Opet, miten selviätte tulevien gangstojen kanssa?
Kommentit (9)
Luokanopettajan keinot ennaltaehkäistä, kohdata ja jälkikäsitellä koulukiusaamista
http://jultika.oulu.fi/Record/nbnfioulu-202306282767
"Tarkastelen kiusaamisen vastaisia toimenpideohjelmia, keskityn erityisesti tarkastelemaan KiVa Koulu -ohjelmaa ja Pisarapuuttumisen mallia.
Tutkimustuloksista nousi esiin kiusaamisen vastaisten toimenpideohjelmien käyttäminen koulun arjessa. Toimenpide-ohjelma sisältää ennaltaehkäisevän työn, joka nähdään erittäin merkittävänä koulukiusaamisen vastaisessa työssä. Toimenpideohjelmissa on toimintaohjeet välittömään puuttumiseen kiusaamistilanteen tullessa opettajan tietoisuuteen. Välittömässä puuttumisessa painotetaan nimenomaan puuttumisen nopeutta ja systemaattisuutta. Kiusaamisen jälkikäsittely ja seuranta nousi tärkeänä vaiheena kiusaamisen kitkemistä, jotta kiusattu oppilas saa kaiken tarvitsemansa tuen. Toimenpideohjelmien toimivuus kuitenkin edellyttää niihin perehtymistä ja oikeanlaista käyttöä."
Kuiskaan ongelmatapausten korvaan: "Muista, että tiedän missä sinä asut."
Vierailija kirjoitti:
Kuiskaan ongelmatapausten korvaan: "Muista, että tiedän missä sinä asut."
Eiköhän ne gangstat kuiskaa tuon opettajan korvaan.
Meillä oli 80-luvulla yläasteella ope, joka piti vasaraa pöydällään. Jos ilmeni levottomuutta, hän iski vasaran pöytään niin kovaa, että se upposi pöydän pintaan. Kyllä hiljeni luokka. Kuviksen ope, joten pöytä oli muutenkin kolhuinen ja sotkuinen. Ei varmaan menisi läpi tänäpänä moinen käytös. Kuulemma ope oli välillä käynyt lataamossakin hermoja lepuuttamassa. Jotenkin uskon sen.
Diversiteetti on rikkaus. Ope voi kääntää katseensa toiseen suuntaan, kun jota kuta pahoinpidellään porukalla. Sillä tavalla pärjää opekin.
Perusopetuslaki antaa oikeuden mm. fyysiseen puuttumiseen, oppilaan tavaran takavarikoimiseen max loppupäivän ajaksi sekä jälki-istunnon antamiseen. Näitä oikeuksia kannattaa käyttää täysimääräisesti, jos oppilas ei tottele puhetta.
Lisäksi luonnollisesti luot jämäkän ilmapiirin, missä olet auktoriteetti ja oppilaiden yläpuolella. Opetat oppilaat nousemaan seisomaan, kun tulet luokkaan ja tervehtimään "hyvää päivää opettaja". Puhua ei luokassa saa jos ei viittaa, ja puhuessa oppilas nousee seisomaan pulpettinsa viereen. Minkäänlaista halveksuvaa asennetta et siedä, vaan puutut siihen välittömästi ja annat rangaistuksen. Et ole kaveri oppilaiden kanssa. Asemoit pulpetit riveihin siten, että kaikilla on kasvot sinua kohti.
Opettajilla pitäisi olla valtuudet passittaa riehujat kotiopetukseen, esim. viikoksi kerrallaan, siten että vastuu opetuksesta on 100 % vanhemmilla. Kotiopetuksen jälkeen testattaisiin onko lapsi oppinut viikon uudet asiat riittävän hyvin. Jos ei, niin tuntuvat sakot vanhemmille.
Luulen, että vanhemmat kyllästyisivät aika äkkiä tähän touhuun ja panisivat ongelmalapsensa ruotuun ihan itse. Joka tapauksessa muu luokka saisi työrauhan.
Keskityn siihen 60-80%, joka haluaa oppia.