80 lätkä 17-vuotialle poikkeusluvalla ajokortin saaneille
80 lätkä 17-vuotialle jotka ovat saaneet ajokortin poikkeusluvalla siihen saakka, että ovat täyttäneet 18-vuotta.
Ja jos poikkeusluvan saaminen tiukentuu, niin eipä niitä sitten ihan ruuhkaksi asti tuolla liikenteessä ole.
Onhan tuolla muitakin "liikenteen tukkoja" jotka joutuvat ajamaan vielä hitaammin.
Jos sillä pystyy pelastamaan sekä nuorten, että sivullisten hengen niin on ihan perusteltua ottaa käyttöön se 80 lätkä.
Kommentit (20)
80-lätkästä luovuttiin, koska siitä todettiin olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Suurin ongelma oli ylimieliset, vanhemmat autoilijat, joiden oli pakko ohittaa lätkällinen auto vaikka rajoitus olisi 60 ja keli huono.
Oma teinini ajaa kohta ajokortin ikäpoikkeusluvan turvin. Olemme opettaneet opetusluvalla ja rauhallisin mielin voin päästää nuoren ratin taakse.
Voisi kuitenkin parantaa liikenneturvallisuutta, jos ikäpoikkeusluvalla saisi ottaa kyytiin vain saman perheen jäseniä. Ikävimmät onnettomuudet kun sattuvat kännissä, näyttämisen halusta tai kavereiden yllyttämänä. Toinen mahdollisuus olisi rajata ajo-oikeus siten, että alaikäisenä saisi ajaa niitä matkoja, joiden perusteella ikäpoikkeus on myönnetty, yleensä siis harrastus- tai koulumatkoja.
Vierailija kirjoitti:
80-lätkästä luovuttiin, koska siitä todettiin olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Suurin ongelma oli ylimieliset, vanhemmat autoilijat, joiden oli pakko ohittaa lätkällinen auto vaikka rajoitus olisi 60 ja keli huono.
Tämä. Muistan millaista se oli sen 80 lätkän kanssa ajaminen. Oli nopeusrajoitus 60 tai 80 niin ohi piti mennä. Eihän sitä nyt voi ajaa 80 lätkäläisen takana.
Eihän se pahvikiekko takalasissa olekaan se pääasia vaan se että nuoren ajonopeutta rajoitetaan. Jätetään se pahvikiekko pois. Joo-o, silloin valvontaa varten kuljettajan ajo-oikeus pitää tarkastaa. Raskas sanktio siitä jos "lätkällinen" kaasuttelee liian lujaa.
17-vuotiaille voisi olla 60 sopiva, ajelkoot taajamissa mutta pysykööt poissa pääteiltä. Kaikille uusille kuskille vuosi 80iä.
Poikkeusluvalla ajavien ei todellakaan kuulu olla juoppokuskeina keskellä yötä.
Kyllä siinä pitäis olla sellanen sääntö ettei vaikkapa klo 22.00 jälkeen saisi olla ratin takana.
Jos on kerran saanut poikkeusluvan nimenomaan koulun/harrastuksen vuoksi niin kyllähän niiden automatkojenkin pitää silloin olla nimenomaan niitä.
Ilta ja yöajokielto, voi ajaa ainoastaan sinne kouluun tai työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se pahvikiekko takalasissa olekaan se pääasia vaan se että nuoren ajonopeutta rajoitetaan. Jätetään se pahvikiekko pois. Joo-o, silloin valvontaa varten kuljettajan ajo-oikeus pitää tarkastaa. Raskas sanktio siitä jos "lätkällinen" kaasuttelee liian lujaa.
17-vuotiaille voisi olla 60 sopiva, ajelkoot taajamissa mutta pysykööt poissa pääteiltä. Kaikille uusille kuskille vuosi 80iä.
Meinaat, että poliisilla on aikaa ja resursseja valvoa tuota?
Vierailija kirjoitti:
Oma teinini ajaa kohta ajokortin ikäpoikkeusluvan turvin. Olemme opettaneet opetusluvalla ja rauhallisin mielin voin päästää nuoren ratin taakse.
Voisi kuitenkin parantaa liikenneturvallisuutta, jos ikäpoikkeusluvalla saisi ottaa kyytiin vain saman perheen jäseniä. Ikävimmät onnettomuudet kun sattuvat kännissä, näyttämisen halusta tai kavereiden yllyttämänä. Toinen mahdollisuus olisi rajata ajo-oikeus siten, että alaikäisenä saisi ajaa niitä matkoja, joiden perusteella ikäpoikkeus on myönnetty, yleensä siis harrastus- tai koulumatkoja.
Jenkeissähän on osassa osavaltioista juurikin tämä tyyli, että ensimmäisinä vuosina kyytiin ei saa ottaa kuin perheenjäseniä ja osassa vissiin alkuun jopa se, että jonkin aikaa tarvitsee olla se vanhempi, vastuullinen perheenjäsen aina kyydissä. Sama voisi jossain määrin täälläkin rajoittaa tuota kavereille kännissä tai muuten näyttämisen tarvetta ja porukassa tyhmyyden tiivistymistä. Toki vaatisi sitten sekä vanhemmilta että nuorelta sitä vastuullisuutta, että tuosta ei lipsuttaisi "no mene nyt vaan sitten Jirin kanssa vähän ajelemaan kahdestaan, kun ei täällä poliisitkaan pahemmin pyöri, mutta muita ette ota sitten kyytiin, eiks juu".
Ei se 80-lätkä ylinopeuksia estä. Vai estääkö vaikka nopeusrajoituskyltti kaahailua?
Tämän päivän Kalevassa (valitettavasti maksumuurin takana oleva juttu niin en viitsi linkata) oli joku autokoulunopettaja kommentoinut, että kun viime aikoina 17-vuotiaiden kortinsaanti on helpottunut ja ajokortillisia 17-vuotiaita on nykyään paljon ennemmän kuin aiemmin, niin itse asiassa 17-vuotiaiden onnettomuuksien suhteellinen määrä on vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se pahvikiekko takalasissa olekaan se pääasia vaan se että nuoren ajonopeutta rajoitetaan. Jätetään se pahvikiekko pois. Joo-o, silloin valvontaa varten kuljettajan ajo-oikeus pitää tarkastaa. Raskas sanktio siitä jos "lätkällinen" kaasuttelee liian lujaa.
17-vuotiaille voisi olla 60 sopiva, ajelkoot taajamissa mutta pysykööt poissa pääteiltä. Kaikille uusille kuskille vuosi 80iä.
Meinaat, että poliisilla on aikaa ja resursseja valvoa tuota?
Meinaatko ettei se onnistu normaalin liikennevalvonnan yhteydessä? Oletan että ajooikeuksia valvotaan tehokampanjoissa nytkin.
Ja mitenhän se lätkä maagisesti estää ylinopeuden kaahaamisen kun nopeusrajoitukset ei sitä tee??? Olihan taas älytön avaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei se 80-lätkä ylinopeuksia estä. Vai estääkö vaikka nopeusrajoituskyltti kaahailua?
Tämän päivän Kalevassa (valitettavasti maksumuurin takana oleva juttu niin en viitsi linkata) oli joku autokoulunopettaja kommentoinut, että kun viime aikoina 17-vuotiaiden kortinsaanti on helpottunut ja ajokortillisia 17-vuotiaita on nykyään paljon ennemmän kuin aiemmin, niin itse asiassa 17-vuotiaiden onnettomuuksien suhteellinen määrä on vähentynyt.
No shit, Sherlock! =D
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenhän se lätkä maagisesti estää ylinopeuden kaahaamisen kun nopeusrajoitukset ei sitä tee??? Olihan taas älytön avaus.
Kyllä nuoriso lätkää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 80-lätkä ylinopeuksia estä. Vai estääkö vaikka nopeusrajoituskyltti kaahailua?
Tämän päivän Kalevassa (valitettavasti maksumuurin takana oleva juttu niin en viitsi linkata) oli joku autokoulunopettaja kommentoinut, että kun viime aikoina 17-vuotiaiden kortinsaanti on helpottunut ja ajokortillisia 17-vuotiaita on nykyään paljon ennemmän kuin aiemmin, niin itse asiassa 17-vuotiaiden onnettomuuksien suhteellinen määrä on vähentynyt.
No shit, Sherlock! =D
Pointti siis on vain se, että nuoret (myös yli 18-vuotiaat) ovat aina yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Ja nyt ei mitään kamalaa räjähdysmäistä nousua onnettomuuksien suhteellisessa osuudessa edes tullut. Suurin osa 17-vuotiaista siis ajaa ihan siivosti.
No eikait se 80-lätkä yksistään kaahaamista estä. Mutta ainakin sen lisäksi pitäis olla se rajoitus etteivät ajele yöaikaan.
Tuolla asenteella ei varmaan sitten pitäis olla tavallisiakaan nopeusrajoituksia eikä muitakaan sääntöjä ja lakeja ku ei niitä kuitenkaa kaikki noudata.
Jos nuori kuski haluaa ajaa ylinopeutta, nuori kuski ajaa ylinopeutta. Jos nuori kuski haluaa ottaa kyytiin (päihtyneitä) kavereita, nuori kuski ottaa kyytiläiset vaikka se olisi kielletty. Ennen kuin poikkeusluvat ja 17-vuotiaiden kolarit alkoivat yleistyä, eniten kolaroivat juuri kortin saaneet 18-vuotiaat miehet. Pitäisikö heilläkin olla 80 lätkä?
17v. kuskille ainoastaan koulussakäynti+harrastuskäynti sallittu. Ei mitään yöajoja tai muuta.
Todellakin selkeät rajoitukset autolla ajamiseen 17-vuotiaille.
Jotenkin huvittaa monen asenne, ettei rajoituksilla ja säännöillä oo vaikutusta joidenkin nuorten käyttäytymiseen.
No, onhan nuo vankilatkin täynnä ihan aikuisiakin ihmisiä jotka ei piittaa lakikirjan pykälistä, mutta ei kai sen takia varmaan kannata lakeja ja sääntöjä poistaa, koska jotkut niitä ei vaan satu noudatattamaan?
Eipä tuo lätkä mitään auta, jos sitä lähtee isolla porukalla kännissä ajamaan. Kovemmat rangaistukset tarvitaan. Tai alkolukko pakollisiksi ihan kaikkiin autoihin.