Kaukoliikenteen bussireitit
alkavat olla Onnibussin hallussa. Firma ostaa muita yhtiöitä yhden toisensa perään.
Kalusto... Ostettujen firmojen bussit flex-reiteille. Vanhoja autoja.
Ja ajettavat reitit harvenevat ja ajetaan vain moottori- ja valtateitä, pikkukyliin ei poiketa. Eli yhteydet huononevat... No, ihmisillä on omia autoja, joten eipä pikkukyliin bussimatkalaisia juurikaan ole... Mutta ne vähät autottomat eivöt sitten pääse minnekään... Ehkei niitä ostettujen firmojen vanhoja autoja niin ksnnata uusia tai perusteellisesti huoltaa, kun ajettavat reitit vähenevät ja vanha kalusto siitä sitten poistuu...
Oli taas onnibussin harmeja lehdessä... Joku flex-bussi jäänyt tienposkeen toimimattoman oven ja haisevan vessan takia...
Olisko uutisoitu jos se bussi olis ollut edelleen sen firman nimissä jonka Onnibus on ostanut?
Kommentit (9)
Mua harmitti, kun oli juuri hiljan uutisissa, että Onnibus osti Vainion Liikenteen. Turun ja Helsingin väliä on mennyt nämä kaksi ja nyt menevät yhteen. Onnibus on ihan ok, jos on tilaa, mutta jos on täysi bussi niin aika tukalaa.
On kyllä törkeää. Porvoossa Onnibus osti Borgå Trafikin ja on nyt pikkuhiljaa muuttamassa kaikkia legendaarisia busseja punaisiksi Onnibus Flex-autoiksi. Kuvottavaa.
Onnibussi matkustaa sellaiset jotka haluaa jännitystä elämään. Joka viikko joku onnettomuus kun ei rahaa huoltaa busseja.
Ennen oli hyviä bussireittejä mitkä palvelivat myös syrjemmällä asuvia. Esim. vielä v. 1967 kulki bussireitti Kajaani - Närmäkylä - Vihtalampi - Ruuskunperä - Tervakangas - Laippavesi - Luuksoila - Kuopio. Enää ei tuollaista bussireittiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli hyviä bussireittejä mitkä palvelivat myös syrjemmällä asuvia. Esim. vielä v. 1967 kulki bussireitti Kajaani - Närmäkylä - Vihtalampi - Ruuskunperä - Tervakangas - Laippavesi - Luuksoila - Kuopio. Enää ei tuollaista bussireittiä ole.
Kuppajoelta pääsi Persemään häkäpönttöbussilla vielä 50-luvulla, mutta eipä pääse ennää. On se Lötjösen kyläkauppakin lopettanut, sieltä sai aina niin hyvää sokeria ja nättejä leninkejä.
Eikös sieltä Vihtalammelta kulkenut bussireitti myös Ruumensaloon? Liikennöitsijänä oli Kämäräisen Autoliikenne K.y.
Kun ei ole kilpailua, hinnat voi nostaa tappiin ja sen yli. Harva alkaa kalliin lipun takia kävelemään satoja kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmitti, kun oli juuri hiljan uutisissa, että Onnibus osti Vainion Liikenteen. Turun ja Helsingin väliä on mennyt nämä kaksi ja nyt menevät yhteen. Onnibus on ihan ok, jos on tilaa, mutta jos on täysi bussi niin aika tukalaa.
No, miten mahtaa käydä niiden reittien, joita Vainio on ajanut Kemiönsaarella, esim. kesäaikaan Taalintehtaan kautta Kasnäsiin...
Helsinkiin päin Vainion liikenteen liput ovat ainakin Turun suunnalta matkaaville todella kalliita.
Tämä on kaiken kaikkiaan huolestuttava kehitys. Yhteiskunnan pitäisi säädellä joukkoliikennettä tehokkaammin. Mutta Berner hehkutti aikoinaan vapaata kilpailua. Arvasin jo silloin, että se tulee merkitsemään vuorojen vähenemistä. Poliitikot eivät piittaa asiasta, koska harva kansanedustaja ja vielä harvempi ministeri kulkee busseilla.