Kela vaativa lääkinnällinen kuntoutus
Ei täällä kukaan osaisi auttaa? Voiko Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluntuottajaa vaihtaa kesken kauden?
Nykyisen lapsen terapeutin kanssa on moni asia pielessä. Tekisi mieli vaihtaa mahdollisimman pian eikä kärvistellä ens kevääseen.
Olen yrittänyt löytää netistä ja kelan sivuilta vastausta siinä onnistumatta. Kiitos jo etukäteen kovasti jos joku osaa auttaa.
Kommentit (13)
Kiitos vastaajalle täytyy varmaan soitella kelaan
Suosittelen Kelan vaatimatonta lääkkeetöntä kuntoutusta.
Tänään Kela ilmoitti, että kuntoutuksesta leikataan rajusti, hallituksen säästöjen vuoksi. Kuntoutukseen ei enää jatkossa pääse, kuin hyvin harva. Palvelut ajetaan alas.
Kysy Kelasta. Luulisi että ei ole mutkikasta heille, itsehän asiakas sen uudenkin terapeutin joutuu etsimään. Mutta varmaan tiedät, kun olet jo kerran terapiaa hakenut, että vapaita terapeutteja ei välttämättä ole. Jos vaihto onnistuisikin saattaa terapiaan tulla puolen vuoden tauko, tai pidempikin.
Mutta toisaalta, jos kyse esim psykoterapiasta, niin kemiat täytyy natsata, ei siitä muuten ole hyötyä. On siis ihan perusteltua vaihtaa, jos henkilön kanssa ei asiat suju.
Kelan kuntoutusta varten tarvitaan aina lääkärinlausunto ja kuntoutuksen kriteerejä kiristämällä voidaan vähentää lääkäreiden työtä julkisessa terveydenhuollossa, kun lausunnot vähenee. Näin säästetään.
Meillä on vaihtunut palveluntarjoaja kesken kauden. En nyt tarkalleen muista miten tässä piti toimia ku vuosia aikaa. Mutta kelasta osaa neuvoa kyllä.
Useinhan kuulee tilanteista, kun kuntoutujan toiveen vastaisesti esimerkiksi kilpailutusten yhteydessä toimintaterapeutti tai fysioterapeutti vaihtuu. Se että terapia ei jostain syystä suju, on varmaan myös melko tavallista. Kysy perusperiaate Kelasta, mutta kyllä olettaisi, että perustellusta syystä vaihdon myös asiakkaan esittämästä syystä on onnistuttava. Ei Kela luule, että terapeutit ovat jotenkin tasalaatuisia koneita, jotka sopisivat automaattisesti kaikki kaikille. Jos palveluntuottajan toimii jossain ketjussa kuten Coronaria jne., niissä on toki omat palveluvastaavat, joiden kanssa ongelmista voi myös yrittää keskustella.
Kysy Kelasta viestillä.
Mulla ainakin sai vaan ilmoittamalla tuplattua käyntien määrän kesken vuoden.
Olen myös vaihtanut kesken vuoden palveluntuottajaa, mutta en yhtään muista, että miten se hoidettiin. Muistaakseni vaihdoin yrityksen sisällä toiselle henkilölle, niin Kelaan ei oikeastaan ees ilmoitettu mitään kun se koko hoidon toteutus oli jotenkin myönnetty yrityskohtaisesti.
Kiitos vastauksista. Täytyy etsiä tuo kela viesti.
Kelan sivuilla on se hyväksyttyjen palveluntuottajien lista. Käy katsomassa onko siellä vaihtoehtoa. Ota yhteyttä sinne ja kysy onnistuuko vaihto. Kysy Kelasta jos he eivät tiedä.
Näin itse toimisin. Kokemusta ei ole, meillä homma toimii hyvin.