Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä takuuhuoltoa vai vaan tapa veloittaa asiakkaita? (Kokemuksia RESETE:stä)

Vierailija
08.05.2025 |

Mä en yleensä kirjoittele tänne, mutta nyt tuli vastaan sellainen tilanne, että oli pakko avata keskustelu. Onko muilla kokemuksia RESETE-nimisestä huoltoketjusta? Se toimii eri puolilla Suomea ja mainostaa itseään valtuutettuna huoltona isoille brändeille kuten Apple, Xiaomi, Huawei, OnePlus, jne.

 

Ainakin omien havaintojen perusteella ja mitä oon lukenut netistä, tosi monella on ollut vähän samanlainen kokemus:

Viet laitteesi takuuhuoltoon ja sen jälkeen tuntuu, että mitään ei oikeasti tehty, mutta silti lasku kilahtaa. Aina se sama summa: 49,90 €.

 

Monet kertoo (ja nyt puhun ihan julkisista arvosteluista Google Mapsissa, Trustpilotissa ja eri foorumeilla), että huolto koostuu lähinnä siitä, että laitteeseen tehdään tehdasasetusten palautus ja ohjelmistopäivitys. Siinä kaikki.

 

Sen jälkeen tulee ilmoitus, että ei ole takuuseen kuuluva vika, ja veloitus menee läpi.

Mutta vika ei poistu. Laite voi olla ihan samassa kunnossa kuin ennen huoltoa.

 

Toki yrityksellä on oikeus veloittaa, jos vika ei kuulu takuun piiriin. Mutta silloin pitäisi tehdä kunnollinen selvitys ja diagnoosi, eikö?

 

Jos ainoaksi toimenpiteeksi jää ohjelmiston päivittäminen, eikä varsinaista vikaa edes etsitä, onko se silloin takuuhuolto? Ja jos kaikki asiakkaat saavat saman vastauksen ja maksun, herää kysymys:

onko tämä oikeasti huolto, vai pelkkä formaali tarkistus, jolla saadaan veloitus aikaan?

 

Miten kuluttaja voi tietää, mitä oikeasti tapahtuu?

 

Suurin ongelma tässä ehkä on se, että kyseessä on virallisen näköinen toimija, jolla on isoja yhteistyökumppaneita: DNA, Elisa, Power, If-vakuutus, ja lista jatkuu.

 

Silloin moni meistä ajattelee, että kyllä tämä varmasti on luotettavaa. Mutta entä jos yhteistyökumppanit eivät tiedä kaikkea? Tai jos ne eivät oikeasti seuraa, mitä asiakaspalvelussa tapahtuu?

 

Ja vielä yksi huomio: asiakas asioi RESETE:n kanssa, mutta laskussa lukee usein New Life Holding Oy. Jos haluat reklamoida tai selvittää asiaa, se voi hämmentää, kun nimet eivät täsmää.

 

Oletteko te huomanneet tätä?

 

En halua väittää mitään lopullista, mutta haluan kysyä:

onko tää teidän mielestä normaalia? Onko tämä oikeudenmukaista kuluttajaa kohtaan?

 

Ja ennen kaikkea: onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ootteko asioineet RESETE:n huollossa ja saanut samanlaisen palvelun, tai ehkäpä hyvän? Mitä tehtiin? Miten asia hoitui?

 

Musta tuntuu, että näistä asioista pitäisi puhua enemmän, ettei kukaan jää yksin, jos jotain menee pieleen. Ehkä jos kokemuksia jaetaan enemmän, saadaan isompi kuva siitä, mitä oikeasti tapahtuu.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei kiinnostaa. Viikonloppuna lähetin xioam sähköpotkulaudan kyseiselle firmalle takuu huoltoon.. saa nähdä kuinka iso lasku tulee 

Vierailija
2/6 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, minulla meni kuullokkeeni takuuhuoltoon telian kautta resetelle. Heti kun tulee ilmoitus että kuullokkeet saapuivat huoltoon, minuutti sen jälkeen kilahtaa viesti, että laite toimii valmistajan edellyttämällä tavalla. Vikaa ei korjattu, ja joudun mahdollisesti maksamaan 50 euroa turhasta odottelusta ja päänvaivasta, ei kiitos! Olen tähän mennessä lähettänyt reklamaation telialle, jossa vedoten kuluttajansuojalakiin perustelen näkemykseni.  

 

"

Jos tuotteella on takuu, niin vianetsinnästä ei pääsääntöisesti pitäisi mennä mitään maksuja. Tämä johtuu siitä, että myyjällä on takuuaikana ongelmatapauksissa velvollisuus osoittaa, että tuote on virheetön. Velvollisuus tulee kuluttajansuojalaista.

-Pääsääntö on, että mitään tarkastusmaksua ei saa periä silloin, kun takuu on annettu, vahvistaa lakimies Jukka Kaakkola Kuluttajavirastosta.

Pelkästään se, että takuunalaisen kulutustavaran todetaan olevan kunnossa, ei vielä oikeuta perimään tarkastusmaksua. Kuluttajaviraston mukaan maksun perimiseksi pitää osoittaa muukin syy. Kuten vaikkapa se, että käyttöopasta ei ole edes vilkaistu.

Jos laitteen toimintaongelma johtuu puutteellisesta käyttöoppaasta, ei mitään tarkastusmaksuja saa periä.

Kuluttajaviraston mukaan vianetsinnästä saa veloittaa takuuaikana ainoastaan silloin, kun asiakas on tuonut tuotteen korjattavaksi selvästi perusteetta tai kyse on ostajan itse aiheuttamasta viasta, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä.

"

Jos asia ei etene vien sen varmasti eteenpäin kuluttaja-asiamiehelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/6 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei kiinnostaa. Viikonloppuna lähetin xioam sähköpotkulaudan kyseiselle firmalle takuu huoltoon.. saa nähdä kuinka iso lasku tulee 


Eihän nyt takuuhuollosta kuulu maksaa.

Vierailija
5/6 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se meni minulle.

Vein fold 6 sinne. Veloitettiin siitä hyvästä että sanoivat että itse olin rikkonut sen. Mitään selitystä siitä miten olivat päätelleet sen ei ollut.

Näytössä siis oli keskellä kuollut alue. 

Vierailija
6/6 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin huijatuksi kun kalliin samsung flip puhelimen näyttö oli kertaalleen korjattu takuuseen ja siitä parin kk päästä vika uusi. Resete ilmoitti että vika ei kuulu takuun piiriin ja veloitus korjauksesta on 599,- 

Ilmoitin Samsungille tästä kun puhelin oli vasta vuoden vanha niin heiltä tuli vastaus että puhelimeni näytön lasi oli rikki, joten ei mene takuuseen. Näyttö oli kuitenkin oikeasti ehjä ja tämän todisti myös lähettänyt liike, eivät edes lähetä  puhelinta takuuhuoltoon jos selkeästi näyttö on rikki. Samsung oli kuitenkin asiassa reseten puolta ja kehoitta ottamaan kuluttaja-asiamieheen yhteyttä jos haluan riitauttaa asian.

Arvatkaa jaksoinko tätä vaan en osta enää mitään Samsung merkkistä tuotetta, enkä suosittele sitä kenellekkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan