On se hyvä, kun en käytä älypuhelimella nettipankkia Yle: Pankkien tietoon tulleiden huijausten euromääräinen arvo ylittää Suomessa jo yli s
Yle: Tililtä vietiin yöllä 90 000 euroa - edes pankin monitorointi ei pysäyttänyt huijareiden sataa pankkisiirtoa
Varokaa myös rakkaushuijareita, jotka tarjoaa teille rahaa. Ne käyttää teitä muuleina, välikappaleina.
Kommentit (46)
Pankeista erityisesti S-Pankki on Järvisen mukaan houkutteleva kohde huijareille, koska sen asiakaskunta on iäkästä ja sekä asiakkaiden että pankin tekninen osaaminen on ollut puutteellista.
- Kolme vuotta sitten S-pankilla oli ihan käsittämätön tietoturvakatastrofi, kun pikku kikalla pääsi toisten tileille.
Lukekaa hyvät ihmiset näitä huijausuutisia ja painostakaa pankkeja ottamaan vastuuta. Ne on heikentäneet palvelujaan ja seuraus on tämä.
Pankit eivät ota asiakkaaseen tili/raha-asioissa yhteyttä s-postitse. Eikä viranomaiset.
Pistäkää tämä kalloonne.
Vierailija kirjoitti:
Pankeista erityisesti S-Pankki on Järvisen mukaan houkutteleva kohde huijareille, koska sen asiakaskunta on iäkästä ja sekä asiakkaiden että pankin tekninen osaaminen on ollut puutteellista.
- Kolme vuotta sitten S-pankilla oli ihan käsittämätön tietoturvakatastrofi, kun pikku kikalla pääsi toisten tileille.
Nordeassa on tätä tapahtunut ihan pankin sisältä käsin, löytyy Youtubesta video kun entinen virkailija kertoo kuinka huijasi isot rahat asiakkailta pari vuotta sitten.
Miten älypuhelimet liittyi uutiseen?
Alan oleen ap kanssa samoilla linjoilla:
Mihin enää tarvitsen "äly"puhelinta, kun en ole somessa? - Ainoa, mihin tarviin, on pankkiasioiden hoitaminen.
Senkin voi hoitaa tietsalla ja tunnusluvuilla.
....
Mietin, et virittelisin sen vanhan Noksun kapulan ja siihen pelkkä puheliittymä, sitä ei ainakaan voi kaapata (kun älypuhelinkin voidaan kaapata pelkällä soitolla....)
Siis kehikehikehitys, ostaostaosta; tietoturvallisuus? - Mikä se semmmonen on?
Vierailija kirjoitti:
Miten älypuhelimet liittyi uutiseen?
Sillä oli pankin äppi, siten!
On kieltämättä hyvä että kaltaisesi seniilit eivät mobiilipankkia käytä, et toki osaisikaan.
Täällä vähätellään tunnuslukulistan käyttäjiä mutta tuo olisi mahdotonta tunnuslukukäyttäjän tilille jossa puhelinvarmennus jokaiseen tilisiirtoon/maksuun.
Ei se johtunut pankkiapista, vaan siitä että mies antoi huijarille pankkitunnuksensa.
Ei kannata olla niin hyväuskoinen, että lahjoittaa tunnuksensa kelle tahansa.
Mobiilipankkia helpompaa tapaa käyttää nettipankkia ei ole. Turvallisuus on usein ihan käyttäjän omasta älykkyydestä kiinni.
Te nuoret luotatte liikaa siihen, että kaikki hoituu ... kaupassa maksu, bussilippu jne.
Entäpä kun tulee se tilanne, että kaupassa/bussissa nettiyhteys ei toimi? - Alatte rähjään, et SE ON TOIMITTAVA!.
Käteistä ei mukana, siihen jää reissu/ostokset.
Kaupankassa/bussikuski sanoi hyvin: yhteys ei toimi, en minä tässä nyt voi nettiyhteydeksikään muuttua. ....
Vierailija kirjoitti:
Mobiilipankkia helpompaa tapaa käyttää nettipankkia ei ole. Turvallisuus on usein ihan käyttäjän omasta älykkyydestä kiinni.
Ihmisen laiskuus on tietoturvan suurin uhka.
Vierailija kirjoitti:
Ei se johtunut pankkiapista, vaan siitä että mies antoi huijarille pankkitunnuksensa.
Ei kannata olla niin hyväuskoinen, että lahjoittaa tunnuksensa kelle tahansa.
Eikö Spankilla ole vaihtuvaa tunnuslukua?
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa hyvät ihmiset näitä huijausuutisia ja painostakaa pankkeja ottamaan vastuuta. Ne on heikentäneet palvelujaan ja seuraus on tämä.
Kyllä se vastuu on siellä käyttäjäpäässä, niin paljon on neuvottu, että EI anneta niitä pankkitunnuksia kenellekään, mutta heti kun jotain satuja tai tarinoita tulee viestillä niin eikun jakamaan kaikki rahansa rosvoille.
Opettakaa nyt ne vahnukset edes miettimään yön yli. että voisiko tuo puhelu tai viesti olla huijaus.
Juuri kiire paljastaa huijarin.
Vierailija kirjoitti:
Mobiilipankkia helpompaa tapaa käyttää nettipankkia ei ole. Turvallisuus on usein ihan käyttäjän omasta älykkyydestä kiinni.
Sepä se, kun se on niin HELPPOA niin se on sitten myös HELPPOA kun huijarit kaappaavat sen.
Ongelma ei ole siinä, että käyttää nettipankkia. Ongelma on siinä, että ihmiset hölmönä menevät noihin kalasteluihin. Ensimmäisenä pitäisi oppia tarkistamaan se lähettäjän osoite. Nämä huijaukset tulevat yleensä jostain diipadapa- osoitteesta. Tämän, kun on tehnyt, sit vielä kannattaa miettiä, että onkohan tämä oikeasti tullut pankista.
Töissä sai ihmetellä, kun Danske Bank lähetti heinäkuussa parhaaseen loma-aikaan sähköpostia ja pyysi toimittamaan yhdistyksen hallituksen jäsenten henkilötunnukset. Samalla uhkailtiin pankin käytön rajoituksella, jos tietoja ei toimiteta. Tänä huijausten luvattuna aikana kyllä ihmetytti a) miksi pankki lähettää asiasta sähköpostia b) miksi loma-aikana, joka toimitusjohtajahuijausten parasta sesonkia, 3) uhkailee asiakasta. Pyyntö oli kuitenkin aito, mikä selvisi verkkopankin kautta pankkiin yhteyttä otettaessa. Ilmeisesti hyvää tanskalaista pankkikäytäntöä.
Pankkien tietoon tulleiden huijausten euromääräinen arvo ylittää Suomessa jo yli sata miljoonaa euroa vuodessa.
https://yle.fi/a/74-20178187