Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mainosten vaikutus omaan toimintaan

PoisTäältä
03.02.2021 |

Oletko huomannut kuinka itse muutat omaa käyttäytymistäsi mainosten mukaan? Voi olla, että teet sen täysin itse huomaamatta, mutta näin vanhempana sen kyllä huomaa pakostikin kun mieleen nouseen vanhoja televisiosta mieleen jääneitä mainoslauseita. Ne saattoivat silloin tuntua naurettavilta, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ja muisteltuani, olen varmasti myös monesti ostanut juuri niitä tuotteita.

Ajatellaan vaikka Fairy mainontaa. Itse ainakin osta astianpesua varten pesuaineita aika harvakseltaan. enkä jaksa ottaa selvää eri aineiden eroista, joten mielen perukoista nousee tuo vanha televiosta tuttu brändi eli Fairy.  Itseasiassa siellä saippuahyllyllä varsinkin isoissa marketeissa on aivan tuhottomasti vaihtoehtoja, joita en edes jaksaisi alkaa tutkia.

Mutta entäs kun luet lehdestä, että joku voitti lotossa kymmenen miljoonaa lähikaupungissa, miksi se saa ihmiset ajamaan sinne ja veikkaamaan samassa kioskissa tai kaupassa? Miksi pelaajat luulevat samaan kauppaan tulevan uudestaan ison voiton? On se pelaaminen sitten lottoa tai nettikasinolla pelaamista, niin se on aina 100 % sattumankauppaa ja vaikka pelaisit koko elämäsi, voit voittaa heti ensimmäisellä kerralla tai et koskaan, ja voit esimerkiksi Suomen netticasinolla pelata vaikka sunnuntai iltapäivällä, ihan mobiilisti.

Palataan niihin mainoksiin. Jos olet jo vanhempi kuten minä, pääkopassa soi vaikka kuinka monta mainosta. Ne eivät ole aktiivisessa muistissa, mutta nousevat aina satunnaisesti esille. Onko sinulla jokin tietty mainoslause, joka on jäänyt päähäsi. Kuten Simo Vaatehuoneelta tässä hei, tai vastaava? Muistatko esimerkiksi mainoslauseen "elämä on", mistä se oli?

Tutkimukset kertovat, että me ihmiset teemme päätöksistä suurimman osan automaattisesti. Ja mikäli tarpeen, selitämme ostoksemme ja päätöksemme sitten jälkikäteen, mutta se varsinainen päätös on syntynyt jo ennen tiedostettua päätöstä - uskomatonta mutta totta. Se johtuu siitä, että mitä kauemmin elämme, sitä enemmän elämämme sisältää tapahtumia, kohtaamisia, oppimista, näkemistä ja kuulemista ja ne kaikki ovat muovanneet sitä mitä olemme ja mitä teemme - halusimme sitä tai emme. Osa meistä menee sitten enemmän niiden laineiden mukana, ja osa näennäisesti pystyy vastustamaan tätä virtaa.

Palataan taas mainoksiin, onko jokin sellainen mainos, jonka muistat vuosien takaa, josta et olisi pitänyt. Ja nimenomaan sellainen, jonka muisto on yhä negatiivinen ja tiedät, että et sen takia ole ostanut kyseistä tuotetta kertaakaan?

Entä sitten tekeminen, jos ei aivan ostaminen. Oletko esimerkiksi muuttanut harrastustasi mainoksen vuoksi, tai muuttanut matkasuunnitelmiasi mainoksen vuoksi, vai olisiko jopa niin, että joku elokuva ja sen kuvaussijainti on saanut sinut matkustamaan kyseiseen paikkaan? Mieleen tulevat nimittäin Uusi-Seelanti ja Hobitit ja Kroatia ja Game of Thrones.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut alkaneeni suosimaan tuotteita joiden mainoksissa on vain suomalaisia ihmisiä.

Vierailija
2/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat tietoa artikkelia varten? Sen tyylinen blogipostaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan noista linkeistä haittaohjelmia, vai onko ideana houkutella ihmisiä mainitulle nettikasinolle? Tämä on aivan liian pitkä ja huolellisesti kirjoitettu ollakseen aito postaus :D

Vierailija
4/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin tuohon huomiota jo nuorena. Ja blokkasin mainokset, en katso edes tv:tä. Vain tietyt firmat sallin sähköpostiin.

Vierailija
5/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta.

Paska on paskaa ja priima on priimaa, ei sitä mainosmiehen jargoni muuta.

Jos on ehtinyt tähän ikään, on päähän tarttunut muutakin kuin lippalakki, eikä ole höpöhöpömiesten vietävänä vaan osaa ajatella itse.

Vierailija
6/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika jäärä ja välttelen mainoksia sekä niiden korulauseisiin haksahtamista. Lapsuudenkodin kulutustottumukset tuntuvat itseeni vaikuttavan enemmän kuin mainonta. Mutta en minäkään toki mainonnalle immuuni ole ja esimerkiksi oikein ilahduttava tuotteen paketin ulkonäkö voi hyvinkin vaikuttaa ostopäätökseeni. Leffoilla ja somella on vaikutusta siihen, minne haluaisin matkustaa, mutta käytännön toteutukseen asti sieltä tulleet ideat eivät ole vielä päässeet. Käytännöllisyys ja hinta ratkaisee.

Yleensä analysoin automaattisesti vastaan tulevan mainoksen vaikuttamisen keinoja ja mietin että hohhoijaa, vai tällaisilla mielikuvilla minua tällä kertaa yritetään kosiskella. Monesti tuntuu, että mainonta aliarvioi kuluttajaa ja alkaa lähinnä ketuttamaan olla sellaisen vaikutusyrityksen kohteena.

Eniten v*tuttaa huonosti toimivat käännösmainokset, kuten Spotifyn premium-palvelun mainos, jossa biisien skippaamista verrataan hyppynarulla hyppimiseen. En muuten takuulla osta sitä premiumia ja tue noin surkeaa mainontaa samalla. =)