Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen tieverkon järkyttävä romahdus: Renkaita tuhoavat kraatterit ovat uusi normaali

Vierailija
16.04.2023 |

Suomen hallitukset ovat nimittäin tietoisesti karsineet tasaisesti rahoitusta tieverkon hoidosta. Pienistä puroista on vähitellen syntynyt joki, ja Autoliiton mukaan tuo tekemättömistä toimenpiteistä johtuva korjausvelka on paisunut jo yli 1,7 miljardiin euroon.

Tilanne on viime vuosina vain huonontunut entisestään. Sanna Marinin hallitus karsi jälleen määrärahoja niin, että Väyläviraston mukaan tänä vuonna päällystetään vain noin 1500 kilometriä teitä. Se on luokattoman vähän maassa, jossa on pitkät etäisyydet, ja tieverkko on ratkaisevan tärkeä niin tavaran kuin ihmisten liikkumisen kannalta.

Vielä toissa vuonna Suomessa päällystettiin 3000 kilometriä tietä, mutta määrärahojen leikkaamisen ohessa kustannusten nousu on leikannut korjaustoimia entisestään.

Teitä pitäisi päällystää vähintään 4000 kilometrin edestä, ja sekin riittäisi vasta nykytason turvaamiseen, mutta ei vielä lyhentäisi korjausvelkaa.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b5d79347-2551-4000-8243-44529ec4…

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kokoomukselle dilemma kun maakunnista joissa tieverkko on täysin pskana tulee kaikki luonnonvarat eli rahat ja sitten kun vielä ollaan nyt naton jäsen täytyy tieverkkoakin ylläpitää että niin kotimaiset kuin liittolaismaiden joukot pystyvät teillä kulkemaan.

Vierailija
2/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Autot rikkoontuu kun ajetaan törkeässä kunnossa olevilla teillä. Jos auto hajoaa, niin kaivahan kuvettas, vain 20% autonsa hajottaneista saa korvausta. En nyt muista mikä instanssi mistä voi yrittää hakea, ely-keskus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieverkon ylläpitoon varatut rahat on lähetetty Afrikkaan, Kreikkaan, Espanjaan ja Italiaan.

Vierailija
4/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijoilta kerätään yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa.

Jos ajatellaan, että verotuksen pitää kattaa haitat, kuinka monta muuta haittaa katetaan autoilijoiden verotuksella?

Vierailija
5/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa myös se, että edellisen hallitukselta jääneen lisä-valtionvelan korkojen maksut ovat poissa jostain muusta, mm tienpidosta.

Mutta sitähän juuri haluttiin viime hallituskaudella, vähemmän autoilua - vaikka sitten epäsuorasti autoja rikkoen.

Vierailija
6/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä amerikkalaista unelmaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Huomasin viimeksi eilen kaupungin laitakadulla kun ajelin ison kuopan asvaltissa. Onneksi ehdin kiertää. Takuuvarmasti rikkoo autoja. Näitä riittää joka puolella.

Vierailija
8/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valehtelet Marinin hallituksesta? "Hallitus teki perusväylänpitoon 300 miljoonan euron vuotuisen tasokorotuksen vuodesta 2020 lähtien."

(lähde: Väylävirasto)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopat voi väistää ellei ne nyt ihan koko tieleveydeltä menee. Joka tapauksessa tilannenopeuden pitäisi olla sellainen että aina ehtii pysäyttää tarvittaessa.

Vierailija
10/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuilla teillä oppii jo tuntemaan pahimmat kuopat, mutta aina kun lähtee käymän jossain uudessa paikassa saa olla tarkkana. Tulee jo vaarallisia tilanteita kun ihmiset joutuvat väistämään jopa vastaantulevien kaistalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen kun tallitiellä kuoppia korjataan heittämällä niihin jotain mustaa sepelintapaista, joka rapisee kuopista pois kun autot ajavat yli. Sitten on taas kuoppa tiessä. Näitä kuoppia tiessä on n+1 verran ja niiden täyttämiseen käytetään vuosittain hirveästi aikaa. Olen ajellut tuota tietä vuodesta 2015 ja oli kuoppia täynnä jo silloin ja niitä täytettiin monta kertaa vuodessa. Näin maalaisjärjellä luulisi olevan käytännöllisempää vetää koko tiehen vain uusi asfaltti (joka kestäisi monta vuotta ilman korjaustoimenpiteitä) kuin käyttää kuoppien täyttöön vuosittain yhteensä vuorokausia aikaa, vuosi toisensa perään ikuisuuteen asti. Mutta enhän minä mistään mitään tietä tietenkään.

Vierailija
12/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutuilla teillä oppii jo tuntemaan pahimmat kuopat, mutta aina kun lähtee käymän jossain uudessa paikassa saa olla tarkkana. Tulee jo vaarallisia tilanteita kun ihmiset joutuvat väistämään jopa vastaantulevien kaistalle. 

Ei silloin saa väistää vastaantulevien kaistalle jos siellä on vastaantulevaa liikennettä. Tyhjällä tiellä ei aiheuta vaaratilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsiväylän bussikaistallakin on taas vaurioita.

Vierailija
14/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet Marinin hallituksesta? "Hallitus teki perusväylänpitoon 300 miljoonan euron vuotuisen tasokorotuksen vuodesta 2020 lähtien."

(lähde: Väylävirasto)

"Tilanne on viime vuosina vain huonontunut entisestään. Sanna Marinin hallitus karsi jälleen määrärahoja niin, että Väyläviraston mukaan tänä vuonna päällystetään vain noin 1500 kilometriä teitä. Se on luokattoman vähän maassa, jossa on pitkät etäisyydet, ja tieverkko on ratkaisevan tärkeä niin tavaran kuin ihmisten liikkumisen kannalta."

iltalehti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täksi kesäksi ehtisi vielä perehdyttää 200000 työtöntä asfalttihommiin.

 

Vierailija
16/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on absurdia puhua nyt mistään hoitajamitoituksista, kun rahalle olisi järkevääkin käyttöä. Ei puolikuolleen vanhuksen elämästä tee inhimillistä mikään määrä hoitajia.

Vierailija
17/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat lopussa, sitähän se on. Minne rahat sitten menevät? Osa valuu järjettömästi ulkomaille, osa Ylen ym. kaltaisiin kaivoihin sekä kolmen hallintoportaan (valtio-kunta-sote) pyörittämiseen. Ja suurin osa menee Suomen huiltosuhteesta johtuvaan vääristymän luluihin eli siuhrn että puolet porukasta on eläkkeellä: taloudellinen taakka on VALTAVA muulle yhteiskunnalle. Kaikesta säästetään, ml. teiden kunnossapito. Suomi muuttuu pikkuhiljaa itä-eurooppalaiseksi perähikiäksi (pl. Helsinii). Sellaista on täällä onnellisten maassa.

Vierailija
18/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämån vuoden valtion budjetin mukaan maanteiden, rautateiden ja vesiväylien korjausvelka oli vuonna 2021 yhteensä vajaa 2,9 mrd. euroa. Nyt se on jo reippaasti yli 3 miljardia. Mukavaa sentään, että lahjoitettiin 5 miljardia muille EU-maille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi