Tuore selvitys: Koulumenestys paranisi opettajien valtaa palauttamalla
Uusi selvitys suomii suomalaista koulumallia, jossa panostetaan itseohjautuvuuteen ja halutaan lisää panostuksia matemaattiseen ja luonnontieteelliseen harrastamiseen.
Useiden työelämäliittojen tilaama selvitys luo katsauksen Suomen ja Viron koulumenestyksen eroihin: Miksi Suomen Pisa-testitulokset laskevat samalla kun Viro on noussut Pisan ykkösmaaksi?
-Selkeänä erona maiden välillä nousee virolaisten vähemmän itseohjautuvuutta vaativa koulutusjärjestelmä, jossa opiskellaan hyvin opettajalähtöisesti. Itseohjautuvuuteen pohjaavaa järjestelmäämme tulisikin viipymättä tarkastella kriittisesti, sanoo johtava asiantuntija Anni Siltanen Kemianteollisuus ry:stä.
Selvityksen mukaan suomalaisen koulujärjestelmän vaade itseohjautuvuudesta voi olla monelle lapselle liian vaativa. Tällaisena se voi olla lapsille haitallista ja nämä hyötyisivät vahvemmasta opettajavetoisuudesta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9e6934c1-86dc-4152-bddd-c57a9f86b29d
Kommentit (21)
Mitäs ne maikat nykyään koulussa duunaa? Ei pidä kuria, ei opeta...?
Kyvyttömyyseläkkeelle sietäisi laittaa hänet, joka tämän nykyisen mallin nuiji käytäntöön. Ei pienelle lapselle voi sälyttää vastuuta omasta oppimisestaan. Johan sen näkee siitä miten tavattoman sivistymättömiä lapset ovat koulusta päästessään, vanhan maailman sanoin: tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne maikat nykyään koulussa duunaa? Ei pidä kuria, ei opeta...?
joutuvat vastailemaan kaikenmaailman projektikyselyihin, käymään pikkujouluissa ja messuilla, joita kutsutaan "koulutuksiksi", tekemään toisten opettajien töitä, kirjoittelemaan vanhemmille viestejä, että teidän tapiotellervolla ei ollut tänäänkään sitten vaatteita päällän, vastaamaan vanhempien puheluihin siitä, että miksi tapiotellervoa käskettiin pukemaan vaatteet päälle, ihmeellistä pohjoiskorea meininkiä. Siihen se aika kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne maikat nykyään koulussa duunaa? Ei pidä kuria, ei opeta...?
joutuvat vastailemaan kaikenmaailman projektikyselyihin, käymään pikkujouluissa ja messuilla, joita kutsutaan "koulutuksiksi", tekemään toisten opettajien töitä, kirjoittelemaan vanhemmille viestejä, että teidän tapiotellervolla ei ollut tänäänkään sitten vaatteita päällän, vastaamaan vanhempien puheluihin siitä, että miksi tapiotellervoa käskettiin pukemaan vaatteet päälle, ihmeellistä pohjoiskorea meininkiä. Siihen se aika kuluu.
Ai teette ristiin toistenne töitä?
Kuulostaa reilulta.
Nythän ongelmat johtuvat pitkälti oikeistolaisten pamppujen istuessa koulujen päättävissä elimissä.
Pienennetän luokkakoot, kiristetään erityisopetuksesta, viedään rahat ja pakotetaan opettajat työskentelemään tauotta ja ylisuurten luokkakokojen kanssa. Unohtamatta tietenkään koulutuslupausvalehtelua.
Tämä todettuna useiden opettajatuttujen suusta.
Otsikko oli minuta vähän raflaava kun jutun perusteella oli kyse siitä että itseohjautuvuuden korostaminen lasten opiskelussa ei näytä monille sopivan ja toiset tarvitsisivat ihan sitä opettajan opetustakin.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko oli minuta vähän raflaava kun jutun perusteella oli kyse siitä että itseohjautuvuuden korostaminen lasten opiskelussa ei näytä monille sopivan ja toiset tarvitsisivat ihan sitä opettajan opetustakin.
Itseohjautuva opiskelu on vain kiertoilmaus sille että ei viitsitä laittaa laadukkaaseen perusopetukseen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne maikat nykyään koulussa duunaa? Ei pidä kuria, ei opeta...?
joutuvat vastailemaan kaikenmaailman projektikyselyihin, käymään pikkujouluissa ja messuilla, joita kutsutaan "koulutuksiksi", tekemään toisten opettajien töitä, kirjoittelemaan vanhemmille viestejä, että teidän tapiotellervolla ei ollut tänäänkään sitten vaatteita päällän, vastaamaan vanhempien puheluihin siitä, että miksi tapiotellervoa käskettiin pukemaan vaatteet päälle, ihmeellistä pohjoiskorea meininkiä. Siihen se aika kuluu.
Ai teette ristiin toistenne töitä?
Kuulostaa reilulta.
ei vaan työtä vieroksuvat opettajat "delegoivat" töitään muille, kun heidän pitää ehtiä kuntosalille, deiteille, leffaan, jääkiekkomatsiin tai milloin mihinkin
Vierailija kirjoitti:
Nythän ongelmat johtuvat pitkälti oikeistolaisten pamppujen istuessa koulujen päättävissä elimissä.
Pienennetän luokkakoot, kiristetään erityisopetuksesta, viedään rahat ja pakotetaan opettajat työskentelemään tauotta ja ylisuurten luokkakokojen kanssa. Unohtamatta tietenkään koulutuslupausvalehtelua.
Tämä todettuna useiden opettajatuttujen suusta.
Peruskoulun pilaaminen on kyllä oikeiston ja vasemmiston yhteisprojekti. Eri syistä mutta kuitenkin.
Olen itse pitänyt kiinni opettajajohtoisuudesta varsin pitkälle. Ops mahdollistaa sen täysin. Se on itse asiassa varsin väljä ja jättää opettajalle paljon valtaa ja valinnanvaraa.
Ongelma on, että merkittävä osa erityisesti alakoulun opettajista on höyrähtänyt itseohjautuvuuden ideologiaan, koska se on olevinaan ollut päivän sana. Asiaa ei ole auttanut arkkitehtien sekoaminen avoimiin tiloihin, joissa oppilaat vellovat satapäisinä laumoina, eikä kukaan pysty keskittymään mihinkään.
Lopputulos on se, että alakoulusta tulee yläkouluun oppilaita, joilta puuttuu työskentelytaidot ja muut perustaidot kuten luku- ja kirjoitustaito. Aukkoja on vaikea enää täysin paikata, kun murrosikäkin iskee päälle.
Tietokoneilla on kyllä "työskennelty". Kuitenkaan suurin osa seiskaluokkalaisista ei osaa esimerkiksi valita Word-asiakirjaan riviväliä.
Luokanopettajat olisi syytä palauttaa maanpinnalle ja keskittymään olennaiseen.
T. Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ongelmat johtuvat pitkälti oikeistolaisten pamppujen istuessa koulujen päättävissä elimissä.
Pienennetän luokkakoot, kiristetään erityisopetuksesta, viedään rahat ja pakotetaan opettajat työskentelemään tauotta ja ylisuurten luokkakokojen kanssa. Unohtamatta tietenkään koulutuslupausvalehtelua.
Tämä todettuna useiden opettajatuttujen suusta.
Peruskoulun pilaaminen on kyllä oikeiston ja vasemmiston yhteisprojekti. Eri syistä mutta kuitenkin.
Hienoa että pystyvät edes jossain asiassa myös rakentavaan ja ilmeisen tehokkaaseen yhteistyöhön. Tätä lisää.
Kuvitteliko joku että tämä vapaan kasvattamattomuuden tuottama lisääntyvä nepsylapsijoukko itseohjautuu hyviin koulusuorituksiin?
*otsaläpsy*
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitänyt kiinni opettajajohtoisuudesta varsin pitkälle. Ops mahdollistaa sen täysin. Se on itse asiassa varsin väljä ja jättää opettajalle paljon valtaa ja valinnanvaraa.
Ongelma on, että merkittävä osa erityisesti alakoulun opettajista on höyrähtänyt itseohjautuvuuden ideologiaan, koska se on olevinaan ollut päivän sana. Asiaa ei ole auttanut arkkitehtien sekoaminen avoimiin tiloihin, joissa oppilaat vellovat satapäisinä laumoina, eikä kukaan pysty keskittymään mihinkään.
Lopputulos on se, että alakoulusta tulee yläkouluun oppilaita, joilta puuttuu työskentelytaidot ja muut perustaidot kuten luku- ja kirjoitustaito. Aukkoja on vaikea enää täysin paikata, kun murrosikäkin iskee päälle.
Tietokoneilla on kyllä "työskennelty". Kuitenkaan suurin osa seiskaluokkalaisista ei osaa esimerkiksi valita Word-asiakirjaan riviväliä.
Luokanopettajat olisi syytä palauttaa maanpinnalle ja keskittymään olennaiseen.
T. Yläkoulun ope
Kiitos vaan mutta meidän ADHDnepsyasperger Iinu-Petteri kyllä itseohjautuu ala-asteella valitsemaan ihan itse itselleen sopivan rivinvälinsä.
Aikuisten toimesta tapahtuva opetus on väkivaltaa!
Valtaa voi lisätä, kunhan opettaja on woke. Muussa tapauksessa kyse on patriarkaatin sorrosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitänyt kiinni opettajajohtoisuudesta varsin pitkälle. Ops mahdollistaa sen täysin. Se on itse asiassa varsin väljä ja jättää opettajalle paljon valtaa ja valinnanvaraa.
Ongelma on, että merkittävä osa erityisesti alakoulun opettajista on höyrähtänyt itseohjautuvuuden ideologiaan, koska se on olevinaan ollut päivän sana. Asiaa ei ole auttanut arkkitehtien sekoaminen avoimiin tiloihin, joissa oppilaat vellovat satapäisinä laumoina, eikä kukaan pysty keskittymään mihinkään.
Lopputulos on se, että alakoulusta tulee yläkouluun oppilaita, joilta puuttuu työskentelytaidot ja muut perustaidot kuten luku- ja kirjoitustaito. Aukkoja on vaikea enää täysin paikata, kun murrosikäkin iskee päälle.
Tietokoneilla on kyllä "työskennelty". Kuitenkaan suurin osa seiskaluokkalaisista ei osaa esimerkiksi valita Word-asiakirjaan riviväliä.
Luokanopettajat olisi syytä palauttaa maanpinnalle ja keskittymään olennaiseen.
T. Yläkoulun ope
Kiva jos olet sellaisen koulun löytänyt jossa tuollainen on mahdollista. Oma aika meni kaiken maailman pilipalikehitysprojekteihin ym turhaan diibadaabaan ja kun muutenkin ylisuureen luokkaan oli inkluusion hengessä tuupattu myös ne oppilaat jotka oikeasti tarvitsivat kipeästi pienryhmäopetusta niin käytännössä itseohjautuvuus oli ainoa vaihtoehto suurimmalle osalle oppilaista.
Onneksi ei enää tarvitse noita hommia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne maikat nykyään koulussa duunaa? Ei pidä kuria, ei opeta...?
Puhumallako luulet että kuria pidetään lapsille joilla on puukot taskussa ja jotain huumeita toisessa taskussa.
LIsäksi ei saa huutaa vaan puhua rauhallisella tätityylillä eikä saa käyttää mitään vääriä tai rumia sanoja, vain kaunista kieltä, ettei kukaan pahoita mieltä.
Jännä kun sosiaalivirasto ja poliisi vastaa ongelmiin "ei ole resursseja, palatkaa 100 vuoden kuluttua".
Mutta koulussa pitää hoitaa ongelmat vaikka niitä olisi miljoona, vanhemille ei saa sanoa tätä "ei ole resursseja" ja palkkaahan ei tule lisää, kaiken teet ilmaiseksi vapaa-aikanasi.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun sosiaalivirasto ja poliisi vastaa ongelmiin "ei ole resursseja, palatkaa 100 vuoden kuluttua".
Mutta koulussa pitää hoitaa ongelmat vaikka niitä olisi miljoona, vanhemille ei saa sanoa tätä "ei ole resursseja" ja palkkaahan ei tule lisää, kaiken teet ilmaiseksi vapaa-aikanasi.
Opettele sanomaan ei. Kaikki ovat niin kiireisiä, että eivät ehdi sua irtisanomaan.
No shit Sherlock!