Onko se oikeasti hyvä juttu että iso osa koulutyöstä tehdään läksyjen muodossa?
Rupesin miettimään, kun Puolassa äskettäin poistettiin läksyt käytöstä. https://yle.fi/a/74-20085776
Läksyihin suhtaudutaan itsestäänselvyytenä mutta ovatko ne oikeasti sitä?
Tietysti läksyt opettavat koululaisille itsenäistä vastuunottoa ja toisaalta ne säästävät paljon rahaa, kun tehtävät tehdään vapaa-ajalla eikä opettajan valvonnassa.
Mutta toisaalta käytännön elämässä tosi iso osa läksyistä laiminlyödään mikä heikentää koulumenestystä paljon. Jos läksyjä ei olisi ja sen sijaan koulupäiviä pidennettäisiin niin luultavasti Suomi pärjäisi pisatesteissä huomattavasti paremmin.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa oltaisiin vaikka klo 8-16 niin ei kai iltapäivävalvojan olisi pakko olla opettaja? Voisi olla vaikka koulunkäynninohjaaja joka pitäisi kuria, auttaisi tehtävissä ja järjestäisi liikuntaa.
Kuka hel vetti haluaisi olla esim ala-asteella noin pitkiä päiviä. On sulla vit tu haaveet
Oikein oivallinen tapa erottaa jyvät akanoista.
Ei Suomessa tehdä läksyjä juuri ollenkaan. Esim.Etelä-Euroopassa lapsilla menee pari tuntia illassa läksyjen tekoon.
Meidän lapset tekee läksynsä koulun läksyparkissa eli eivät tuo töitä kotiin.
Parasta on se uusi käännetty malli, jota täälläkin tehdään. Teoria videona kotona, ja läksyt eli harjoittelu koulussa.
Ei tarvitse vähentää keskimäärin kotona tehtävän työn määrää, mutta vähentää aikaa joka heikommilla oppilailla kuluu, jos niillä ei ole kotona osaavaa vanhempaa auttamassa.
Ei se liian pitkä koulupäivä ole sen parempi. Minusta läksyjä on lopulta aika vähän ja on hyvä opetella ottamaan vastuuta, muistaa tekemään läksyt ja yrittää omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se liian pitkä koulupäivä ole sen parempi. Minusta läksyjä on lopulta aika vähän ja on hyvä opetella ottamaan vastuuta, muistaa tekemään läksyt ja yrittää omatoimisesti.
Käytännössä se vastuunotto ei kuitenkaan varsinkaan lapsilta usein onnistu, jolloin arvosanat putoavat isosti ja esimerkiksi jatko-opiskelupaikkaan ei välttämättä pääse.
Suomessa tehdään loppujen lopuksi aika vähän läksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tehdään loppujen lopuksi aika vähän läksyjä.
Riippuu mihin vertaa. Esim. jotain Japanin koulutusjärjestelmää valtavine paineineen on vaikea pitää järkevänä.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa oltaisiin vaikka klo 8-16 niin ei kai iltapäivävalvojan olisi pakko olla opettaja? Voisi olla vaikka koulunkäynninohjaaja joka pitäisi kuria, auttaisi tehtävissä ja järjestäisi liikuntaa.
Kouluavustajan palkalla kukaan ota tuollaista vastuuta ryhmästä ja tehtävistä tai suunnittelutyötä liikunnan järjestämiseen. Ei ne vastuuhenkilöt siellä koulun tai tarhankaan puolella turhaan ole ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa oltaisiin vaikka klo 8-16 niin ei kai iltapäivävalvojan olisi pakko olla opettaja? Voisi olla vaikka koulunkäynninohjaaja joka pitäisi kuria, auttaisi tehtävissä ja järjestäisi liikuntaa.
Kouluavustajan palkalla kukaan ota tuollaista vastuuta ryhmästä ja tehtävistä tai suunnittelutyötä liikunnan järjestämiseen. Ei ne vastuuhenkilöt siellä koulun tai tarhankaan puolella turhaan ole ammattilaisia.
Mitään sen kummempaa suunnittelutyötä tai muuta byrokratiaa ei tarvita tuollaiseen. Hommat voi tehdä spontaanisti sen mukaan, että mikä tuntuu hyvältä.
Sitä paitsi Suomi on täynnä työttömiä joille kouluavustajan palkka on iso verrattuna normaaliin 9 euron työtön mitä työttömille tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa oltaisiin vaikka klo 8-16 niin ei kai iltapäivävalvojan olisi pakko olla opettaja? Voisi olla vaikka koulunkäynninohjaaja joka pitäisi kuria, auttaisi tehtävissä ja järjestäisi liikuntaa.
Kouluavustajan palkalla kukaan ota tuollaista vastuuta ryhmästä ja tehtävistä tai suunnittelutyötä liikunnan järjestämiseen. Ei ne vastuuhenkilöt siellä koulun tai tarhankaan puolella turhaan ole ammattilaisia.
Iipassa aika harvalla on koulutus.
Läksyjen tarkoitus on edesauttaa opetetun asian muistamista. Kotona on kivempi tehdä läksyjä rauhassa kuin koululuokan hälinässä.
Vierailija kirjoitti:
Läksyjen tarkoitus on edesauttaa opetetun asian muistamista. Kotona on kivempi tehdä läksyjä rauhassa kuin koululuokan hälinässä.
Läksyt ovat yksi koululaiselämän suurimmista tuskista.
Jos koulussa oltaisiin vaikka klo 8-16 niin ei kai iltapäivävalvojan olisi pakko olla opettaja? Voisi olla vaikka koulunkäynninohjaaja joka pitäisi kuria, auttaisi tehtävissä ja järjestäisi liikuntaa.