Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on 5*1,2?

Vierailija
05.02.2014 |

Tai 5,15+2,85?

Tai 320:100?

 

Lapseni oli vastannut ekaan 6, korjauksen mukaan oikea vastaus on 6,0, toiseen oli vastannut 8, korjattu vastaus 8,00 ja viimeiseen 3,20, johon oli korjattu 3,2. Jokainen oli siis laskettu oikein ja pisteitä nolla.

 

Ja tehtävänannossa luki vain "ratkaise". Taas lähtee palautetta opettajalle!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne matematiikan pilkkusäännöt menee. Tosin aika tiukka arvostelu.

Vierailija
2/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoituksena on nimenomaan ollut opetella vastauksien tarkkuutta ja pyöristämisiä niin täysin aiheellisesti menettänyt pisteet. Esimerkiksi 6 voi tarkoittaa mitä vain väliltä 5,5-6,4.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkunnussintaa, mutta teoriassa menee desimaalisäännöt noin. Jos tietenkin oli kysymys desimaalisäännöistä, silloin ymmärrän arvostelun tiukkuuden.

T. 5.945730

Vierailija
4/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne on just tietysti jarjoitelleet sitä millä tarkkuudella vastaus annetaan, ja väärinhän lapsesi oli ne tarkkuudet antanut. Kannattaa sun varmaan ainakin vilkaista sitä lapsen oppikirjaa ennenkö annat opelle palautetta.

Vierailija
5/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vuosiasteella lapsesi on? Lukion lyhyessä matikassa ainakin opetettiin, että ylioppilaskirjoituksissa voidaan ottaa pisteitä pois, jos vastauksessa ei ole riittävästi desimaaleja. Vastaus 6 voi kuitenkin olla mitä tahansa 5,5:n ja 6,4999...:n väliltä, kun taas 6,0 rajaa vastausvaihtoehtoja huomattavasti. Kuitenkin lausekkeessa luvussa 1,2 on yksi desimaali, jolloin vastauksessakin tulisi olla sama tarkkuus.

 

En kyllä ikinä muista, että meillä olisi ostettu pisteitä pois liian vähien tai liiallisten desimaalien vuoksi, mutta kyllä opettaja saattoi asiasta huomauttaa.

Vierailija
6/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että jos desimaaleilla olisi väliä niin se mainittaisiin tehtävänannossa.

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko koealueen aiheena opetella desimaalisääntöjä? Jos oli, niin lapsihan on tehnyt jokaisen tehtävän väärin. Fiksu opettaja ohjeistaisi lapsia paremmin kuin pelkällä Ratkaise -käskyllä.

Vierailija
8/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:20"]

Luulisi, että jos desimaaleilla olisi väliä niin se mainittaisiin tehtävänannossa.

 

Ap

[/quote]

 

No desimaalisäännöt ovat taas sellaisia, että niistä ei pitäisi erikseen mainita: tarkkuudesta mainitaan yleensä erikseen vain, jos halutaan vastaus eri tarkkuudella kuin lähtöarvot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:20"]

Luulisi, että jos desimaaleilla olisi väliä niin se mainittaisiin tehtävänannossa.

 

Ap

[/quote]

 

Valitettavasti jollakin tavalla on erotettava jyvät akanoista. Desimaalisäännöt eivät ole mitään rakettitiedettä, ja jossakin vaiheessa niiden käyttäminen alkaa olla jo melkoisen olennaista vastauksen kannalta.

 

Vierailija
10/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole desimaalien määrästä vaav vastauksessa tulee olla yhtä monta merkitsevää numeroa kuin alkuperäisten lukujen tarkimmassa on. Tämä on siis yleinen sääntö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä on opettaja ihan oikeassa... desimaalit on oltava kohdallaan. Lapsesi vastauksista hyvin huomaa että sillä ei ole niistä hajuakaan. Toivottavasti tuon tehtävän johdosta nyt osaa?

Vierailija
12/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viimeisestä kohdasta oli poistettu yksi merkitsevä desimaali eli 3,20 oli korjattu 3,2:ksi?

Kaksi ensimmäistä kyllä ymmärrän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 12:05"]Miksi viimeisestä kohdasta oli poistettu yksi merkitsevä desimaali eli 3,20 oli korjattu 3,2:ksi?

Kaksi ensimmäistä kyllä ymmärrän.

[/quote]

Koska lähtöarvoissakin tarkemmassa on vain 2 merkitsevää numeroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi