2030-luvulla meillä on todellakin Itä-Helsinki ja Länsi-Helsinki. Vain ratikalla tai metrolla pääsee rajan yli.
No toki kävellen ja pyörälläkin. Kaivokatu suljetaan joskus 2027-alkaen. 2029-2034 Espat pannaan suurremonttiin.
Kommentit (14)
Meidän ryhmässä ehdotuksessa nähdään paljon hyvää, kun mietitään keinoja, joilla keskustaa saataisiin uudelleen kiinnostavaksi. Jotain siellä pitää tehdä jo senkin vuoksi, että joukkoliikenneyhteydet paranevat.
Hmm, keskusta alkoi näivettyä ja menetti kiinnostavuutensa kun ainoa ostovoimainen ryhmä Suomessa - yksitysautoilijat - saatiin lopulta savustettua sieltä pääosin ulos.
Ratkaisu: estetään yksityisautoilijoiden pääsy keskustaan kokonaan!
Jokainen hyväosainen lapsiperhe haluaa tulla pyörällä ja julkisilla viettämään vapaa-aikaansa rauratieaseman eteen kun siihen istutetaan vähän jotain puskia joiden suojassa "kaupankäynti" ja perintätoimet sujuvat entistä paremmassa suojassa.
Vasemmistoliiton Mia Haglund sanoo, että ryhmä olisi valmis jopa nykyistä ehdotusta radikaalimpaan linjaukseen.
Me olemme kannattaneet Kaivokadun uusia järjestelyjä jo aiemmin, koska se laajentaisi käveltävää keskustaa. Ehkä pohtisimme vielä Esplanadien autoliikennettä. Voisiko autoliikennettä reitittää siten, että Pohjoisesplanadi voitaisiin rauhoittaa?
Kappas vaan olipa jännä yhteensattuma, että blokataan koko läpiajo. t. Anni
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoliiton Mia Haglund sanoo, että ryhmä olisi valmis jopa nykyistä ehdotusta radikaalimpaan linjaukseen.
Me olemme kannattaneet Kaivokadun uusia järjestelyjä jo aiemmin, koska se laajentaisi käveltävää keskustaa. Ehkä pohtisimme vielä Esplanadien autoliikennettä. Voisiko autoliikennettä reitittää siten, että Pohjoisesplanadi voitaisiin rauhoittaa?
Pohjois-Espa ja Espan puisto on Helsingin vetovoiman ydin. Se, on ainoaa aluetta kaupunkimiljöönä, josta kehtaa sanoa, että sen vuoksi kannattaa matkustaa Helsinkiin. Tässä palataan nyt sitten läpiajoon. Ja harhaisesti kuvitellaan, että jotain samankaltaista olisi luotavissa tuohon joukkoliikenteen solmukohtaan Makkaratalon ja aseman väliin.
Pohjois-Espa olisi tosiaan hyvä rauhoittaa, koska aurinko lakkaa paistamasta seinän vierellä oleviin ravintoloiden ulkopaikkoihin turhan aikaisin. Mutta autoliikenne kaupunkin läpi tulisi sitten ratkaista läpiajotunnelin ja Kaivokadun yhdistelmällä. Ja ehkä muuttaa Etelä-Espa kaksisuuntaiseksi.
Ylipäätään Helsingin väylä ratkaisut ovat megalomaanisia. Hyvä esimerkki on Hermannin rantatie, jossa eri liikennemuotojen väylät on erotettu 1-2 metrin joutomaavyöhykkeillä. Tuloksena on Pohjois-Koreamainen tyhjyyttään kumiseva paraatikenttä. Kallista rakennusmaata on tärvätty ainakin yhden talorivin verran.
Joo, ei järjen häivää. Ideologia edellä mennään.
Rakentakaa 4-kaistainen tunneli joka jatkaa länsiväylän 80km/h rajoituksella itäväylän alkuun.
Voitte säästää rakennuskuluissa jättämällä pois kaikki rampit joista voisi poistua Helsingin keskustan alueelle.
Sitten voitte minun puolestani sulkea koko Helsingin niemen autoliikenteeltä ja kasata metrin hiekkaa teille että kameleiden on mukavampi kulkea. Palmuthan te jo saitte sinne Espalla tuomaan lisää kotoista oloa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ryhmässä ehdotuksessa nähdään paljon hyvää, kun mietitään keinoja, joilla keskustaa saataisiin uudelleen kiinnostavaksi. Jotain siellä pitää tehdä jo senkin vuoksi, että joukkoliikenneyhteydet paranevat.
Hmm, keskusta alkoi näivettyä ja menetti kiinnostavuutensa kun ainoa ostovoimainen ryhmä Suomessa - yksitysautoilijat - saatiin lopulta savustettua sieltä pääosin ulos.
Ratkaisu: estetään yksityisautoilijoiden pääsy keskustaan kokonaan!
Jokainen hyväosainen lapsiperhe haluaa tulla pyörällä ja julkisilla viettämään vapaa-aikaansa rauratieaseman eteen kun siihen istutetaan vähän jotain puskia joiden suojassa "kaupankäynti" ja perintätoimet sujuvat entistä paremmassa suojassa.
Tämä. Millä ihmeellä ohisalonlahkolaiset kuvittelevat että heidän kannattajaprofiilinsa väestönosa, 3 euron soijalatte per päivä sossun rahoilla, riittäisi keskustan elinvoiman ylläpitoon?
Nyt on Lähi-Itä-Helsinki. Pitääkö olla tyytyväinen?
Kuntavaalit huhtikuussa 2025,Sinä voit vaikuttaa,äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Lähi-Itä-Helsinki. Pitääkö olla tyytyväinen?
Aivan tietoista ja haluttua politiikkaa,tätä tästä seuraa.Kuntavaalit 2025,äänestämällä voit vaikuttaa kaupungin päätöksiin.
Ehdotan muuria ja Itä-Helsingin erottamista muusta Helsingistä, kuin Berliinissä aikoinaan!
Suunnitteilla on tunneli Hakaniemestä keskustaan.
"Tulevaisuudessa parkkialueen vieressä sijaitsevasta Hakaniemen kauppahallin huoltopihan rampista kuljetaan paitsi kauppahalliin, myös Hakaniemen ja keskustan välille rakennettavaan tunneliin.
Kaksi kilometriä pitkä tunneli puolestaan johtaisi keskustan maanalaisiin parkkihalleihin.
Kaupunki suunnittelee tunnelista ratkaisua ydinkeskustan ruuhkiin, kun Kaivokatu suljetaan autoilta."
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7871053#kommentit
Pohjois-Espa ja Espan puisto on Helsingin vetovoiman ydin. Se, on ainoaa aluetta kaupunkimiljöönä, josta kehtaa sanoa, että sen vuoksi kannattaa matkustaa Helsinkiin.
Tuota noin. Oletko koskaan käynyt a) espalla ja b) missään oikeassa kaupungissa Suomen ulkopuolella?
Surullinen tosiasia on tietenkin se että espa on parasta mitä Helsingillä on tarjota mutta edes silloin kun asuin ennen vuosituhannen vaihdetta vartin raitiovaumatkan päässä kävin espalla pari kertaa kesässä Kappelin terassilla.
Vuodessa oli silloinkin yhden käden sormilla laskettava määrä helleviikkoja jolloin olisin edes teoriassa viitsinyt raahautua espalle. Ajatuskin siitä että joku tulisi ulkopuolelta Helsinkiin espan takia on lähinnä koominen.
Kyllä! Enpä tiedä miten esim. autolla pääsee Lauttasaari-Ruoholahti suunnalta Itään. Joo metrolla kai, mutta itselleni se ei ole työtehtävissä vaihtoehto. Mutta varmaan tää on vihervassujen unelma. Steissin huumekauppiaat voi levittäytyä vähän laajemmalle, ei tarvi siellä seinänvierustoilla kyykkiä.