Vieläkö nykyään kouluissa on se lyttäysmeininki, että mitään ei saa tehdä tai harrastaa jos ei ole "lahjakas"?
Tuli mieleen omista kouluajoistani (2000-luvun alku). Laulaa ei saanut jos oli sävelkorvaton ja huono, urheilulajeja oli ihan turha edes kokeilla "kun sä oot noin kömpelö ja hidas..."
Piirrustustaidoistakin kettuiltiin, miten sä et osaa, käytä silmiäsi! Miten sulla on nää silmät näin väärin piirretty, tuossahan sulla on malli nenän edessä?!
Virkkaamisessa ja kutomisessa joillakin oli opettajan mukaan "luonnostaan huono käsiala" siis jos lapsen käsiala oli "rumaa" niin silloin oli ihan turha edes yrittää virkkaamista kun ei siitä mitään tule. :D Luovaa kirjoittamistakin tuntui saavan harrastaa ne kympin tytöt, muut olivat kirjallisesti lahjattomia.
Muistan edelleen kun nelosluokalla puoli luokkaa oli katkerana, kun musiikintunneilla sai valita opetteleeko pianon soittoa vai sitä ainaista nokkahuilua. Pianoa kuitenkin saivat alkaa opettelemaan opettajan valitsemat musiikkillisesti lahjakkaat tytöt, kun ei muut voi oppia jos ei ole LAHJAKAS.
Kommentit (9)
Hui, nuo sun esimerkit on ihan kuin omilta kouluajoiltani. :o Olen aina ajatellut että mulle sattui vaan tavallista karseammat opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Koulusta en tiedä, mutta tuo taitaa liittyä suomalaiseen kulttuuriin ihan yleisestikin. Mutta eihän siinä nyt ole hirveästi mieltä tehdä jotain missä on todella huono.
Mutta miten mitään oppii jos sitä ei tee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulusta en tiedä, mutta tuo taitaa liittyä suomalaiseen kulttuuriin ihan yleisestikin. Mutta eihän siinä nyt ole hirveästi mieltä tehdä jotain missä on todella huono.
Mutta miten mitään oppii jos sitä ei tee?
Kokeilla tietysti saa ja pitää, mutta en minä ainakaan näe kovin mielekkäänä resurssien käyttönä sitä että annetaan niiden toivottomienkin tapausten ränkyttää vaikkapa sitä koulun ainoaa pianoa. Sama urheilussa, ei sinne tiimiin voida ottaa huonoja pelaajia kun tarjolla on oikeasti hyviä pelaajia. Miksi haaskata aikaansa johonkin missä ei ole hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulusta en tiedä, mutta tuo taitaa liittyä suomalaiseen kulttuuriin ihan yleisestikin. Mutta eihän siinä nyt ole hirveästi mieltä tehdä jotain missä on todella huono.
Mutta miten mitään oppii jos sitä ei tee?
Kokeilla tietysti saa ja pitää, mutta en minä ainakaan näe kovin mielekkäänä resurssien käyttönä sitä että annetaan niiden toivottomienkin tapausten ränkyttää vaikkapa sitä koulun ainoaa pianoa. Sama urheilussa, ei sinne tiimiin voida ottaa huonoja pelaajia kun tarjolla on oikeasti hyviä pelaajia. Miksi haaskata aikaansa johonkin missä ei ole hyvä?
Harva on hyvä missään heti. Lahjakkuus on vain intoa panostaa johonkin keskimääräistä enemmän. Tuo "lahjattomuus" on noidankehä. Et voi opiskella vaikkapa ranskaa koska et ole hyvä siinä, mutta et voi olla hyvä siinä jos et opiskele.
Eiköhän tämä erittäin tasapäistävä kulttuuri ole edelleen?
Tämä ilmenee mm. "erilaisten" kisuaamisena.
Vieläkö ne luokan priimukset kahmivat kaikki stipendit vuodesta toiseen?
ei ollut enää 80 -luvulla tai sen jälkeen
Koulusta en tiedä, mutta tuo taitaa liittyä suomalaiseen kulttuuriin ihan yleisestikin. Mutta eihän siinä nyt ole hirveästi mieltä tehdä jotain missä on todella huono.