Huonoja kokemuksia ammattiopistossa opettamisesta?
Hain jälleen opetustöihin ammattiopistoon, mutta jäin jälleen ilman. Harmittaa hirveästi, kun olisin halunnut työtä. Voisitteko kertoa nimenomaan huonoja kokemuksianne siitä, millaista on opettaa nuorille ja aikuisille ammatillisia ja yhteisiä aineita? Opiskelijoidenkin näkökulma kiinnostaa. Haluan lopettaa harmittelemisen ja olla hyvilläni siitä, miltä nyt mahdollisesti vältyin.
t. Kokenut ope, mutta muualta
Kommentit (13)
Opetin aikuisia opistossa, tosin olin teoria-aineissa. Vaihdoin alaa, koska en jaksanut. Olin jäänyt rannalle monesta muusta hausta. Nyt olen onnellinen entinen aineenopettaja.
Minulla on kokemusta opiskelijan puolelta.
Opettajat pelasivat tietokonepelejä silloin kun olisi pitänyt opettaa. Tai tekivät muita, palkallisia töitä, eli saivat tuplapalkan ei mistään.
Vaikutti leppoisalta työltä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta opiskelijan puolelta.
Opettajat pelasivat tietokonepelejä silloin kun olisi pitänyt opettaa. Tai tekivät muita, palkallisia töitä, eli saivat tuplapalkan ei mistään.
Vaikutti leppoisalta työltä.
Ahaa, nyt syntyi syvä kuilu kahden eri näkökulman välille. Kertoisitko, mitä oppilaat tekivät sillä aikaa, kun opettajat pelasivat tietokonepelejä? Yrittivätkö opettajat olla tekevinään töitä vai pelasivatko kaikkien nähden? Mitä palkallisia töitä he tekivät? Olivatko kaikki opettajat tuollaisia vai oliko aineiden välillä eroja?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalaa.
Huonot puolet:
Vuosityöaika
Opettaa ei ehdi.
Resurssit ajettu alas.
Opiskelija-aines surkeaa.
Jäätävä määrä kaikkea mahdollista sälää.
Näytöt ja niihin liittyvä ajelu ympäriinsä.Hyvät puolet:
On joku työ.
Tätä olen kuullut paljon. Minä kyllä ajelisin mielelläni sinne tänne näyttöjä katselemaan, mutta ns. sälä ei tosiaan kiinnosta. Yksi pahimmista asioista on se, että opiskelijoita ei kiinnosta. Yksikin on liikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta opiskelijan puolelta.
Opettajat pelasivat tietokonepelejä silloin kun olisi pitänyt opettaa. Tai tekivät muita, palkallisia töitä, eli saivat tuplapalkan ei mistään.
Vaikutti leppoisalta työltä.
Ahaa, nyt syntyi syvä kuilu kahden eri näkökulman välille. Kertoisitko, mitä oppilaat tekivät sillä aikaa, kun opettajat pelasivat tietokonepelejä? Yrittivätkö opettajat olla tekevinään töitä vai pelasivatko kaikkien nähden? Mitä palkallisia töitä he tekivät? Olivatko kaikki opettajat tuollaisia vai oliko aineiden välillä eroja?
Ap
Kukaan ei valvonut opettajia, eli asenne oli levinnyt kaikkiin opettajiin. Opiskelijat eivät tehneet mitään, koska mitään ei vaadittu.
Ehkä tilanne ei ole sama kaikissa opistoissa. Toivon todella, ettei ole.
Ilmapiiri oli se, että helppo raha veti opettamaan. Ja helppo kurssi veti sinne opiskelemaan. Tosi surkea tilanne, enkä usko että tilanne on siitä parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta opiskelijan puolelta.
Opettajat pelasivat tietokonepelejä silloin kun olisi pitänyt opettaa. Tai tekivät muita, palkallisia töitä, eli saivat tuplapalkan ei mistään.
Vaikutti leppoisalta työltä.
Ahaa, nyt syntyi syvä kuilu kahden eri näkökulman välille. Kertoisitko, mitä oppilaat tekivät sillä aikaa, kun opettajat pelasivat tietokonepelejä? Yrittivätkö opettajat olla tekevinään töitä vai pelasivatko kaikkien nähden? Mitä palkallisia töitä he tekivät? Olivatko kaikki opettajat tuollaisia vai oliko aineiden välillä eroja?
Ap
Kukaan ei valvonut opettajia, eli asenne oli levinnyt kaikkiin opettajiin. Opiskelijat eivät tehneet mitään, koska mitään ei vaadittu.
Ehkä tilanne ei ole sama kaikissa opistoissa. Toivon todella, ettei ole.
Ilmapiiri oli se, että helppo raha veti opettamaan. Ja helppo kurssi veti sinne opiskelemaan. Tosi surkea tilanne, enkä usko että tilanne on siitä parantunut.
Opistojen opettajistossa näkyy olevan muun muassa entisiä poliitikkoja, joilla ei ole sitä koulutusta, jota olettaisi vaadittavan. Kuinkahan paljon paikallis- ja valtakunnanpolitiikka painaa näissä nimityksissä?
Populus-ohjelma on epäkäytännöllinen ja vie tuhottomasti aikaa.
Wilma on kätevä.
Opetustiloissa oli usein säätöä ja useinkaan ei saanut tilaa, jossa olisi ollut opetuksessa tarvittavat välineet. Erityisen harmillista oli, kun tila ei ollutkaan pimennettävä ja opiskelijat ei nähneet mitä opettaja näytti näytöltä.
Opiskelijat mielenkiintoisia persoonallisuuksia. Kodin ja koulun yhteistyö takkusi juuri niiden kohdalla, jotka olisivat siitä eniten hyötyneet.
En ole itse opettanut ammattikoulussa, mutta opettajakollegoilta olen kuullut tarinoita. Aika usein kuulee sen, että meno on kuin yläkoulussa, mutta ilman niitä muutamia hyviä ja lahjakkaita opiskelijoita. Opetusmäärä on myös suuri ja pahimmassa tapauksessa joutuu liikkumaan useampien yksiköiden välillä.
Näyttöjen luo ajaminen ei muuten ole työaikaa enää. Jäät työnantajalle velkaa aikaasi, jos ajat vaikkapa 1,5h suuntaansa ottamaan vastaan näytön. Eli joudut tekemään 3h jotain muuta työnantajan määräämää hommaa.
Ei kannata harmitella. Kuka haluaisi olla tekemisissä yhteiskunnan heikoimman aineksen kanssa. Opiskelijamateriaali nollatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Näyttöjen luo ajaminen ei muuten ole työaikaa enää. Jäät työnantajalle velkaa aikaasi, jos ajat vaikkapa 1,5h suuntaansa ottamaan vastaan näytön. Eli joudut tekemään 3h jotain muuta työnantajan määräämää hommaa.
Ohhoh. Sain tuosta tarpeekseni jo vuosituhannen vaihteessa, kun kesken puolen vuoden toimeksiannon työnantaja (yksityinen) päätti, että ajaminen kerran viikossa Helsingistä länsirannikolle pariksi päiväksi ja takaisin ei ollut millään tavalla korvattavaa puuhaa, eikä sitä saanut tehdä ns. virka-aikana. Hotelliyöpyminen sentään maksettiin. Ihan työsuhteeni alussa oli vielä erikoisempi käytäntö: vain opetustunnit ja julkisen kulkuvälineen kulkuaika olivat työaikaa, kaikki muu oli omaa aikaa. Kun työaika oli silppua klo 7.30 ja 21.30 välillä, opettajat olivat jokaisen kuukauden lopussa parikymmentä tuntia lisää velkaa työnantajalle. Yksi yhteydenotto liittoon riitti lopettamaan käytännön.
Tuo on yksi oikein hyvä syy olla harmittelematta taas sivu suun mennyttä virkaa. Kiitos!
Ap
Aivan kamalaa.
Huonot puolet:
Vuosityöaika
Opettaa ei ehdi.
Resurssit ajettu alas.
Opiskelija-aines surkeaa.
Jäätävä määrä kaikkea mahdollista sälää.
Näytöt ja niihin liittyvä ajelu ympäriinsä.
Hyvät puolet:
On joku työ.