Ilmastotoimet ovat yhtä tyhjän kanssa nykymenolla
Juuri luin, että nyt Japanista asti lennetään Helsinkiin kuvaamaan saunovaa koiraa. On nyt kuulemma oikea ilmiö (jokainen suomalainen tietää, että ei ole).
Tämä esimerkki ei nyt varsinaisesti liity someen mutta on hyvä esimerkki siitä. Ihmiset seuraavat kaikenmaailman somevaikuttajia ja päättävät ostaa tai tehdä asioita X. Jopa mediat ja yritykset seuraavat somevaikuttajia ja aloittavat yhteistyösopimuksia näiden kanssa lisäten lisää rummutusta kyseiselle ilmiölle.
Niin kauan kuin annetaan somemarkkinoinnille ja vaikuttamiselle vapaat kädet tehdä mitä tahansa niin maailmasta ei löydy asiaa, joka olisi tarpeeksi järjetöntä toteuttaa. Ihmiset villiintyvät vaikka saunovista koirista tai muovisten pikku-ukkojen keräämisestä jos niitä saa wishistä tilattua halvalla. Kuka tahansa voi keksiä missä tahansa jonkun hullutuksen joka lisää päästöjä ja kulutusta massiivisesti ympäri maailman yli valtionrajojen ja niitä sitovien sopimusten.
Mä olen niin varma että vuosikymmenten päästä tästä somekuplasta puhutaan siihen sävyyn, että se oli aikansa suuri puhallus jolla oli lisäksi paljon negatiivisia vaikutuksia. Lähestulkoon ihmiskunnan historian suurin huijaus, johon yritykset käyttivät miljardeja vailla minkäänlaista takuuta siitä, mitä noilla rahoilla saadaan vastineeksi.
Jo nyt merkkejä on ilmassa siitä, miten yritykset ovat alkaneet varovaisemmin jakelemaan rahaa somevaikuttajille.
Millaniaalit haluavat somevaikuttajiksi ja heidän seuraajiaan ovat toiset milleniaalit. Näistä rummutetaan päivittäin medioissa ympäri maailman. Jos koko touhun pohja on raha ja markkinatalous, niin missä ovat ne milleniaalien ilmastoarvot?
Jos ne kerran on yhtä tyhjän kanssa niin voidaan lopettaa koko ilmastopelleily.