirjasta ja sen mukaan lukutaidossa ja luetun ymmärtämisessä olisi vakavia puutteita, perustelut puuttuvat ja kirjoitustaidossa olisi vakavia puutteita. Eivät pidä missään nimessä paikkaansa. Ja lapsi itkee (tai lähes itkee) siis siksi ettei voi ymmärtää mikä on mennyt pieleen. Ei ole oppilas joka itkee kun joka kurssista ei tulekaan kymppejä ja ysejä tms. Onko arvostelussa tullut joku virhe vai mitä. Voiko opettaja joka on kokeen alustavasti tarkastanut sanoa mitään kun eihän niitä kokeita saa nähdä jos ei mene katsomaan sinne jonnekkin ylioppilastutkintolautakuntaan? Pelkään että lopettaa kokonaan lukemisen muihin kokeisiin kun on niin paljon tehnyt työtä ja saanut hyviä pisteitä kursseilla noista tekstitaidon vastauksista ja nyt sitten tulee jotain tällaista...:o
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:38"]Just. Kiinnosti.
[/quote]
Kukaan ei pakottanut sinua avaamaan keskustelua jos ei kiinnosta?
N44
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:35"]
Jännittääköhän tyttö nyt liikaa niitä kokeita. Ainahan ne voi uusia!
[/quote]
Tottakai ne voi uusia, mutta nyt ei ole siitä kyse. Eiköhän kuka tahansa halua saada kokeet tehtyä ilman yhtään hylättyä. Turhaa stressiä aiheuttaa vaan kun tietää että syksyllä siitten uudestaan...Tottakai jännitti ja jännittää näitä tulevia, mutta idea olikin se että ajattelee nyt tuhlaavansa aikaa lukemiseen kun ne tulokset on noin ihmeelliset.
Ei siinä oikeen voi tehdä mitään. Pitää hyväksyä. Kyllä ne lukemiset on luettu ja stressit stressattu, ite lopetin tossa tilanteessa kaiken välittämisen heti (mulla kävi samat) ja loput kokeista meniki sit no ihan ookoosti :)
Noo, tsemppaa sitten esseekokeeseen.
Jännityksen piikkiin voi laittaa. Ei pysty parhaimpaan loogiseen ajatteluun koetilanteessa.
Oma tyttö saanut useimmiten vitosia ja yo-kokeessa kolmoset.
Toivottavasti essee menee hyvin.
Elämä on. Ole kannustava. Aina voi korottaa. Riittää kun tekee parhaansa kävi miten kävi.
Kannattaa varmaan opettajalta kysäistä, jos hän sattuisi tietämään jotain kyseisestä kokeesta. Aikamoinen epäonnistuminen aiempaan verrattuna. Varmasti surettaa ja paljon. Parasta kuitenkin tsempata seuraaviin kokeisiin ihan suunnitellusti.
Kyllä minun aikanani oli täysin ok mennä kysymään opettajalta, että mikähän mulla meni siinä kokeessa niin pieleen. Saisi mielensä rauhoitettua.
Aina opettajalta voi kysyä, ja jos on eri mieltä niin virallisten tulosten saamisen jälkeen voi koululla nähdä kokeen ja perustelut. Ylipäätään mun mielestä äikässä on tuurista kiinni, mitä siitä kirjoittaa - itsellä kävi vain älyttömän hyvä tuuri
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:52"]Kyllä minun aikanani oli täysin ok mennä kysymään opettajalta, että mikähän mulla meni siinä kokeessa niin pieleen. Saisi mielensä rauhoitettua.
[/quote] samoilla linjoilla. Yliopistossakin voi käydä keskustelemassa koevastauksistaan. Testitkin ovat oppimisen paikka ja tuolla tavalla ei opi mitään. Siis jos ei saa tietää missä ja miksi epäonnistui noin totaalisesti.
Sama tilanne kävi itsellään aikoinaan kirjoituksissa. Kaikista aineen kursseista oli 10 (ainoa aine jossa olin oikeasti hyvä, muuten ihan keskitasoa). Tähtäsin sitten yo-kokeessa myös L:ään tottakai. Luin monta viikkoa ja stressasin. Kokeessa olin niin paniikissa ja paineissa että melkein oksensin ja juuri ja juuri C sieltä tuli. Asetin itselleni niin kovat paineet että ei vaan asiat pysyneet päässä ja kokeen teksti oli yhtä sekameteli-soppaa. Muut aineet menivätkin sitten odotettua paremmin kun millään ei muka ollut enää mitään väliä kun lempiaineeni olin kussut ja kokeessa pystyi vain rennosti vastaamaan.
Kannattaa muistaa, että ne opettajan antamat pisteet on vaan suuntaa antavia. Niillä ja sillä mitä pisteitä YTL antaa, ei ole merkitystä. Toivottavastityttäresi pisteet nousevat siellä!
Luultavasti tyttäresi on kirjoittanut ohi aiheen. Siinä menevät pisteet heti lähes nolliin... Jos hän aiemmin on pärjännyt, kyse lienee tästä.
Kyllä koulun pitää ilmoittaa kokeet alustavasti korjannut opettaja ja tällä on velvollisuus kertoa jotakin. Toinen asia sitten, jos koulu on iso - opettaja ei välttämättä muista kovin paljoa enää eikä välttämättä ole tehnyt kovin tarkkoja muistiinpanoja vastauksista. Jotkut eivät tee muistiinpanoja ollenkaan.
Koulun arvio on tosiaan alustava. Se voi muuttua. Tämän vuoden tekstitaito - varsinkin tehtävät 1 ja 2 - oli taas aika erikoinen. Voi olla, että arviointi tarkentuu vasta, kun sensorit pääsevät työhön.
Hyvällä esseellä voi vielä päästä hyville arvosanoille, vaikka tekstitaito jäisikin heikoille pisteille. Ehkä kannattaisi nyt yrittää päästä tämän asian yli ja keskittyä esseeseen. Korjanneelta opettajaltakin kannattaa kysellä asiasta nimenomaan siinä mielessä, että oliko tekstitaidossa jotakin (esim. välimerkkivirheitä, yhdyssanavirheitä, puhekieltä), jonka voisi yrittää korjata esseeseen mennessä.
Tekstitaidon tehtävänannot ovat usein lähes kompamaisia. Nuo tekstitaidosta yllättäen tipahtavat huonot pisteet voivat johtua juuri siitä, että tehtävänantoa ei ole täysin ymmärretty. Jos peruskirjoitustaito on hallussa, esseekokeeseen voi mennä melko turvallisin mielin. Tekstitaito vaatii nopeaa ja monipuolista älyä - välillä tuntuu, että se vaatii vähän liikaa tuollaisilta 17-19-vuotiailta nuorilta.
T. äidinkielenopettaja
Minulla kävi samalla tavalla, yleisesti äidinkieli meni 9-10 tasoisesti ja ylioppilaskokeissa tein sitten todella typeriä virheitä, jotka tietenkin verottivat pisteitä ihan kunnolla:( Unohdin esimerkiksi käsitellä kaikki kuvat, vaikka aiemmin mitään noin tärkeää en ollut unohtanut. Jännityksen piikkiin, aina voi uusia!
Itse sain nyt 3, 3 ja 2. Nuo kun lasketaan yhteen ja kerrotaan kolmella niin pisteitä on kasassa jo kuitenkin 24 ja essee vielä tekemättä. 28 pisteellä pääsee jo läpi ja esseestä saa kuka tahansa vähintään 30 pistettä. Joo ei nyt liittynyt aiheeseen varsinaisesti.
Äidillä taitaa olla kovat odotukset niin tyttö jännittää. Lapsen pitäisi hoitaa itse kirjoituksensa.
Jännitys. T matikasta 10, kirjoituksissa B, äidinkieli ysin taso, kirjoituksissa B, kielet 8-9, kirjoituksissa B...mulla meni yliyrittämisen puolelle. En koskaan saanut aikaiseksi uusiakaan, kun tiesin jännittäväni liikaa. Mutta sitten pääsykokeissa vedin huippupisteet, kun menin asenteella mennään katsomaan millaiset ne on ja ehtiihän tässä välivuoden pitää. Valitettavasti se ei riittänyt, kun alalle oli myös todistuspisteillä merkitystä. Lopulta pääsin eri kouluun ja ala on eri, mikä piti.
Jännittääköhän tyttö nyt liikaa niitä kokeita. Ainahan ne voi uusia!