Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköauton latauksessa jopa kolmasosa energiasta menee hukkaan

Vierailija
16.09.2024 |

https://www.is.fi/autot/art-2000010699662.html

 

Tuoreet mittaukset julki merkittävä osa sähköautoon ladatusta sähköstä häviääkin taivaan tuuliin.

Lataushäviöerot ovat ADAC:n mukaan niin merkittäviä, että niillä on vaikutusta myös eri automallien kokonaiskulutuseroihin.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavalla tulee sähköauto kalliimmaksi kuin yritetään esittää kun paljon menee energiaa hukkaan pelkissä latauksissa.

Vierailija
2/5 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akun lataamisessa energiaa menee hukkaan ja akkua tyhjentäessä energiaa menee hukkaan ja sähkömoottorissa sähköä menee hukkaan. Jos energiaa menee pelkässä latauksessa jopa kolmasosa hukkaan, niin paljonkohan sitä menee koko "prosessissa" kun autoa käytetään.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella jos joutuisivat maksamaan siirtomaksut noista sähhköistä. Jäisi ajamatta

Vierailija
4/5 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kansanedustaja Koponen tekee lataamisella silti tiliä, aatella.

Vierailija
5/5 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton lataamisen yhteydessä tapahtuvat energiahäviöt ovat suureena yhä paljon tuntemattomampia kuin esimerkiksi eri sähköautojen toimintasäteet tai -matkat ja kulutukset joissa tunnetusti on isojakin keskinäisiä eroavaisuuksia.

Saksan autoliitto ADAC:n julkaisemista tuoreista mittaustuloksista selviää, että 22 kW:n teholla reilussa parissakymmenessä plusasteessa ladattaessa tyypillisesti noin 15 prosenttia lataussähköstä häviää niin sanotusti taivaan tuuliin.

Häviöiden pääasiallinen syy on, että sähköverkosta tuleva vaihtovirta pitää sähköautoa hidasladattaessa muuttaa tasavirraksi.

Lataushäviöissä on myös merkittäviä mallikohtaisia eroja, jotka pitäisi ADAC:n mukaan ottaa huomioon, kun tarkastellaan sähköautojen todellisia kulutuslukemia.

Toistaiseksi näin ei kuitenkaan tehdä.

 

Osassa automalleja latausenergiasta hukkuu jopa pari-kolmekymmentä prosenttia, kun taas toisessa ääripäässä häviöt pyörivät vain muutamissa prosenteissa.

Häviömielessä keskimääräistä syöpömpien sähköautomallien kärjessä ovat ADAC:n mittausten mukaan Mini Cooper SE (häviö 30,10 %), XPeng G9 Performance AWD (22,66 %) sekä Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh (22,14 %).

Pienimmät lataushäviöt taas kuittaavat Aiways U6 Prime 60 (0,50 %), Audi e-tron GT quattro (3,82 %) ja Honda e:NY1 (7,11 %).

 

ADAC:n mukaan kuluttajien olisi hyvä muistaa, että varsinkin suuriakkuisissa autoissa kertalatauksen häviö voi olla huomattava myös absoluuttisesti mitattuna.

Esimerkiksi ison BMW iX -katumaasturin 105 kWh:n ajoakku vaati ADAC:n tyhjästä täyteen -lataustestissä peräti 125,2 kWh:n edestä sähköä, eli ladatusta kokonaisenergiasta peräti parikymmentä kilowattituntia yksinkertaisesti vain katosi eli muuttui lämmöksi matkalla pistokkeesta akulle.

Kyseinen noin 20 kWh:n kulutus vastaa karkeasti noin perussähköauton reilun sadan kilometrin kokonaiskulutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi