Kuinka usein yläkoululaisenne saa Wilmaan hyvää palautetta?
Tuntimerkintöihin... Tai huonoa... Palautetta kuitenkin?
Kommentit (23)
Usein. On hyvä koulussa ja aktiivinen tunneilla. Osallistuu aktiivisesti myös koulun muuhun toimintaan. Käytös 10. Ka 9,7.
Melkein päivittäin tulee hyvää palautetta, aktiivista osallistumista tms
Eikä ole mikään motivoitunein oppilas 🙈😅
Vierailija kirjoitti:
Usein. On hyvä koulussa ja aktiivinen tunneilla. Osallistuu aktiivisesti myös koulun muuhun toimintaan. Käytös 10. Ka 9,7.
Mikä on usein? Meillä lapsi ihan hyvä koulussa eikä negatiivista tule, mutta ei tule muutakaan. Toisen lapsen koulussa tulee, ihan henkilökohtaistakin palautetta Wilmaan.
6 hymyä tälle syksyllä, ei yhtään negaa. On kasilla.
Aika usein, mutta selkeästi opettajakohtaista. Antavat usein koko luokalle. Siis positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Poika on seiskalla ja katsoin että yksi positiivinen palaute on tullut koko syksynä, kaksi negatiivista (siis käytökseen liittyvää), unohduksia lisäksi.
Lisään vielä, että alakoulussa poika sai usein positiivisia merkintöjä, ehkä tämä on sitten vähän koulukohtaista.
Ahkeran ja hyvän tuntityöskentelyn tulisi olla oletus koulussa. Nykyisin tästäkin pitää oppilaita ja vanhempia nuoleskella.
Vierailija kirjoitti:
Ahkeran ja hyvän tuntityöskentelyn tulisi olla oletus koulussa. Nykyisin tästäkin pitää oppilaita ja vanhempia nuoleskella.
Ei minua ainakaan tarvitse eikä lastani. Mutta tiedän että koulussa käytetään Wilma merkintöjä myös arvosanaa miettiessä. Jaetaanko niitä merkintöjä siis tasapuolisesti? Vai saako toiset niitä herkemmin kuin toiset... Saman koukun sisälläkin.
8-luokkalainen tytär saa kehuja lähes päivittäin. Viime viikolla yhtenä päivänä tuli 4 merkintää. Laskin että tänä syksynä on tullut 49 vihreää palautetta.
Tyttö 9 luokalla. 4-5 krt viikossa keltaisia eli positiivista palautetta. Ei yhtään negatiivista.
2 luokalla toinen tyttö, 1-2 kertaa viikossa positiivista palautetta, syksyn aikana 1 läksyt tekemättä merkintä.
Riippuu paljon opettajasta kuinka aktiivinen on näiden varsinkin hyvien merkintöjen kanssa.
Kaksi lasta, tyttöjä molemmat. Vanhempi on jo lukiossa, mutta sai yläasteella ehkä 5 - 6 positiivista merkintää per vuosi, muutama läksyn unohdus, ei muita merkintöjä, ka 8,9.
Toinen tytöistä nyt ysillä, positiivisia merkintöjä tulee viikoittain, jopa päivittäin. Samat opettajat kuin vanhemmalla lapsellekin. Ka 9,1.
Ainakin kotona tyttöjen luonteet ovat suht samanlaisia, rauhallisia ja positiivisia. Koulumenestyskin samanlaista ja läksyihinkin kuluu suurinpiirtein sama aika. Nuorempi on taiteellisesti ja kielellisesti lahjakkaampi, vanhempi taas matemaattisesti lahjakas.
Omasta mielestäni merkintöihin vaikuttaa eniten heidän kohdallaan luokka! Vanhemman luokka oli rauhallisempi ja käytännössä kaikki mm. jatkoivat hyvällä keskiarvolla lukioon. Nuoremman luokka on isompi, joukossa niin tyttöjä kuin poikia, joilla on keskittymisvaikeuksia ja oppimisen kanssa ongelmaa. Lapseni kertoo usein kuin rauhatonta luokassa on. Joten lahjakas ja rauhallinen lapsi nousee esille eri tavalla kuin toisenlaisessa luokassa.
Jotkut opettajat rummuttavat hymyjä aivan mielettömiä määriä viikon mittaan. Kohtuus kaikessa. Tosiaankin hyvä käytös, läksyjen teko ja aktiivisuus pitäisi olla se normaali. Nykyään se on mennyt niin päin, että se on jo harvinaista herkkua eli se pitää palkita. Sitten hymyjä annetaan sille käytökselle, ettei ole tänään iskenyt nyrkillä ketään eikä huutanut kurkkusuorana tunnilla eli hymyjä annetaan todella kirjavasti ja opettajakohtaista vaihtelua on valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
8-luokkalainen tytär saa kehuja lähes päivittäin. Viime viikolla yhtenä päivänä tuli 4 merkintää. Laskin että tänä syksynä on tullut 49 vihreää palautetta.
Vihreä tarkoittaa selvitettyjä poissaoloja. Tummanvihreä huoltajan selvittämää, vaaleanvihreä etukäteen luvallista, ja harmaanvihreä koulun selvittämää poissaoloa.
Keltaiset ovat "hyvä" -merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-luokkalainen tytär saa kehuja lähes päivittäin. Viime viikolla yhtenä päivänä tuli 4 merkintää. Laskin että tänä syksynä on tullut 49 vihreää palautetta.
Vihreä tarkoittaa selvitettyjä poissaoloja. Tummanvihreä huoltajan selvittämää, vaaleanvihreä etukäteen luvallista, ja harmaanvihreä koulun selvittämää poissaoloa.
Keltaiset ovat "hyvä" -merkintöjä.
Wiilmaa käyttävät kunnat päättävät itse millaisia värikoodeja palautteissa ja poissaoloissa käytetään, eli vaikkapa naapurikunnissa voi olla käytössä ihan eri väriset merkinnät.
Kaksi poikaa yläkoulussa. Molemmat saavat pari positiivista merkintää päivittäin.
Toinen on superhyvä koulussa. Toisella juurikin tuo jo mainittu levoton luokka ympärillä. Siinä on helppo erottua edukseen.
Joka viikko. Meidän lapsi on hyvin kasvatettu ja sosiaalinen opettajiensa kanssa.
Muutama hyvä merkintä viikossa. Tältä syksyltä yksi huono merkki, myöhästyminen ensimmäiseltä tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-luokkalainen tytär saa kehuja lähes päivittäin. Viime viikolla yhtenä päivänä tuli 4 merkintää. Laskin että tänä syksynä on tullut 49 vihreää palautetta.
Vihreä tarkoittaa selvitettyjä poissaoloja. Tummanvihreä huoltajan selvittämää, vaaleanvihreä etukäteen luvallista, ja harmaanvihreä koulun selvittämää poissaoloa.
Keltaiset ovat "hyvä" -merkintöjä.
Meillä tummanvihreä on "opiskeluväline puuttuu".
Wilmamerkintöjä ei anneta ollenkaan tietyn kaavan mukaan aina samalla tavalla, joten kahden lapsen merkintöjä on turha vertailla, tai merkintöjä ylipäätään käyttää lapsen menestymisen mittarina. Ensinnäkin eri opettajilla on erilainen tyyli, ja yläasteella oppilaalla on toistakymmentä eri opettajaa. Toiseksi yhdenkin opettajan merkinnät ovat epäjohdonmukaisia johtuen mm. siitä, kuinka paljon aikaa hänellä on käytettävissään ennen seuraavan tunnin alkua. Joskus pitää heti tunnin loputtua rynnistää ulkovalvojaksi ja samalla kerätä kaikki omat romppeet kasaan, koska seuraava tunti on eri luokkatilassa. Joskus taas on hyppytunti seuraavaksi, jolloin ehtii miettiä, että mitenkäs tämä juuri päättynyt tunti menikään ja kuka oli aktiivinen. Jos opettajalla ei ole omaa luokkatilaa, ovat päivät usein niin hektisiä, ettei wilmamerkintöjä juuri ehdi laittaa muuta kuin ihan pakolliset (poissaolot ja graaveimmat käytöskukkaset).
Vanhemmat usein miettivät, miten wilmamerkintöihin tulisi reagoida. Tässä ohje.
1. Positiiviset merkinnät
Mainitse asiasta lapselle, kehu häntä ja kehota jatkamaan samaan malliin. Älä anna rahaa.
2. Negatiiviset merkinnät
Kysy rauhallisesti lapselta, tapahtuiko koulussa tänään jotakin, josta olisi hyvä keskustella. Jos ei muista, niin kerro merkinnästä. Sitten pohtikaa yhdessä, miksi kyseinen toiminta (josta merkintä tuli) ei ole sallittua, ja mitä siitä seuraisi, jos se olisi. Sitten voit ilmaista olevasi huolissasi lapsen koulunkäynnistä ja käytöksestä ja kysyä, mitkä toimintaohjeet lapsen tulisi muistaa seuraavana koulupäivänä. Päätä keskustelu positiivisessa hengessä, mikäli suinkin mahdollista. Keskustelusta olisi hyvä laittaa wilmaviesti myös opettajalle, jos kyseessä on isompi asia (häiriköinti, kiusaaminen tms.). Silloin opettaja tietää, että kotona suhtaudutaan asiaan vakavasti ja vanhemmat vetävät yhtä köyttä opettajan kanssa. Myös lapsi näkee, että tieto liikkuu molempiin suuntiin opettajan ja vanhempien välillä, mikä paitsi hillitsee ylilyöntejä, myös luo turvallisuudentunnetta. Pienemmistä asioista, kuten läksyunohduksista on turha viestitellä opettajalle.
Usein vanhemmat myös ihmettelevät, miksi sellaisista pikkuasioista, kuin kirjan puuttumisesta tai kännykän käytöstä tunnilla edes laitetaan merkintöjä. Ylöskirjaaminen helpottaa ongelmiin puuttumista ajoissa. Dokumentoinnilla voidaan myös auttaa lasta ja hänen vanhempiaan näkemään syy-yhteys myöhästymisten, kännykänkäytön, läksyjen tekemättömyyden, kirjojen puuttumisen yms. ja laskeneen koulumenestyksen välillä. Wilman tarkoitus ei siis ole olla mikään rikosrekisteri.
T. Yläasteen ope
PS: Omat lapseni ovat ala-asteella. Toisen opettaja kirjaa sekä negatiivista että positiivista. Toisen opettaja kirjaa pelkät poissaolot. Käytäntöjä on siis monia.
Poika on seiskalla ja katsoin että yksi positiivinen palaute on tullut koko syksynä, kaksi negatiivista (siis käytökseen liittyvää), unohduksia lisäksi.