Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen ylöspäin

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tutkimusaihe. Viitsisitkö AP referoida tähän, niin olisi helpompi keskustella.

Vierailija
2/3 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen mukaan riittävän haastavat tehtävät motivoivat oppilaita. Tietokoneen käyttö koettiin tärkeäksi lukio-opintojen kannalta. Jatkossa ylöspäin eriyttäviä tehtäviä voisi jakaa sähköisenä lisämateriaalina, jos ohjeistus tietokoneohjelmien käyttöön on riittävä tai opettajalla on aikaa neuvoa. Tunnilla voisi antaa myös tehtäväksi lukion kirjojen tehtäviä opetettavasta aiheesta, tai jos mahdollista, järjestää edistyneille oppilaille matikkapaja toimintaa. 

Tutkimuksen lopussa, kun matematiikan oppitunnit järjestettiin taas koko luokan kesken ja haastatteluissa, tuli ilmi, että meteli ja näin ollen työrauhan puuttuminen koetaan ongelmalliseksi. Toisaalta matematiikkaa osaavilla oppilailla menee aikaa luokkakavereiden auttamiseen, mikä vie aikaa itseltä haastavien tehtävien tekemisestä. Lisäksi, kun opettajan aika menee heikompien oppilaiden auttamiseen ja työrauhan ylläpitämiseen, ei hänellä jää aikaa haastavammissa tehtävissä auttamiseen. Tämä kaikki on seurausta heterogeenisista opetusryhmistä.

Toinen ylöspäin eriyttämisen toteutustapa, johon oppilailla oli haastattelujen perusteella positiivinen suhtautuminen, on tukiopetuksen kaltainen ylöspäin eriyttävä pienryhmä. Tällaista ”matikkapaja” -toimintaa voisi järjestää esimerkiksi kerran viikossa niin, että oppilaat voisivat tulla laskemaan tehtäviä ohjatusti yksin tai yhdessä. Tilaisuus voisi olla kaikille avoin vuosiluokasta riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä etäopetusjakso on ollut silmiäavaava monille matikanopettajille. Oma lapsi (9. lk) teki kaksoistunnille tarkoitetut tehtävät 15-20 minuutissa. Opettaja alkoi antaa lukiotehtäviä lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi