Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ohjata vilkasta lasta rauhoittumaan tarvittaessa?

Vierailija
09.09.2009 |

Esimerkiksi jos kerhossa on lauluhetki tai ollaan vaikka ristiäisissä.



Lapseni on todella aktiivinen ja vilkas, mutta on tilanteita, joissa pitäisi jaksaa kuunnella ja katsoa. Hän kykenee siihen kyllä, sillä saattaa touhuta pitkän aikaa omia leikkejään. Hän ei myöskään saa koko ajan kaikkea huomiotani, vaikka ainoa lapsi onkin. Edellä mainitsemissani tilanteissa lapsi venkoilee, pyörii, höpöttää ja häiritsee muita.



Miten noita tilanteita pitäisi harjoitella? En haluaisi linnoittautua kokonaan kotiin seuraaviksi vuosiksi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei



Kaikki lapset eivät vain kykene olemaan paikallaan jossain kerhossa. Toiset tuon ikäiset ovat rauhallisia ja toiset eivät. Vajaa 2-vuotias on niin pieni, ettei todellakaan tarvitse vielä osata olla rauhallisesti paikallaan. Sen ikäinen lapsi on yleensä niin kiinnostunut kaikesta mitä tapahtuu, eikä mun mielestä niin pienen lapsen edes kuulu välttämättä haluta olla paikallaan. 2-vuotias on tutkimusiässä!



Itse lopetin yhden lapseni kanssa sellaisissa kerhoissa käymisen, jossa vaadittiin paikallaanoloa noin 1,5-vuotiaalta. Musta oli ihan luonnotonta, että olisi istunut paikallaan tai sylissä, kun oli kaikkea jännää tutkittavaa. MOnet lapset ovat sen verran ujoja ja arkoja, että eivät uskalla lähteä vanhemman vierestä mihinkään. Mutta toiset uskaltavat ja menevät.



Nyt 4,5-vuotiaana lapseni osaa hyvin keskittyä ja pystyy olemaan paikallaan. Eli ei sitä vitsaa noin nuorena vielä tarvitse vääntää.



Vierailija
2/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten luonne-eroista. Mutta fakta on, että eteen tulee tilanteita, joissa pitää osata käyttäytyä. Myös pienen lapsen.

Pidän tuota kerhossa käymistä harjoiteluna tulevaa päivähoitoa varten. Siksikään en halua lopettaa siellä käymistä.

Hyviä neuvoja olen silti saanut. Kiitos niistä. Terveisin ap

Hei

Kaikki lapset eivät vain kykene olemaan paikallaan jossain kerhossa. Toiset tuon ikäiset ovat rauhallisia ja toiset eivät. Vajaa 2-vuotias on niin pieni, ettei todellakaan tarvitse vielä osata olla rauhallisesti paikallaan. Sen ikäinen lapsi on yleensä niin kiinnostunut kaikesta mitä tapahtuu, eikä mun mielestä niin pienen lapsen edes kuulu välttämättä haluta olla paikallaan. 2-vuotias on tutkimusiässä!

Itse lopetin yhden lapseni kanssa sellaisissa kerhoissa käymisen, jossa vaadittiin paikallaanoloa noin 1,5-vuotiaalta. Musta oli ihan luonnotonta, että olisi istunut paikallaan tai sylissä, kun oli kaikkea jännää tutkittavaa. MOnet lapset ovat sen verran ujoja ja arkoja, että eivät uskalla lähteä vanhemman vierestä mihinkään. Mutta toiset uskaltavat ja menevät.

Nyt 4,5-vuotiaana lapseni osaa hyvin keskittyä ja pystyy olemaan paikallaan. Eli ei sitä vitsaa noin nuorena vielä tarvitse vääntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuonikäiset saaneet vielä vaellella.

Vierailija
4/13 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet alakouluikäisetkin vielä vaeltelevat, kun heiltä ei ole koskaan vaadittu paikallaan istumista...

Meillä on muskareissa

tuonikäiset saaneet vielä vaellella.

Vierailija
5/13 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla adhd-lapsi; pätevät kaikkiin lapsiin. Osa ohjeista koskee vanhempia lapsia, mutta poimi näistä nykyhetkessä toimivia.



Tästä siis alkaa lainaus:



KUN LAPSEN KÄYTTÄYTYMINEN ON ONGELMALLISTA



1. Palkitse lastasi heti, kun lapsesi käyttäytyy hyvin. Palkitse sellaista käytöstä, jonka haluat toistuvan.



2. Osoita teoillasi ja sanoillasi, kuinka ylpeä olet hänestä. Osoita hänelle tyytyväisyyttäsi, kun lapsesi oppii paremmin hallitsemaan itseään.



3. Älä väittele pikkuasioista. Kun olet tehnyt päätöksen lapsesi kanssa, pysy siinä. Esimerkiksi älä anna lapsesi väitellä kanssasi vielä television katselusta tai valveillaolosta nukkumaanmenoajan jälkeen.



4. Hyväksy että lapsesi on hajamielinen. Ehkä sinusta tuntuu, että joudut aina muistuttamaan lastasi jostakin, mutta yritä olla ärsyyntymättä ja olla sanomatta siitä. Toista ohjeita kuin olisit kertomassa asiasta ensimmäistä kertaa. Yritä esittää ohjeet eri tavalla ja yritä käyttää muistiapuna näkyviä asioita.



5. Anna lyhyitä ohjeita. Ensin kiinnitä lapsen tarkkaavaisuus, sen jälkeen anna ohjeet hitaasti yksinkertaisin sanoin ja lyhyin lausein. Aloita yhdestä asiasta ja anna vähitellen pitempiä ohjeita kun lapsesi kykenee muistamaan niitä. Pidä äänesi rauhallisena ja vältä kuulostamasta sarkastiselta tai ärtyneeltä. Pyydä lasta toistamaan se mitä sanoit. (Tämä ei ainoastaan auta lasta muistamaan, vaan näin voit samalla varmistaa että ymmärrätte toisianne.) Palkitse lasta välittömästi sanoin tai fyysisesti.



6. Tee säännöt täsmällisiksi. Kerro lyhyesti ja tarkasti mitä odotat. Esimerkiksi "laita jalkasi lattialle", "anna toisille vuoro puhua". Vältä epämääräisiä sääntöjä kuten "ole kiltti siskollesi".



7. Aseta säännöt näkyviin kotona. Päättäkää perheenä mitä säännöt ovat ja laita ne esille helposti nähtävään paikkaan. Jos sinun täytyy rankaista lasta, tee selväksi, että se on seurausta sääntöjen rikkomisesta ei siitä että olet ilkeä. Esimerkiksi voit laittaa näkyviin ruokailusäännöt jääkaapin oveen:



•Käytä haarukkaa syödessäsi

•Pureskele ruokaa suu kiinni.

•Pyydä lupa ennen kuin poistut pöydästä. .

8. Sama sääntö tulee toimia niin kotona kuin yleisilläkin paikoilla. Lapsen tulee voida odottaa samoja seurauksia.



9. Auta lastasi tekemään hyviä valintoja ja miettimään ennen toimimista. Mahdollisuuksien mukaan anna lapsen tehdä valintoja. Anna lapselle kaksi selkeää vaihtoehtoja, jotka molemmat voit hyväksyä.



Kokeile: "Olemme menossa isoäidin luo. Voit laittaa joko sinisen tai punaisen puseron. Kumman valitset"



Älä tätä: Sinä: "Mitä laitat päällesi, kun menemme isoäidin luo?" lapsi: "Cowboy-pukuni." Sinä: "Etkä kyllä laita!"



10. Reagoi välittömästi lapsesi käyttäytymiseen, on se sitten hyvää tai huonoa. Osoita lapsellesi että käyttäytymisellä on välittömät seuraukset.



11. Palkitse lastasi tietystä käyttäytymisestä, älä yleisesti "kilttinä olemisesta". Varmista että lapsesi tietää, mistä häntä palkitaan. Näin hän oppii mitä "voin tehdä oikein ilman että isä tai äiti käskee".



12. Ole suvaitsevainen äläkä huomioi kaikkea käytöstä. Jotkut lapset kehittävät tapoja kuten sormilla taputtaminen tai hymistely. Kun et reagoi niihin, et palkitse käyttäytymistä.



KUINKA SELVITÄ LAPSEN KANSSA YLEISILLÄ PAIKOILLA

•Mieti etukäteen sosiaalisia tilanteita, jotka voivat olla vaikeita. Kyllästyykö lapsesi tai onko hän hankala?

•Ennen tilanteita...

?kertaa pysyvät säännöt

?sovi lapsen kanssa palkkiosta, kun hän käyttäytyy hyvin

?tee selväksi mitä seuraa huonosta käyttäytymisestä

•Anna lapsesi kerrata sääntö, seuraus ja palkinto, jotta voit varmistaa hänen ymmärtäneen ja muistavan.

•Muistuta lasta palkinnosta positiivisella tavalla tilanteessa. Älä pelottele lasta. (Tarkoittaa: "Jos muistat ..., saat ..." Ei siis: " Jos et nyt heti ryhdistäydy, et saa ...")

•Anna palkinto välittömästi paikalta lähdettyänne.

Esimerkiksi: Otat lapsesi mukaan ostoksille. Tiedät hänelle olevan vaikeaa odottaa kassajonossa ja ottavan karkkeja hyllyiltä.



Muistuta säännöstä: "Kun olemme kassajonossa, pidä kädet aloillaan. Pitäisitkö laukkuani, kun maksan ?"



Määritä palkinto: "Halusit mennä sorsalammelle. Jos pidät kädet aloillaan. pysähdytään sorsalammella syöttämään sorsia."



Palaa seuraukseen: "Jos otat karkkeja, et näe sorsia."



Anna lapsen toistaa: "Pidän käteni aloillaan. Voin syöttää sorsia jos pidän käteni aloillaan."



Muistuta positiivisesti palkinnosta kaupassa: " Onpa hauskaa mennä syöttämään sorsia! Haluatko viedä leipää vai maissia?"



Palkitse lasta välittömästi: " Ajetaan suoraan sorsalammelle." Totea: "Kun noudatat sääntöjä, tapahtuu mukavia asioita."



•Jos lapsesi näyttää unohtavan säännön, ohjaa huomio johonkin muuhun ja kerro palkinto positiivisesti uudelleen.

Kokeile tätä: "Hei katso! Tässä on laatikossa on sorsan kuva. Nähdäänköhän me tällaista sorsaa?"



Älä tätä: "Nyt käyttäydyt kunnolla tai et näe sorsia."



•Vältä käyttämästä sanaa "älä". Yritä ilmaista asia positiivisesti kun ohjaat lasta toivomaasi suuntaan.

Yritä tätä: " Haluan nähdä kätesi pöydällä."



Älä tätä: "Älä koske siihen kukkaan!"



•Pidä lapsesi puuhassa. Jos lapsesi joutuu odottamaan hiljaa, ota mukaan jotain millä voi leikkiä. Pidä mukanasi pieniä leluja laatikossa vaikka autossa tätä tarkoitusta varten.

•Yritä pitää tasapainossa ohjatut ja vapaammat toiminnat. Muista, että lapsesi jaksaa tehdä vain vähän aikaa "istu alas" -toimintoja.

•Opettele ennakoimaan vaikeudet. Kun näet lapsesi menettävän tilanteen hallinnan, ota ohjat heti käsiisi. Tarjoa vaihtoehto, joka auttaa lastasi saamaan kontrollin. Älä rohkaise yliaktiivista käyttäytymistä.

•Pidä huolta itsestäsi. Joskus on parempi poistua vaikeasta tilanteesta jäähylle. Onko ympäristössäsi joku, jonka voit pyytää katsomaan lapsiasi vaikka vain 10 minuutiksi? Muistuta itseäsi siitä mitä olet tekemässä ja kuinka lapsesi edistyy. Sinun ponnistuksillasi on merkitystä!

Vierailija
6/13 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. eli kotona kun lapsi alkoi olla liian vilkas, otettiin syliin ja alettiin piirtämään selkään sormella tarinaa, jota samalla kuiskaten kerrottiin. esim. tässä on äiti ankka ja hänen yksi, kaksi , kolme poikastaan. He odottavat leivänmuruja, joita Joel-poika heittelee jne... Näitä aurinkojuttuja tehtiin myös nukkumaan mennessä silloin tällöin iltasadun jälkeen ( mainitsit ettei kotona tule tälläisiä vaikeita hetkiä ). Ja tadaa; kerhossa riitti sylissä, kun selkään piirreltiin kuvia. Joskus tosin piti kuiskia korvaan tarinaakin, mutta yleisemmin jo piirtely sai lapsen rauhoittumaan.



Ja" aurinkojutut " saivat nimensä, kun vanhin totesi, että piirrä äiti taas niitä auringonsäteitä mun selkään. ( Oltiin tehty niitä kesällä laiturilla ajankuluksi, kun piti lämmitellä uinnin välissä )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhuin etukäteen että täytyy olla paikallaan. En kuitenkaan luottanut vilpertin jaksamiseen, joten varasin kastajaisiin mukaan pari pientä kirjaa, jossa oli hauskoja kuvia. Kun lapsi alkoi liikehtimään levottomasti, kirjat saivat ajan kulumaan. Varasin mukaan myös pienen vihon, johon lapsi sai liimata tarroja.



Juhlat menivät hyvin ja olen luottavainen että sitten parin vuoden päästä ei moisia kapineita tarvita.

Vierailija
8/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on parin kuukauden päästä 2-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen noita keskittymishetkiä.

Vierailija
10/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on vielä aika pieni, mutta nyt on juuri oikea aika alkaa harjoitella hetkellisiä paikallaan oloja. Kotona kannattaa harjoitella hiljentymistä ruokailujen aikana, pelata lapsen kanssa (lapsi hiljaa paikallaan), tv.tä katsotaan istualtaan ja hiljaa, vanhempien puhetta ei keskytetä, vaan odotetaan omaa vuoroa jne. Joka tapauksessa ennen tilaisuutta, jossa lapsi joutuu rauhoittumaan kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää energien purkaus hetki. Esim menette johonkin kerhoon, johon mahdollista mennä kävellen, varaa rutkasti aikaa ja kävelkää matka. Tuolloainen 2v jaksaa hyvinkin kävellä jo 1km kun aikaa annetaan. tai kiertäkää leikkipuiston kautta, niin liiat energiat kuluu. Joka tapauksessa jo 2v:lle on hyvä kertoa, että on hetkiä, jolloin voi olla suuna päännä ja on hetkiä joilloin ollaan hiljaa. Pikkuhiljaa lapset nuo tavat oppivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa lapselle että 5minuuttia eli ihan pian alkaa laulutuoki joten leikki loppuu. Voit muistuttaa vielä kerran ennenkuin lähdette tuokioon. kotona voi harjoitella ruokapöydässä,videota katsellessa että nyt tehdään tätä ja ei pompita muualle.

Vierailija
12/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisävinkkejä kaipaisin.



Kotona tuollaisia tilanteita ei tule. Ruokailuhetket sujuvat hyvin, kirjoja katsellaan ja luetaan yhdessä. Videoita tai tv:ta en anna lapseni katsoa ollenkaan. Uskon, että se saattaa lisätä levottomuutta.



Joka päivä ulkoilemme metsässä tai puistossa kaksi kertaa (poislukien yksi kerhoaamu/viikko).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii nopeasti kun hänet viedään pois esim. kerhosta. Kylmästi vaan lapsi kainaloon ja menoksi. (tämän olen tehnyt pari kertaa omalle vilkkaalle pojalleni kun oli pieni).

Hyvistä kerroista kehut ja palkitset. Muista aina etukäteen selittää mitä ks. paikassa tehdään ja miten tulee käyttäytyä. Monilla lapsilla jännitys tulevasta saa jalat vispaamaan ja kaikki säännöt ja ohjeet unohtuvat.