onko 5v lapsi älykäs, jos on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan, mutta
pelkää uusia tilanteita ja ryhmiä. Ei tule toimeen (uusien) lapsien kanssa. Pissaa housuun päivisin. Kiukuttelee vanhemmilleen JOKA asiasta ja pomottaa perhettään.
Onko tässä tapauksessa ainoa mainitsemisen arvoinen meriitti lapsella se, että osaa lukea??
Minun mielestäni 5v lapsi, joka on sosiaalisesti taitava ja osaa leikkiä, on tässä tapauksessa paljon älykkäämpi!
Kommentit (17)
Onko aikuisten(?) ihmisten pakko päteä lastensa paremmuudella? Siis jos sun 5vee on sosiaalisesti lahjakas ja kaverin 5vee osaa lukea, niin molemmillahan on sillon omat vahvat puolensa ja niitä heikompia ehtii kyllä vielä kehittää.
Mutta ehditkö sinä kasvaa aikuiseksi?
sillä usein tuossa iässä iskee ns. eskariuhma.
Sääli, että toiset vanhemmat preppaavat vain lapsiensa muita taitoja, mutta taito olla LAPSI jää jalkoihin!
Jo puolivuotiaana äiti antoi lapselleen periksi! Ja tässä on tulos... suoraan kasvatuksen tulosta!
- ap
Sen älykkyyden voisi valjastaa kasvatuksen avulla parempaan käyttöön.
kuka vanhempi noin käyttäytyy? En minä tunne ketään.
Ei siinä lukemaan oppimisessa tarvita mitään preppaamista vaan lapsen oma kiinnostus. 4
Kuulostaa aika karulta, kun meidänkin lasten tarharyhmissä lapsiamme on pyydetty tukilapsiksi pienryhmiin, missä muutamalle lapselle yritetään opettaa leikkimistä! HUH HUH! Tosi vaikeaa ajatella, ettei tuon ikäinen osaa leikkiä!
Mutta ei tämän osaamattomuuden vastakohtana ole vanhempien preppaus lukemiseen tms., vaan tietokonepelit.
Niin oppii, on oppinu kaikki isommatkin lapset! Lukemisen opettelu on aika helppoa isompana.
Mutta, pelkäänpä, että leikkimisen opettelu on PALJON vaikeampaa myöhemmin!
- ap
kuten kolmannen lapseni eskariope sanoi: eskarilaisen ei tarvitse vielä osata muuta kuin leikkiä. Rikas mielikuvitus on lapsen älykkyyttä!
jos siihen vain on annettu mahdollisuuksia!
Meidän lapset (nyt jo koulussa) ovat tosi kovia leikkimään. Mutta niin on isäkin... Muistan, että isä on erinäisen tunnin istunut lastenhuoneen lattialla ja leikkinyt. Molemmat lapset siis leikkivät niin paljon, että he ihmettelevät, miksi muut lapset eivät leiki.
Olen miettinyt sitä, miksi meidän lapset leikkivät, mutta läheskään kaikki muut ekaluokkalaiset eivät leiki.
Onko kyseessä se, että meidän lapset on " opetettu" leikkimään?
Vai se, että heitä ei ole koskaan kannustettu pelaamaan tms?
Vai koska olemme paljon kotona ja he ovat saaneet ihan itse turhautua ja löytää tekemisensä?
Onko kukaan ajatellut tätä asiaa?
eli vapaata tylsää aikaa. Ei lapsi tarvitse koko aikaa virikkeitä ja ohjattua toimintaa!
kirjaimia kohtaan. Leikkitaidot sitten olivatkin ihan oma lukunsa.. ja niihin onkin tarvinnut kovasti tukea. Aika paljon mielestäni on kiinni lapsen luonteesta, neurologisesta kypsymisestä, eikä aina meistä vanhemmista/kasvatus tavoista.
Toinen lapseni on nyt 5-v ja menee ensi syksynä eskariin, eikä häntä kirjaimet kiinnosta pätkääkään vaan keskittyy leikkimiseen ja pelaamiseen.
Vaan kumpi lapsistani on älykkäämpi? Ei mulla ainakaan ole pienintäkään aavistusta.
Sen lisäksi hän on tukilapsena " opettamassa" leikkimistä pienryhmässä. Niin ettei se lukutaito aina sulje pois leikkitaitoja tai sosiaalisia kykyjä...
Lasta ei kukaan ole muuten opettanut sen kummemmin leikkimään kuin lukemaankin, hänen kanssaan on vain leikitty paljon ja hänelle on luettu paljon.
Ja vasta koulussa lukemaan oppinut voi olla luokkansa paras.
Mutta sosiaalisia taitoja on vaikea opetella myöhemmin, jos niitä sääntöjä ei ole lapsena oppinut!