Maailman huonoin tapa puuttua lasten väliseen kiusaamiseen
"Miksi kiusaat Jamia? Etkö näe kuinka hänelle tulee paha mieli? (Sitähän kiusaaja juuri haluaa) Hän aivan itkee! Hän tuntee itsensä hylätyksi! Kamalaa! Ottakaa Jami mukaan leikkiin! Hän haluaisi olla kaverimme ja on joka päivä niin surullinen kun ette ota häntä mukaan!"
Kun oikea tapa olisi, että kiusaaja tekee väärin , HÄNEN toimintansa tulisi olla käsittelyssä eikä kiusatun surkean säälittävä olotila, joka vain lisää löylyä kiusaamiseen, ja kiusaaja saa itse poistua yhteisistä leikeistä jos yrittää poistaa niistä muita
Kommentit (16)
Tuolla tavalla kiusaajille luodaan teko-omatunto, johon kiusaaja on erittäin tyytyväinen. Voi kiusata lisää tuntematta mitään, mutta muut kyllä uskoo hänen hyvyyteensä ja empatiakykyynsä.
Järkyttävä tilanne kiusatulle. Törkeää ylipäätään repiä toisen tunteet (huom henkilökohtaiset tunteet) suoraan tarjottimelle. Tai ylipäätään vaan päättää toisen puolesta mitä hän tuntee. Tekee kiusatun asemasta vielä entistä heikomman.
Mitä ap sitten oikein ehdotat? Perinteistä kurikasvatustako, missä kiusaajalle kostetaan kiusaaminen eikä kiusaajan tunnetaitoihin tai luottamussuhteen vahvistamiseen kiinnitetä huomiota?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap sitten oikein ehdotat? Perinteistä kurikasvatustako, missä kiusaajalle kostetaan kiusaaminen eikä kiusaajan tunnetaitoihin tai luottamussuhteen vahvistamiseen kiinnitetä huomiota?
En ole ap, mutta itse ehdottaisin, että kenenkään tunteita ei tuotaisi julki, ellei hän itse halua niitä kertoa.
Pitäisi selvittää mistä syystä kiusaaja päätyi tekoihinsa ja käsitellä se asia neutraalisti eikä tunteisiin vedoten. Kiusaajan tulisi saada teoistaan sanktioita, jotta ei ensikerralla enää lähtisi kiusaamaan. Kiusatulle annettaisiin tukea itsensä puolustamiseen ja itsetunnon korjaamiseen mikäli siihen on kiusaaja aiheuttanut säröjä. Niin ja ei tietenkään kiusaajan läsnäollessa vaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap sitten oikein ehdotat? Perinteistä kurikasvatustako, missä kiusaajalle kostetaan kiusaaminen eikä kiusaajan tunnetaitoihin tai luottamussuhteen vahvistamiseen kiinnitetä huomiota?
Minun ratkaisuni löytyy jo aloituksesta.
Omaa lasta kiusasi toinen tyttö päiväkodissa. Löi ja kurmuutti, koetti pakottaa leikkimään kanssaan. Vähemmästäkin ymmärtää, että kiusaajatytön ongelma oli surkeat sosiaaliset taidot, jonka vuoksi leikkimishalua ja siihen kutsua ratkoi väkivallalla, joka luonnollisesti pahensi toisten haluttomuutta leikkiä tämän kanssa. Ongelma tällaisten kanssa ratkeaa, kun he oppivat sosiaalisia taitoja ja ymmärtävät, että lyömällä ei saa leikkikaveria.
Lapsilla riittää, että kiusaamiseen puututaan ja siitä rangaistaan. Mitään sen kummempia selityksiä se ei vaadi. Kokemusta on sekä omista lapsista että hoitolapsista. Lapset hakevat rajojaan ja aikuisten tehtävä on kertoa missä ne kulkevat.
Vierailija kirjoitti:
Omaa lasta kiusasi toinen tyttö päiväkodissa. Löi ja kurmuutti, koetti pakottaa leikkimään kanssaan. Vähemmästäkin ymmärtää, että kiusaajatytön ongelma oli surkeat sosiaaliset taidot, jonka vuoksi leikkimishalua ja siihen kutsua ratkoi väkivallalla, joka luonnollisesti pahensi toisten haluttomuutta leikkiä tämän kanssa. Ongelma tällaisten kanssa ratkeaa, kun he oppivat sosiaalisia taitoja ja ymmärtävät, että lyömällä ei saa leikkikaveria.
Höpön löpön.
Mikä siinä nykyvanhemmalle niin mahdotonta ymmärtää, että lapsi tarvitsee tietoa siitä mikä on oikein ja väärin?
En keksi kuin kaksi selitystä:
1. Haluttomuus ottaa mitään vastuuta asiasta
2. Se ettei itse tiedä mikä on oikein ja väärin (koska nykyään kaikki on näkökulmakysymys)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa lasta kiusasi toinen tyttö päiväkodissa. Löi ja kurmuutti, koetti pakottaa leikkimään kanssaan. Vähemmästäkin ymmärtää, että kiusaajatytön ongelma oli surkeat sosiaaliset taidot, jonka vuoksi leikkimishalua ja siihen kutsua ratkoi väkivallalla, joka luonnollisesti pahensi toisten haluttomuutta leikkiä tämän kanssa. Ongelma tällaisten kanssa ratkeaa, kun he oppivat sosiaalisia taitoja ja ymmärtävät, että lyömällä ei saa leikkikaveria.
Höpön löpön.
Mikä siinä nykyvanhemmalle niin mahdotonta ymmärtää, että lapsi tarvitsee tietoa siitä mikä on oikein ja väärin?
En keksi kuin kaksi selitystä:
1. Haluttomuus ottaa mitään vastuuta asiasta
2. Se ettei itse tiedä mikä on oikein ja väärin (koska nykyään kaikki on näkökulmakysymys)
Niin, se, että sille lyöjälle annetaan rankaisu ei mitenkään opeta häntä yrittämään saamaan leikkiseuraa fiksummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa lasta kiusasi toinen tyttö päiväkodissa. Löi ja kurmuutti, koetti pakottaa leikkimään kanssaan. Vähemmästäkin ymmärtää, että kiusaajatytön ongelma oli surkeat sosiaaliset taidot, jonka vuoksi leikkimishalua ja siihen kutsua ratkoi väkivallalla, joka luonnollisesti pahensi toisten haluttomuutta leikkiä tämän kanssa. Ongelma tällaisten kanssa ratkeaa, kun he oppivat sosiaalisia taitoja ja ymmärtävät, että lyömällä ei saa leikkikaveria.
Höpön löpön.
Mikä siinä nykyvanhemmalle niin mahdotonta ymmärtää, että lapsi tarvitsee tietoa siitä mikä on oikein ja väärin?
En keksi kuin kaksi selitystä:
1. Haluttomuus ottaa mitään vastuuta asiasta
2. Se ettei itse tiedä mikä on oikein ja väärin (koska nykyään kaikki on näkökulmakysymys)
Niin, se, että sille lyöjälle annetaan rankaisu ei mitenkään opeta häntä yrittämään saamaan leikkiseuraa fiksummin.
Saa sitten olla yksikseen, koska muita lapsia pitää suojella kiusaajalta. Mutta kyllä kuri yleensä auttaa, toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa lasta kiusasi toinen tyttö päiväkodissa. Löi ja kurmuutti, koetti pakottaa leikkimään kanssaan. Vähemmästäkin ymmärtää, että kiusaajatytön ongelma oli surkeat sosiaaliset taidot, jonka vuoksi leikkimishalua ja siihen kutsua ratkoi väkivallalla, joka luonnollisesti pahensi toisten haluttomuutta leikkiä tämän kanssa. Ongelma tällaisten kanssa ratkeaa, kun he oppivat sosiaalisia taitoja ja ymmärtävät, että lyömällä ei saa leikkikaveria.
Höpön löpön.
Mikä siinä nykyvanhemmalle niin mahdotonta ymmärtää, että lapsi tarvitsee tietoa siitä mikä on oikein ja väärin?
En keksi kuin kaksi selitystä:
1. Haluttomuus ottaa mitään vastuuta asiasta
2. Se ettei itse tiedä mikä on oikein ja väärin (koska nykyään kaikki on näkökulmakysymys)
Niin, se, että sille lyöjälle annetaan rankaisu ei mitenkään opeta häntä yrittämään saamaan leikkiseuraa fiksummin.
Mutta jos lapsi heittää kiviä ikkunaan tai juoksee ajoradalla voiko silloin rangaista vai mitäkö voi tehdä..? Kerro vielä se planeetta, jolla nuo sinun ajatuksesi toimivat ja tuottavat hyvän lopputuloksen.
Kun joku on joskus yrittänyt kiusata mun lapsia, oon mennyt suoraan sanomaan että sä lopetat ton heti. Sitten jäätävä tuijotus ja hiljaisuus. Toimii. Pian alkavat selitellä, eikä yksikään oo toistanut kiusaamisyritystä.
Herkkupillu kirjoitti:
Tiukkaa aasialaista pilluu olis tarjool 😙 ei mitää suomilörtsyy. Pist dm niin nussitaan, isukki 😘
Kuinka monta kertaa minuutissa sä näitä teet. Alkaa pikkuhiljaa vtuttaa. Amm u ittes, idari.
Niinpä. Kiusaajalle pitäisi pitää puhuttelu, että miksi HÄNELLÄ on niin huono itsetunto, kokeeko hän kenties itsensä tyhmäksi, mikä hänen mieltään oikein kalvaa, että hänellä on säälittävä tarve lytätä muita. Koska niin päinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Lisäksi Jamille voisi sanoa, ettei tuollaisten seuraan kannata koskaan mennä.
Tämä on totta ja pätee myös työyhteisössä.
Olet oikeassa. Lisäksi Jamille voisi sanoa, ettei tuollaisten seuraan kannata koskaan mennä.