Marimekko luomassa uutta pukeutumistapaa
https://www.utupub.fi/handle/10024/151178
1960-luvulla suomalainen yhteiskunta koki suuria muutoksia ja nämä muutokset heijastuivat naisten elämään. Sukupuoliroolikeskustelut herättivät ajattelemaan tasa-arvoa ja sen toteutumista sukupuolten välillä. Samalla naisten pitämät vaatteet sekä pukeutumistavat kokivat suuria muutoksia.
Vuonna 1951 perustetun Marimekon idea on ollut tarjota värikkäitä vaateita rohkeille naisille, niin sanotuille maritytöille. 1960-luvulla vaatteiden kiinnostus kasvoi, kun yrityksen ideologiat ja arvot sekä vartaloa muovaavista mekoista vapauttavat vaatteet saivat huomiota Yhdysvalloissa asti. Tutkin, miten tämä Marimekon luoma uudenlainen vaatemuoti ja lehtiartikkeleiden naiskuvasto pyrki luomaan uudenlaista naisihannetta ja tekemään naisesta aktiivisemman.
Kommentit (4)
Marimekko on hanurista.
Tiedätkö esim. että et saa myydä marimekon kankaasta tekemiäsi tuotteita? Jos joku sellaisia myy, et saa ostaa.
Voisi luulla, että kun ostat kangasta, omistat sen. Kangas on materiaali ompeluun.
Mutta marimekolla on omat säännöt, vaikka laatu ja suunnittelu on nykyään samaa schaissea kuin muutkin teolliset rätit.
Marimekon yöpukukaapu, matalat tennarit, unikkokuvioinen muodoton kangaslaukku. Siinä perus-suominainen.
Marimekko tekee ihmisestä jotenkin paremman, tai ainakin hän luulee niin.